Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Möjligt att låta blixtautomatiken kompensera för underexponering på D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Jg kommer från Canon-världen och skulle vilja ha lite hjälp med att "översätta" en exponeringsteknik till Nikon-världen:

När jag plåtar inomhus med blixt brukar jag ställa kamerans ljusmätning på underexponering (antingen med manuell inställning eller exponeringskompensation) och sedan har blixten en separat automatik som anpassar blixtstyrkan för normalexponering. Eftersom jag dels kan välja hur mycket kameran skall underexponera (alltså hur stor del av belysningen som skall vara naturlig eller blixt) dels även kan ställa exponeringskompensation på blixten ger det mig väldigt god kontroll, det är tex inga problem att ha grundexponering så att fönster inte blir utfrätta och sedan låta blixten lysa upp själva rummet till normal exponering.

Nu till min undran: Går det inte att göra något liknande med en Nikon D80 och en extern blixt? Anledningen till min fråga är att jagfick en demo av en nikon-kille, men så fort vi underexponerade på kameran drog även blixten ned i motsvarande grad så att hela bilden blev underexponerad. Hans slutliga svar var att man behövde ta två bilder och lägga ihop dem, men kan det verkligen stämma?

Jag är inte ute efter att provocera utan vill helt enkelt veta om man på något sätt kan använda liknande exponeringsteknik på en Nikon eftersom en vän nyligen skaffat en och bett mig om lite tips och tricks. Och det skulle vara trist att behöva svara att Canon och Nikon är så olika kameror att jag inte kan hjälpa dig...

Skitsnack. Det fungerar alldeles utmärkt att göra såsom du önskar. Först vill jag bara säga att som standard, i fullautotläget med all automatik pålaget i blixten, så justerar de flesta Nikon utrustningar (i alla fall de jag har) ner bakgrundsljuset en aning om du sätter på blixten i dagsljus.

Men nu till din fråga. Om jag nu minns rätt, jag har aldrig använt kameran på det sätt som du önskar, så påverkar exponeringsinställningen på kameran globalt. Dvs den justerar all exponering, även blixtljuset således. justerar du exponeringen till -1 så blir hela bilden 1 steg mörkare. Vad du sedan måste göra är att justera blixtljuset separat. Du kan givetvis göra på ditt Canonvis och sätta kameran på manuell med ett stegs underexponering och sedan plåta på som vanligt med blixten okompenserad eller göra det på det enklare Nikonviset :) Om det är något som Nikon är bra på så är det just blixt

Nu kommer jag inte ihåg hur man gör på en D80 men det går "alltid" att justera effekten på själva blixten. På vissa kameror går det även att justera blixteffekten på kameran via en meny eller en dedikerad knapp. Det går dessutom att använda bägge två och få en jättejustering.

Sätter du blixten på +1 så blir blixtljuset balanserat till 0 eftersom minus ett på kameran plus ett på blixten är lika med noll samtidigt som du får bakgrunden underexponerad med 1 steg

Mankan G skrev:
...
Sätter du blixten på +1 så blir blixtljuset balanserat till 0 eftersom minus ett på kameran plus ett på blixten är lika med noll samtidigt som du får bakgrunden underexponerad med 1 steg

Jag provade att ställa upp blixten 3 steg (på blixtens kontroller) men det blev faktiskt ingen skillnad (vare sig om jag hade kameran i manuellt läge eller slutarautomatik med underexponering). Det verkade som att kamerans ljusmätning körde över blixtmätningen helt och hållet. Någon hemlig inställning på kameran som varit aktiverad???

I alla fall, tack för svaret. Då vet jag vad skall undersöka nästa gång jag får chansen att klämma på en D80.

Håll in blixtknappen och snura på ratten vid avtryckaren så kan du justera blixten -3 - +1 steg. Annars kan man ju spotmäta i fönstret och låsa exponeringen så får du samma effekt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar