Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörk hund ("porträtt")

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Vet ej om detta känns som rätt forum del eller inte, men det är juh ett porträtt av en hund det gäller. (I naturen, utan belysning, endast solen)
Om man skall fota en mörk hund tycker jag det är svårt att få fram "detaljerna" på hunden.

Hur skall jag göra för att detaljerna skall synas mer, utan att resten av bilden skall bli för ljus?

Exempel:
http://www.granfoss.net/jocce/temp/ramborename.jpg

(Förövrigt kanske skulle beskurigt bilden så inte hela stenen han sitter på syns, utan bara "toppen" av den.)

/Jocce

I bilden du länkade till tycker jag inte det är ngn egentlig detaljfattigdom att klaga på. Men visst går det mesta att göra bättre. Som t.e.x att justera kontrasterna.
Däremot är det beskärningen och den alltför skarpa bakgrunden som haltar.

/Johan

hansen2 skrev:
I bilden du länkade till tycker jag inte det är ngn egentlig detaljfattigdom att klaga på. Men visst går det mesta att göra bättre. Som t.e.x att justera kontrasterna.
Däremot är det beskärningen och den alltför skarpa bakgrunden som haltar.

/Johan

Hm, ok, själv tycker jag att allt hår lixom flyter ihop med varandra för det är så mörkt.
Man ser inte hundens päls, bara en stor mörk "kappa" lixom.

/Jocce

Det är inte lätt med svarta hundar, det enklaste knepet med solljuset är att använda sig av eftermiddags/kvällssol, det tycker jag fungerar bäst. Sedan tycker jag att du ska gå närmare och kryp ner på hundens nivå, det gör inget om du krälar omkring på marken. Det gör hunden nyfiken på vad du gör och ger dig möjligheter till bra poser. Försök även att fånga hundens utmärkande egenskaper, sedan gillar jag att jobba med väldigt korta skärpedjup men det är jag det !

PhotoShop

Man får fram en hel del mer detaljer genom att köra "Curves" i PS!
Speciellt pälsen framträder mer.
Jag gjorde kurvan som ett mjukt, liggande "M"!
Sen är det möjligt att man måste lägga på lite mer kontrast?
"Oskarp mask" förhöjer oxå detaljerna i pälsen!

Re: PhotoShop

JJ. skrev:
Man får fram en hel del mer detaljer genom att köra "Curves" i PS!
Speciellt pälsen framträder mer.
Jag gjorde kurvan som ett mjukt, liggande "M"!
Sen är det möjligt att man måste lägga på lite mer kontrast?
"Oskarp mask" förhöjer oxå detaljerna i pälsen!

ok, men kan man lösa det som fotograf, vid fotograferingstillfället med kameran?

/Jocce

Re: Re: PhotoShop

Jocce skrev:
ok, men kan man lösa det som fotograf, vid fotograferingstillfället med kameran?
Ja, ett grundknep är att du befinner dig i skugga och låter hunden titta in i ett stort ljust föremål.

Re: Re: PhotoShop

Jocce skrev:

/Jocce

He he...jag är bättre på PS än på fotografering!*erkänner villigt*
Men en upplättningsblixt el. en reflektor som ger mer ljus på jycken är nog ingen dum idé?!

Blixt!

Jag tycker att du ska använda blixt för att lätta upp dom mörka partierna på hunden.
så gör jag alltid även när jag fotar porträtt i knepigt ljus. det kan även hjälpa att gå ut och fota en lite mulen dag för då blir ljuset mjukare och det blir inte så hårda övergångar.
du kan även ställa vovven i skuggan för att få samma mjuka ljus.
överexponera lite lite för att va på den säkra sidan (om du underexponerar lite så är det kört!)

...eller så kan du låta Photoshop göra jobbet :)

Såhär blev det när jag tog mig friheten:

Bilagor

• ramborename.jpg
    ramborename.jpg
    42.4 KB · Visningar: 340
Ljus...

Jag tycker det skulle lösas med mer ljus bara, kanske med diffusorer riktade mot hunden och solen. Man ska använda sig av PS bara i värsta fall såhär anser jag, gå analogt så långt man kan.

Re: Blixt!

Per Karlström skrev:
Jag tycker att du ska använda blixt för att lätta upp dom mörka partierna på hunden.
så gör jag alltid även när jag fotar porträtt i knepigt ljus. det kan även hjälpa att gå ut och fota en lite mulen dag för då blir ljuset mjukare och det blir inte så hårda övergångar.
du kan även ställa vovven i skuggan för att få samma mjuka ljus.
överexponera lite lite för att va på den säkra sidan (om du underexponerar lite så är det kört!)

Hundar har ett särskilt ljusreflekterande skikt i ögat som gör att blixtljus i ögonen ger knallvita ögon.
Upplättningsskärm eller väldigt diffuserad blixt är nog lösningen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar