Annons

Måste blixten vara i jordat uttag?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag har i dag köpt mig en studioblixt, en Bowens på 500 Watt. Det står i manualen att man bara ska koppla blixten till ett jordat uttag. Min fråga till er är hur viktigt detta är? Vad kan hända om jag stoppar det i ett ojordat uttag?

Jag köpte även ett Travel-pak till blixten. Alltså ett batteri så att man kan ta ut blixten utomhus och fotografera. Måsta man även där använda ett jordat uttag för att ladda batteriet?

Ska ringa återförsäljaren i morgon. Men, eftersom det är stängt där nu slänger jag ut frågan här också, med hopp om snabba och välgrundade svar.

Jag själv har bara jordade uttag i köket.

Om elsladden passar i ett ojordat uttag så fungerar det utmärkt. Jordning är en skyddanordning som är tänkt att om höljet blir ledande ska höljet ha förbindelse med jord.

Jord...

Nja....Om el-utrustningen har jordat stikkpropp; och du skal använda den i köket, badet eller ute; måsste den selvfölgelig jordas. Om den derimot har 2-polt Euro-plugg ( den lilla flata) betyder det at den är KlassII, dubbelt-isolerat; och behöver ingen jord nån stans.
mvh Erik J

Det jordade uttaget är för din säkerhet. Om du får elfel så att spänningen kommer ut i chassit skyddas du av jordningen, annars kommer strömmen att ta vägen genom dig och ner till jord.

I köket bör man bara ha jordade uttag. Går en apparat sönder och det pirrar till i kroppen är det stor risk att man grabbar något jordat, t.ex. diskbänk eller spis, och då blir det verkligt farligt.

Jag skulle inte vara rädd för att använda din blixt i ett torrt rum inomhus, men se till att alla kabler ser ut att vara i bra skick. man behöver ju inte hålla i ett vattenrör första gången man ansluter blixten. Provkör den gärna först i ett jordat uttag. Kan du inte dra en kabel från ditt kök, f.ö. Det bästa är ju jordat uttag skyddat med jordfelsbrytare.

Laddaren kan man nog köra var man vill, den har väl inte en massa metalldelar utanpå och den utsätts inte för samma påfrestningar som blixten. Jag tar alltid ur mina laddare när jag laddat färdigt.

Ha det

Tack för alla raska svar.

Jag kommer att använda kontakterna i ojordade uttag, med viss försiktighet.
Konstruktionen är även sådan att de går att stoppa i ojordade uttag. Det var ju nån som frågade om det gick - och det gör det, som sagt.

Aristofanes skrev:
Kan du inte dra en kabel från ditt kök, f.ö. Det bästa är ju jordat uttag skyddat med jordfelsbrytare.
Ha det

Jag skulle inte rekommendera att föra in ett jordat föremål i ett rum där du har ojordade uttag. Blixten kan då utgöra en fara om någon annan apparat blir strömförande.

Av jord är du kommit....

Ett lite tillägg här....
Det är i Sverige distribuert el i et såkallat TN-system, jordat distribusionstransformator. I alle internationella standarder; IEC, DIN o.l. har det varit ett krav om at alla uttag skal ha jordforbindelsen tilgängelig. Men märkelig nog inte i Sverige SEN.norm. I 1990 infördes den Europeiske Normen CENELEC, som är en EU-harmonisert IEC-Norm. SEN-Normen är nu i prisipp borta; men normen har inte tilbakavirkande kaft. Etter 1990 skal alla uttag uansett hvor de är monterat ha jord; selv i et tort vardagsrum, eller utrymmen med til jord ledande delar (rör, bygnadskonstrusioner, vent.kanaler o.l.).
Og detta är ju fornuft. Det blir da utrustningen som etter sitt utförande bestemmer om jordtilslutning behövs.
mvh Erik J

Vänta nu..

Det här blev inte riktigt rätt. En elapparat vars anslutningskabel innehåller jord är inte jordad om den ansluts till ett ojordat uttag. För att den skall bli jordad måste den anslutas till ett jordat uttag.

Alltså om din trasiga blixt är ansluten till ett icke jordat uttag och höljet är strömförande, då riskar du livet om du vidrör blixten och ett jordat föremål samtidigt (tex element, diskbänk, badkar)

om du ansluter samma trasiga blixt till jordat uttag kommer säkringen att lösa ut.

Jord är en form av extra säkerhet men ingen garanti. Nu förtiden är alla uttag jordade i nybyggnationer. För var det inte och det gick bra det oxå. Använd du din blixt i ojordade uttag men ej i i kök och våtutrymmen.

Om man vill vara extra säker kan man skaffa jordfelbrytare. Den utökar säkerheten något men är ingen garanti den heller.

papi skrev:
Jag skulle inte rekommendera att föra in ett jordat föremål i ett rum där du har ojordade uttag. Blixten kan då utgöra en fara om någon annan apparat blir strömförande.

Re: Vänta nu..

M Kihlén skrev:
Det här blev inte riktigt rätt. En elapparat vars anslutningskabel innehåller jord är inte jordad om den ansluts till ett ojordat uttag. För att den skall bli jordad måste den anslutas till ett jordat uttag.

Alltså om din trasiga blixt är ansluten till ett icke jordat uttag och höljet är strömförande, då riskar du livet om du vidrör blixten och ett jordat föremål samtidigt (tex element, diskbänk, badkar)

om du ansluter samma trasiga blixt till jordat uttag kommer säkringen att lösa ut.

Jord är en form av extra säkerhet men ingen garanti. Nu förtiden är alla uttag jordade i nybyggnationer. För var det inte och det gick bra det oxå. Använd du din blixt i ojordade uttag men ej i i kök och våtutrymmen.

Om man vill vara extra säker kan man skaffa jordfelbrytare. Den utökar säkerheten något men är ingen garanti den heller.

Jodå det är helt rätt, men inte om man lyfter det ur sitt sammanhang. Så här ser det ut i sitt sammanhang:

Jon Erik Nordstrand (Aristofanes) skrev:
Kan du inte dra en kabel från ditt kök, f.ö. Det bästa är ju jordat uttag skyddat med jordfelsbrytare.
Ha det
--------------------------------------------------------------------------------

Just det! Om du kopplar blixten via lång skarvsladd till ett jordat uttag och ställer den i ett rum med ojordade uttag, då har du ju helt plötsligt en jordpunkt i det rummet. Antag att du har en annan elapparat i det rummet, en som det blivt jordfel på så att höljet blivit ledande. Om du nu tar i den apparaten och blixten eller stativet den sitter på så letar ju strömmen från den trasiga apparaten genom dig och till jorden via blixten. Om blixten vore ojordad så har strömmen inte den vägen att gå. Alltså: det är farligt att blanda apparater med och utan jord. Alla eller ingen ska vara jordad i ett och samma rum.

P-E Claesson skrev:
Just det! Om du kopplar blixten via lång skarvsladd till ett jordat uttag och ställer den i ett rum med ojordade uttag, då har du ju helt plötsligt en jordpunkt i det rummet. Antag att du har en annan elapparat i det rummet, en som det blivt jordfel på så att höljet blivit ledande. Om du nu tar i den apparaten och blixten eller stativet den sitter på så letar ju strömmen från den trasiga apparaten genom dig och till jorden via blixten. Om blixten vore ojordad så har strömmen inte den vägen att gå. Alltså: det är farligt att blanda apparater med och utan jord. Alla eller ingen ska vara jordad i ett och samma rum.

Jo, men man har ju till exempel oftast element i ett rum. Är det elelement så är det väl alltid jordade och är det vattenburet så har du jorden via rören.

Så vad är egentligen skillnaden?

jtkarlsson skrev:

Ingen större skillnad och därför bör man inte hålla i elementet och elprylar samtidigt.

Elementet kan man inte göra så mycket åt om det är jordat men man behöver ju inte öka risken genom att släpa in fler jordade föremål i rummet.

Det är nåt fel här....

jtkarlsson skrev:
Jo, men man har ju till exempel oftast element i ett rum. Är det elelement så är det väl alltid jordade och är det vattenburet så har du jorden via rören.

I 40 år har det varit olaglig med ojordade eluttag, överhuvudtagit i ett TN-system (enligt IEC , DIN och CE-norm).
Men märkelig nog inte i Sverige.....
Jordpotensial föras, som du riktig påpekar, okontrollert inn i alla områden (och appareter) via rör, bygnadskonstruksion, antennlädningar o.a.
Jordtillslutning SKAL vara att tillgå i alla eluttag. Det är utstyrer som styr om det är nödvändig eller inte. För exempel dubbeltisolering (KlassII). Dessa apparater har då oftast Europlugg (den flata) och kan användas utan risk i alla områder.

NB! Sedan 1990 har det inte varit lagligt att montera ojordade eluttag i Sverige (iflg. CE-norm); men lagendringen har tyvärr inte tillbakavärkande kraft; så problemet har vi i mist 50 år till........

papi skrev:
Ingen större skillnad och därför bör man inte hålla i elementet och elprylar samtidigt.

Elementet kan man inte göra så mycket åt om det är jordat men man behöver ju inte öka risken genom att släpa in fler jordade föremål i rummet.

Nej det är ju sant.
Det bästa är att installera en jordfelsbrytare, så är man skyddad.

Hmmm

jtkarlsson skrev:
Nej det är ju sant.
Det bästa är att installera en jordfelsbrytare, så är man skyddad.

Jo; man och kvinna är skyddat av en jordfälsbrytare, men inte alltid din utrustning, tyvärr.
Utrustning som inte är Klass II, har ofta problem med fasföljd; d.v.s. fas nolla på rätt plats. PC utrustning är ett typisk exempel, som är konstruert för att få detta rätt.
Kika på alla adaptrar ni använder på resa till Danmark, England, Frankrike, USA. Alltid är fas, nolla OCH jord på rätt plats, och stikkproppen går bara inn i en posision för att upprätthålla detta.

Ett tillägg bara: Det är sant att element för vattenburen värme står i kontakt med jord, men det är inte nödvändigtvis samma sak som att det är "jordade" utan potentialen kan skilja sig en hel del SÅ DET ÄR INTE SAMMA SAK. Det är livsfarligt att säkerhetsjorda något i elementen, går något fel kan du i värsta fall ha ihjäl din granne. Man ska alltså ALDRIG försöka göra något mer "säkert" genom att jorda i ex. diskbänken.

I så gott som alla fall så måste man skilja mellan SÄKERHETSjord och signaljord (på engelska använder man numera ofta "earth" och "ground" för att skilja dessa åt).

I de mätsystem jag sysslar med så har vi ofta 3-4 olika "jord" och ibland också 2 olika säkerhetsjord och potentialen kan skilja sig åt. Det är ibland nödvändigt att mixtra runt rätt mycket med detta men man måste veta vad man gör och för att det ska vara lagligt så måste man dessutom ha dispens från elsäkerhetsverket (vilket måste motiveras,tar tid att få och kräver att en behörig elektriker är inblandad). jag skulle aldrig komma på tanken att göra något av detta hemma, det är alldeles för farligt i en "civil" miljö.

När man läser den här tråden blir man förvånad över att man överhuvudtaget lever och inte grillats för länge sen. Kanske säkrast att inte använda blixtarna överhuvudtaget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar