Annons

Möjligt jobba på 13´´-skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matti Montana

Avslutat medlemskap
Hej, jag står i begrepp att införskaffa en ny bärbar dator. Å ena sidan: Vad bra med mycket skärm! Å den andra: Så besvärligt att kånka på en laptop när man redan har fullt upp med kamerautrustning! Frågan är: Kan en 13-tumsskärm vara en vettig kompromiss? Går det att jobba på en sån? Det är photoshop och lightroom jag har i tankarna. Har någon därute någon erfarenhet av detta?
/Mattias
 
Japp, det fungerar. Jag har en 13" Macbook Pro. Det viktiga är att skärmen ger bra färgåtergivning och har en bra betraktningsvinkel.
 
Jag har en Dell med 13"-skärm, och jag tycker nog att det funkar. Visst, har man större skärm tillgänglig så väljer man såklart gärna den, men för att släpa med så tycker jag 13" är en bra kompromiss!
 
Låter bra!

Tack superboy och Walle, det låter bra... Ja alltså, mesta jobbet kommer att ske hemma framför stor skärm, men sitter man inregnad på resa eller behöver sälja en bild på studs... Som andradator skulle det nog funka, låter det som. Tveksamt om 15-tummaren alls skulle få följa med på resan, i konkurrens med annat som väger och tar plats.
 
Sitter med en Dell 13".
Det är sannerligen ingen höjdare men det funkar. Det är den andra jag är inne på nu och måste säga att sannolikheten att det blir just en Dell till är minimal. Skärmen är hemsk, blank och jävlig.

Men nu var det storleken du frågade om, och det funkar. Inte mycket mer men det funkar. Sen finns ju utgångar så du kan koppla in dig på större apparater när tillfälle ges.

EDIT. Ska väl tillägga att jag införskaffade 13" enbart för att ha den med på resor, och på den närmast stundande 9 månadersresan kändes det inte aktuellt att släpa nått större än 13" med sig.

//Fredrik
 
Japp, det fungerar. Jag har en 13" Macbook Pro. Det viktiga är att skärmen ger bra färgåtergivning och har en bra betraktningsvinkel.

Problemet är väl att om man inte lägger ner ganska många tusenlappar så får man en Tn-skärm, eller är Macbook Pro annorlunda? (Sorry, har PC).
 
Tn?

Problemet är väl att om man inte lägger ner ganska många tusenlappar så får man en Tn-skärm, eller är Macbook Pro annorlunda? (Sorry, har PC).

Så vad är då en Tn-skärm, Jonas? Jag är okunnig som du märker. Hursomhelst är det mac som gäller för min del.
 
Har en MBP 13 som kör W7. Med profilerad skärm och kameraprofil blir färgerna bra, dvs de motsvarar verklighetens färger. Dock tycker jag att upplösningen är i minsta laget för att jobba i PS.
 
Tycker det funkar rätt hyggligt. Jag har en 13 tum MacBook Pro. Ibland redigerar jag bilder på den skärmen.
Annars hemma så kopplar jag på min Eizo cg222 wk skärm vid bildredigering. Det blir givetvis mycket bättre, men visst funkar det med 13 tum skärmen.
Jag gör allt redigeringsarbeten på MacBooken. Kopplar på tangentbord,mus och skärmen. Macbooken är då hopslagen, blir då en elegant liten aluminium "skiva".
Stora datorn funkar mest som dammsamlare nu mer.
 
Så vad är då en Tn-skärm, Jonas? Jag är okunnig som du märker. Hursomhelst är det mac som gäller för min del.

Jag vet inte exakt tekniskt vad som skiljer en Tn-skärm mot en IPS-skärm, men bildmässigt så är det så att beroende på betraktningsvinkel så ändras färgerna ganska mycket på en Tn-skärm, vilket inte händer på en IPS-skärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.