Annons

Möjligheten att söka bilder per utrustning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
...och lämpligen detta direkt från recensionen av en produkt.

Väldigt ofta är det som jag vill kolla in någon glugg och jag får klicka mig runt hur mycket som helst inna jag hittar en bild som faktiskt är tagen med den gluggen. En funktion där man kunde "klicka i" saker ur sin kameraväska när man lägger upp en bild för att göra de sökbara så att andra som vill se hur just dessa saker presterar kan få upp en lita med bilder på fotosidan där denna produkt använts skulle vara mycket uppskattad!

...och vad ska ni göra med informationen ni får fram?

Bedömma kamerans/objektivets prestanda på bilder i 640px klassen?

Bedömma om kameran tar bra bilder? Det gör den inte, det gör fotografen.

Jeppes svar är så rätt.

Tänk er att komma in på vitvarubutiken och fråga:
-Lagar den här spisen god mat?

-Finns det något man kan smaka så man vet innan man köper den?

/Patrik

Jag själv är på jakt efter ett fisheye till min 40d och skulle gärna vilja se exempel på vilken
typ av bilder man kan få med olika objektiv.
Så visst fyller det en funktion.

MVH Roger

roger_f skrev:
Jag själv är på jakt efter ett fisheye till min 40d och skulle gärna vilja se exempel på vilken
typ av bilder man kan få med olika objektiv.
Så visst fyller det en funktion.

MVH Roger

Precis av den anledningen... Tycker faktiskt det är en klockren funktion, är lite förvånad att det inte finns, borde vara tämligen snabbt och lätt ordnat.

JA inte är det ju för att se hur många linjer/mm som ett vist objektiv tecknar ite, utan varare för att få en känsla för bildvnkel med olika vidvinklar, man kan i vissa fall även få ett hum om motljusegenskaper, distorsion osv...

När det gäller digitala kameror kan man ju snabbt få en känsla för hur pass de tecknar hudtoner...

Olika filmer kan även de gärmföras mot varandra men då måste hänsyn tas till skanrar osv..

Visst skulle det vara begränsat men inte lika begränsat som idag!

(förutsatt givetvis att bilderna är obehandlade men det får man ju kolla upp på bilden ifråga)

Fabian.Gafvelin skrev:
JA inte är det ju för att se hur många linjer/mm som ett vist objektiv tecknar ite, utan varare för att få en känsla för bildvnkel med olika vidvinklar, man kan i vissa fall även få ett hum om motljusegenskaper, distorsion osv...

När det gäller digitala kameror kan man ju snabbt få en känsla för hur pass de tecknar hudtoner...

Olika filmer kan även de gärmföras mot varandra men då måste hänsyn tas till skanrar osv..

Visst skulle det vara begränsat men inte lika begränsat som idag!

(förutsatt givetvis att bilderna är obehandlade men det får man ju kolla upp på bilden ifråga)

Jag brukar använda PBASE för detta ändamål. Där blir sökningen mer exakt per objektiv eller kamera. Dessutom finns det massvis av obehandlade bilder där då många lägger upp sina semesterbilder etc.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto