Annons

Mörk bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Strandhagen

Aktiv medlem
Jag ska precis börja att fotografera i studio och har ett par funderingar.

Hur fotar man en modell med en ljus bakgrund så att kortet ändå blir riktigt mörkt med en så gott som svart bakgrund. Tanken är att jag ska ta någon typ av siluett-bild (stavning) där man bara ser konturen av ansiktet.

Jag såg att många hade varit på en ljussättningskurs i stockholm och tagit just sådana bilder som jag är intresserad av att ta. Studion är ett litet hemmabygge på 2 st 500W lampor och 2st fyrkatiga ramar 1,2x1,2m som jag spänt ett vitt tyg runt.
Ska se om jag hittar en bild som jag kan länka till.

edit: Bild på så jag vill få till det.
attachment.php

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Avståndet från modell till bakgrund får vara så pass långt så inget ljus (eller inte så mycket) kommer på bakgrunden.

Men lättast är ändå att försöka skärma av ljuset, så det enbart faller på modellen. Eftersom det då kommer för lite ljus på bakgrunden kommer den bli svart (även om den egentligen är kritvit).

Samtidigt vill du inte lysa upp den sida av ansiktet som är mot kameran (eftersom du vill ha en siluett), så det blir nog till att skärma av ljuset framför med.

/ Marcus

Powershooter skrev:
Vi hade en vit bakgrund, en enda elinchrom som stod från vänster nästan framme vid fonden med någon typ av raster så ljuset inte spred sig för mycket. Det kom i vissa fall in ljus mot linsen, så man fick passa sig för det också. En Elinchrom Square Reflector 44 cm 80° använde vi.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=514383

En newbie-fråga kanske, men varför väljer man en vit bakgrund om man vill ha den svart på bilden?

// Johan

Powershooter skrev:
Vi hade en vit bakgrund, en enda elinchrom som stod från vänster nästan framme vid fonden med någon typ av raster så ljuset inte spred sig för mycket. Det kom i vissa fall in ljus mot linsen, så man fick passa sig för det också. En Elinchrom Square Reflector 44 cm 80° använde vi.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=514383

Var mätte ni ljuset för att få denna effekt?

// Johan

Vi mätte inte ljuset mer än att kameran gjorde det. Nu var vi ju inte ute efter att få bakgrunden helt svart.
Vi körde hela kursen med samma vita bakgrund. Det är väl bra att man kan åstadkomma mörk bakgrund ändå.

Ok. då kommer nästa nybörjarfråga:
Kan någon förklara för mig vad raster, elinchrom, softbox, slavblixtar och allt annat som man använder i en studio egentligen är bra till? Varför man har just den typen av lampa? Vilka effekter man vill uppnå med en guldig reflektor osv?

Håller på att bygga upp en vettig studio som sagt och vill veta allt om hur ljuset, och placeringen på ljuset fungerar i oilka situationer och poser. Samt då hur man uppnår vissa effekter med hjälp av reflektorer i olika färger. Mycket av detta kanske är självklart och jag har läst säkert 7-8 sidor här på nätet om just det här med ljus.

Hur ställer man t.ex. in en slavblixt så att den ger rätt exponering?
Hur mäter jag ljuset? Ska jag använda kameran eller ska man inhandla en extern ljusmätare till det så att man får mer exakt?

Lägg gärna in lite länkar så att man kan skriva ut fakta till lite nattläsning!

Tacksam för svar!
// Anders "Noob" =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar