spelare1
Medlem
Tyvärr har många kunder dålig känsla för vad som är bra eller ej men det är ju deras problem. Hur många gånger har man inte hört om par som varit missnöjda över deras bröllopsbilder. (Tyvärr får de ju inte en chans till att ta dessa bilder). I många av dessa fall har de inte kollat upp om fotografen tagit liknande bilder innan.
Men jag håller med dig om att priserna borde återspegla hur populär och duktig fotografen är. Vad jag frågasätter är om det är rimligt att sätta ett riktpris för alla fotografer på tex retuschering av bilder som är dubbla priset per timma än andra yrkesgrupper.
Skall en snickare ta olika betalt för att slå i eller dra ur spik, vilket är svårast, tja, det är ju att dra ur den va klart, fast, om det är viktigt att slå i rätt sorts på rätt ställe så blir det svårast fast på ett annat sätt.
Så här kan man hålla på, jag skulle själv inte sitta och retuschera om jag var tvungen att gå ner 50% på priset, sen är det frågan om vilken typ av ret. vi talar om, den som skall ingå eller den som tillför bilden ngt extra eller den som är inplanerad och sparade in för och bakgrundsarbete vid fotograferingen, spik i eller ur.
Sedan finns det en viktig faktor, beläggningen, utbildningen och uppdateringarna. Dom kostar vare sig man fotar eller retuscherar.
De som inte jobbar med detta professionellt har svårare att förstå vilket ansvar man har för färg, arkiv och säkerhet.
Fotografer måste också ha ngn typ av solidaritet sinsemellan när det gäller priser annars ballar allt ur till slut.
mvh/Peter, 12år i yrket som reklamfotograf.