Annons

måsar

Produkter
(logga in för att koppla)

sanla73

Aktiv medlem
Jag försöker få skarpa och fina bilder på flygande måsar men det blir bara suddigt. Är det någon som har tips på inställningar jag kan använda? Har en minolta dimage z1 och det är ju ingen bildstabilisering på den tyvärr men ska skaffa en sån kamera sen så man kan få skarpa bilder. Men tills dess finns det nåt jag kan göra?

mvh Sandra
 
Välj bländarautomatik och ställ in kameran på tillräckligt snabb slutartid, typ 1/400 eller mer om du zoomat till längsta brännvidd. Detta för att frysa motivet och minimera den skakningoskärpa som du själv åstadkommer. Bildstabilisering hjälper föga då motivet rör sig (dessutom så snabbt.) Prova också att panorera på lite längre slutartider.

mvh

//M
 
Kort slutartid är bra. Är sedan fålarna i luften kan man ta till en bländare som ger största möjliga skärpedjup så blir inte fokuseringen så där jätteviktig.

Bilden för denna länk är tagen med kort slutartid och fokusering inte allt för långt bort.Mås i luften
 
Tack! Jag får väl testa det imorgon då. Får nog gå till nåt torg där måsarna är på lite lägre höjd och där det finns tillräckligt många så att man kan testa olika inställningar på slutaren.
 
kan du fokusera manuellt? Annars kanske du kan för-fokusera på något som är på ungefär samma avstånd som du tror måsen kommer att vara.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.