Annons

Möbeltass på AF-knappen på K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Bästa sättet att fokusera är allt som ofta att använda AF-knappen (och då koppla bort funktionen AF med avtrycket halvvägs).
Tyvärr har min tumme aldrig hittat AF-knappen utan att jag tittat först och då tappar man viktiga sekunder.
Har fixat detta med att sätta en liten rund bit av en självhäftande möbeltass på AF-knappen. Nu hittar tummen rätt direkt. Hittar också knappen för exponeringskompensation samtidigt, knapparna känns olika.
(Röda rutan i displayen är tejp som jag klistrat över blixtsymbolen. Den blinkar i tid och otid vilket distraherade mig. Jag använder inte blixt och skulle helst kunna stänga av den helt.)

Bilagor

• möbeltass.jpg
    möbeltass.jpg
    67.3 KB · Visningar: 996
Bra idé, har haft problemet, men min tumme brukar hitta rätt numera. Men gillar idén och skall nog testa om den blir ännu säkrare.

Just nu fokuserar jag oftast manuellt. Ger mer kontroll, men är väldigt svårt på stora bländare eftersom dagen mattskivor bländar ner till typ bl 4 vad gäller skärpedjup. SÅ blir nog att gå tillbak till AF, alternativt slipa om en gammal glaskiva.

Om det är bättre bestämmer man själv. Men hade den möjligheten saknats på pentaxen hade det gnällts för det.

Bäst är ju att man "växer" in i kameran och tillgodogör sig finesserna allteftersom man finner behovet eller man upptäcker dem istället för att konfigurerar sin kamera efter vad andra gör eller tycker.

lm

Lothar Marunga skrev:
Om det är bättre bestämmer man själv. Men hade den möjligheten saknats på pentaxen hade det gnällts för det.

Bäst är ju att man "växer" in i kameran och tillgodogör sig finesserna allteftersom man finner behovet eller man upptäcker dem istället för att konfigurerar sin kamera efter vad andra gör eller tycker.

lm

Mycket bra skrivet. Vissa tycker att det är bättre att ha AF/AE separerat, vissa inte. Det är högst subjektivt och påverkas starkt av hur man använder kameran. Personligen kör jag med AE och AF på samma knapp, för i mitt fotograferande har jag helt enkelt ingen nytta av att separera dem. Speciellt i studion är det snarare en nackdel för mig att separera dem, eftersom jag inte använder AE där.

Re: Re: Re: Re: Möbeltass på AF-knappen på K10D

Harlequinesque skrev:
Hur menar du då?

Jo altså, många sportfotografer (och många andra) gillar att separera autofokusen från exponeringslåset. De kan styra autofokusen från en annan knapp, men låser inte exponeringen förrän i exponeringsögonblicket. Alternativt kan de göra precis tvärt om, låsa exponeringen i förväg, medans de fortfarande kan låta autofokusen jobba genom att ha autofokusen kopplad till en annan knapp.

Om det är bäst eller inte är dock rent subjektivt, det beror på vad man fotograferar, och på vad man själv föredrar.

Re: Re: Re: Re: Re: Möbeltass på AF-knappen på K10D

Walle skrev:
Jo altså, många sportfotografer (och många andra) gillar att separera autofokusen från exponeringslåset. De kan styra autofokusen från en annan knapp, men låser inte exponeringen förrän i exponeringsögonblicket. Alternativt kan de göra precis tvärt om, låsa exponeringen i förväg, medans de fortfarande kan låta autofokusen jobba genom att ha autofokusen kopplad till en annan knapp.

Om det är bäst eller inte är dock rent subjektivt, det beror på vad man fotograferar, och på vad man själv föredrar.

Ah, okej...tack för förklaringen =)

sespalan skrev:
haha började skrattade när jag såg anledningen till tejpen. Roligt :)

Vilket är det roliga? :)

Alla distraherande moment själ tid, i vissa situationer kan en halv sekund vara avgörande. Jag finner det personligen inte speciellt roligt, däremot ser jag det som en väldigt enkel och smart lösning på ett litet problem. Många hade nog istället startat en tråd likt "Hur får man bort blixt-symbolen", som hade besvarats med diverse bra och mindre bra inlägg :)

Re: Re: Re: Re: Re: Möbeltass på AF-knappen på K10D

Walle skrev:
Jo altså, många sportfotografer (och många andra) gillar att separera autofokusen från exponeringslåset. De kan styra autofokusen från en annan knapp, men låser inte exponeringen förrän i exponeringsögonblicket.

På Pentax kameror så är utgångsläget i kameran den att autofokusen och exponeringen är frikopplad i slutaravtrycket. Dvs, när man låser autofokusen med slutarknappen så är exponeringsmätningen fortfarande aktiv och fri. (detta går att ställa om i kameran, görs i C)Specialinställningar).

Fördelen jag ser med separat AF-knapp är i kombination med QuickShift objektiv. Med QuickShift kan man fokusera manuellt utan att behöva ställa om kameran från automatisk fokusering till manuell fokusering. Problemet nu är att om man har AF på slutaravtrycket så gör ju kameran en ny fokusering, vilket förstör ens manuella inställning. Om man inte vill detta, så kan man lägga autofokuseringen på en egen knapp. Och då är kamerans utgångsläge manuell fokusering, och sen fokuserar man med AF-knappen när man vill att kameran ska fokusera.

Smidigare än att koppla om AF/MF-reglaget. :)

Vitsen med AF-knappen

Det finns säkert många situationer där det är bra att fokusera med tummen.

Jag gör det mest för att kunna fokusera på det jag vill, sedan komponera om bilden, sedan vänta ut rätt ögonblick och sen exponera.

En annan bra anledning är när det är mörkt och svårfokuserat. Då vill man behålla en lyckad fokusering tills man själv bestämmer att man vill fokusera om. Ta t.ex. scenbilder. Om ljuset är bra en kort stund och du fokuserat där du vill, då är det ju dumt att låta kameran fokusera om i sämre belysning sekunderna senare om inte objektet flyttat sig.

Jag bytte en gång bara för att testa och har aldrig bytt tillbaka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar