Annons

Måste blixten vara i jordat uttag?

Produkter
(logga in för att koppla)
js1 skrev:
...När man läser den här tråden blir man förvånad över att man överhuvudtaget lever och inte grillats för länge sen...

Jo, det låter riktigt farligt. Och det kan det iofs vara...

Enkelt tycker jag dock det blir om man använder kontakter i uttag där dom passar och inte drar skarvsladdar mellan olika rum.

Som extra säkerhet kan man köpa på sig några portabla jordfelsbryrare för en dryg hundring styck.

Sedan behöver man bara oroa sig för om modellen ska få blixten i skallen.

papi skrev:
Jag skulle inte rekommendera att föra in ett jordat föremål i ett rum där du har ojordade uttag. Blixten kan då utgöra en fara om någon annan apparat blir strömförande.

Blir blixten mindre farlig om den ansluts i ett jordat uttag i samma rum då?

Där finns antagligen redan ett antal hemelektronikapparater som inte är jordade utan "bara" har sk förstärkt isolering. Dessa utgör ju samma hot om blixtarna är anslutna via en kabel från köket eller ett jordat uttag i samma rum. Med det resonemanget är det isåfall bättre att anslutna blixtarna i ett icke jordat uttag?

js1 skrev:
Blir blixten mindre farlig om den ansluts i ett jordat uttag i samma rum då?

Där finns antagligen redan ett antal hemelektronikapparater som inte är jordade utan "bara" har sk förstärkt isolering. Dessa utgör ju samma hot om blixtarna är anslutna via en kabel från köket eller ett jordat uttag i samma rum. Med det resonemanget är det isåfall bättre att anslutna blixtarna i ett icke jordat uttag?
¨

Det skall och får inte finnas uttag i samma rum av båda slagen och därför bör detta vara omöjligt och rent hypotetsikt.

Annars skulle jag säga att i ett rum med ojordad utrustning och förutsatt att golvet inte kan anses ledande vore det bättre att ansluta blixten till ett ojordat uttag om det fanns ett val.

Apparaterna med förstäkt isolering utgör inte samma risk just därför att isloeringen är förstärkt.

Senast ändrad:
papi skrev:
¨

Det skall och får inte finnas uttag i samma rum av båda slagen och därför bör detta vara omöjligt och rent hypotetsikt.

Nej, jag menar att om man bor i ett nyare hus med enbart jordade uttag i samtliga rum, så bör man med ditt resonemang om att den jordade prylen skulle utgöra en fara, inte använda jordad utrustning överhuvudtaget såvida inte all annan elektrisk utrustning i hemmet också är jordad. Och det om nåt är hypotetiskt.

Senast ändrad:
js1 skrev:
Nej, jag menar att om man bor i ett nyare hus med enbart jordade uttag i samtliga rum, så bör med ditt resonemang om att den jordade prylen skulle utgöra en fara, inte använda jordad utrustning överhuvudtaget såvida inte all annan elektrisk utrustning i hemmet också är jordad. Och det är hypotetiskt.

Helt riktigt och därför kan du heller inte sätta i en ojordad kontakt i ett jordat uttag om det inte är till en appart med försärkt isolering. Dessa skall dock inte kunna bli "strömförande". just pga isoleringen.

Mao i ett nyare hus kan du bara använda utrustningn med skyddsjord eller förstärkt isolering.

papi skrev:
Dessa skall dock inte kunna bli "strömförande". just pga isoleringen.

..fast helt säker kan man aldrig vara och skulle man då råka hålla i blixten så bzzzzzz!

(Jag är själv tekniker inom el/tele och helt införstådd med hela resonemanget. Men ibland är det roligt att provocera lite)

FILM) (ulltand skrev:
Sedan behöver man bara oroa sig för om modellen ska få blixten i skallen.

Hehhe, här i vår stad så var det en gång på -90 talet en discolampa som lossnade mitt under pågående diskotek. En tjej fick den i huvudet. Hon hette Tove och blev sedermera ordförande i ett av våra största politiska ungdomsförbund........

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar