Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF på vertikalgreppet (K10D)

Produkter
(logga in för att koppla)
Tumgängor finns nog i ca 3 olika standarder och standard kamera gängan är över 40år kanske 60 ..80år gammal.

Vanlig 1/4 tum 20 fungerar, dock skall gängan egentligen vara kraftigare på en kamera, den skall alltså ha en större ytterdiameter än vad mina gängsnitt klarade. Men jag svarvade en skruv i mässing, gängade upp den och polerade den till spegelglans. Filafe och slipade färdigt min ekbit som sedan behandlades med golvolja. Snyggt blev det, men lite för stort för mina rätt små händer, jag når knappt fram till avtryckaren :))) Skall slipa lite mer och lägga upp bilder på bygget när jag hinner. Samanlagt inte mer än kanske 2 timmars job, varav en dryg halvtimme var vid svarven för att göra skruven.

Skall ta och fila ner den lite mer i bakkant så att det får en mer rundad form, så kanske det blir perfekt.

Bilagor

• pict0118_ws.jpg
    pict0118_ws.jpg
    47.9 KB · Visningar: 200
Det var någon som tyckte greppet var för litet. Jag har iofs inte det problemet, men fick ändå för mig jag skulle göra det ännu bekvämare :)))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar