Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många dåliga fotografer.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag tittade i Aftonbladet idag och såg åter ett så uselt fotografi att nyhetsvärdet i bilden borde vara lika med noll. Till råga på detta verkar fotografen jobba för nått företag som verkar syssla med bilder och det fick mig att börja fundera.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,554272,00.html

Vad säger man? När fotografer inte kan skaffa ett polfilter så undrar man vart man är på väg och när sedan en tidning tar in denna bild i tidningen har man nog nått någon form av botten

Idioti eller okunskap? När fotografen sedan ens inte kommer på tanken att fotografera så hans spegelbild inte syns eller att ta av sig den knallgula jackan kan man börja fråga sig hur det står till med kompetensen eller om det finns för många som kallar sig för fotografer när de egentligen borde låta bli det.

Men varför köpte Aftonbladet denna bild och varför lät de den komma i tryck då den saknar all form av nyhetsvärde? En bra fotograf hade visat området, kanske ett växthus med en polisbil framför sig. En bra fotograf hade av ren instinkt undvikit att fotografera genom en glasruta om man inte vista att nått extra unikt höll på hända där inne.


Jag tar nu risken att säga det jag vet många tänker.

Det finns allt för många dåliga fotografer. Folk som tror att de är duktigare än vad de egentligen är. Det finns även folk som måste ifrågasätta vad en bra bild är och hur en bra bild ser ut. Men jag säger det ”Kan man inte avgöra vad som är en bra bild i olika samanhang är man troligen en idiot”.

Vist kan det vara svårt att avgöra vad som är en bra bild när det handlar om konst, men då även mycket konst också skräp är det inte allt för svårt att lista ut vad som är bra och dålig konst. (Tummregler: Har du inte fått din tavla såld; dålig konst. Är dina bilder slut sålda; bra konst.)

Men är det gäller bilder i media så är det givet vad som är bra bilder och det är bilder som beskriver en händelse på ett bra sätt. Men se på den bilden som är med i Expressen och fundera på vad den egentligen beskriver? Förutom att den är usel och tagen av en dålig fotograf så har den absolut inget nyhetsvärde.

Eller är det bara jag som tycker så?
 
En polis med en kaka i handen, så mycket mer kan man väl inte vänta sig att få. Tycker att du är något hård. Vi får anta att detta blev den kanske bästa bilden från alla de proffs som var där. Möjligen svårfotograferat, kanske timing-problem. Kvällstidningarna är dessutom inga kulturbärare, tvärtom, rått nyhetsmedia. Hade du klagat på en månadstidning hade saken varit en annan.

/SÖ
 
Tänk om han fotade analogt o inte såg sina misstag förrän han kom hem ;-)

/kg, som ofta gör missar
 
En dålig bild är bättre än ingen bild alls.

Gul jacka? Det ser ut som fotografen har svart jacka. Däremot ser det ut som fotografen saknar vertikalavtryckare.

Hur lång tid tar det att skaka fram ett pol-filter ur kameraväskan? Jämför det med tiden man har på sig innan motivet försvinner.
 
Nekomy skrev:
Men är det gäller bilder i media så är det givet vad som är bra bilder och det är bilder som beskriver en händelse på ett bra sätt.

En bra fotograf hade visat området, kanske ett växthus med en polisbil framför sig.

Nja, tycker nog att det är den förgiftade kakan som är av nyhetsvärde, inte vart det skedde.

Visst är bilden tekniskt dålig men att ha polisen och kakan med på bild tycker jag nog är rätt. /Jonas
 
Det är nog fler som tycker så, men felaktigt enligt min uppfattning. Bilden var nog den bästa som gick att få under omständigheterna. Ta med i beräknande att AB vill ha bilder som ser ut att vara unika och avslöjande. Då har man flyttat ribban en hel del.

Har däremot själv tittat igenom National Geographic's bildgallerier och blivit mäkta besviken på deras kriterier. Kolla där så får du se ett och annat som inte borde vara där....
 
Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:
Tänk om han fotade analogt o inte såg sina misstag förrän han kom hem ;-)

/kg, som ofta gör missar
Men då är man som sagt ingen bra fotograf och man kanske i detta samanhang borde fundera på att köpa en Minolta Ax...

Hur vet man att det är en kaka i burken? Skulle det inte vara av mer intresse att visa vad Bergianska är och de växthus det rör sig om? Ett kakfat är knappast vad jag räknar som ett bild scoop :)
 
Senast ändrad:
Nekomy skrev:
Jag tittade i Aftonbladet idag och såg åter ett så uselt fotografi att nyhetsvärdet i bilden borde vara lika med noll. Till råga på detta verkar fotografen jobba för nått företag som verkar syssla med bilder och det fick mig att börja fundera.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,554272,00.html

Vad säger man? När fotografer inte kan skaffa ett polfilter så undrar man vart man är på väg och när sedan en tidning tar in denna bild i tidningen har man nog nått någon form av botten

Idioti eller okunskap? När fotografen sedan ens inte kommer på tanken att fotografera så hans spegelbild inte syns eller att ta av sig den knallgula jackan kan man börja fråga sig hur det står till med kompetensen eller om det finns för många som kallar sig för fotografer när de egentligen borde låta bli det.

Men varför köpte Aftonbladet denna bild och varför lät de den komma i tryck då den saknar all form av nyhetsvärde? En bra fotograf hade visat området, kanske ett växthus med en polisbil framför sig. En bra fotograf hade av ren instinkt undvikit att fotografera genom en glasruta om man inte vista att nått extra unikt höll på hända där inne.


Jag tar nu risken att säga det jag vet många tänker.

Det finns allt för många dåliga fotografer. Folk som tror att de är duktigare än vad de egentligen är. Det finns även folk som måste ifrågasätta vad en bra bild är och hur en bra bild ser ut. Men jag säger det ”Kan man inte avgöra vad som är en bra bild i olika samanhang är man troligen en idiot”.

Vist kan det vara svårt att avgöra vad som är en bra bild när det handlar om konst, men då även mycket konst också skräp är det inte allt för svårt att lista ut vad som är bra och dålig konst. (Tummregler: Har du inte fått din tavla såld; dålig konst. Är dina bilder slut sålda; bra konst.)

Men är det gäller bilder i media så är det givet vad som är bra bilder och det är bilder som beskriver en händelse på ett bra sätt. Men se på den bilden som är med i Expressen och fundera på vad den egentligen beskriver? Förutom att den är usel och tagen av en dålig fotograf så har den absolut inget nyhetsvärde.

Eller är det bara jag som tycker så?

Helt omöjligt att avgöra om fotografen är dålig eller bra om man inte vet förutsättningar och omständigheter.
 
Nekomy skrev:
Men då är man som sagt ingen bra fotograf och man kanske i detta samanhang borde fundera på att köpa en Minolta Ax...

Hur vet man att det är en kaka i burken? Skulle det inte vara av mer intresse att visa vad Bergianska är och de växthus det rör sig om? Ett kakfat är knappast vad jag räknar som ett bild scoop :)

Jag har som bekant en sådan o fortfarande gör jag misstag... men grannen är felfri säger han, det måste vara ett behagligt liv.

Angående kakfat. Läs texten! Man får inte bara se på bilderna Jim!
 
jag vet en typ som är en überfotograf och som aldrig gör missar.
alla hans fotografier är toppenbilder.
han gör fantastiska bilder trots problematiska miljöförhållanden.
han har en superkamera som är redo för allt inom en bråkdel av en sekund.
han missar definitivt aldrig på nån bild inför nåt jobb.
han tar alltid bilder i god tid inför publicering.
ja, han är verkligen en riktig überfotograf.



låter det otroligt?
det är det oxå.. ;o)


*bättre en dålig bild i tidningen än ingen bild alls*
 
Omöjligt att avgöra om en bild är dålig eller inte? Nj, knappast omöjligt; men det är som sagt mer korrekt att säga att alla bilder egentligen är bra på sitt sätt och att det inte finns några dåliga fotografer.

Men detta är så attans förnedrande mot de bra yrkesfotografer som nu får stiga åt sidan för en drös människor som lallar omkring och kallar sig fotografer bara för att de har en manick som kan ta en bild.

Tag en titt på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=26302 och se om ni inte själva kan avgöra vilka bilder som är dåliga där. Men i det konceptet som de ligger i är de givetvis bra. Men tänk er dessa bilder i andra sammanhang eller som nyhetsbilder i Aftonbladet. Skulle ni då inte kunna kalla dessa för dåliga så är det nog nått fel på er :)
Estethia skrev:
jag vet en typ som är en überfotograf och som aldrig gör missar.
alla hans fotografier är toppenbilder.
han gör fantastiska bilder trots problematiska miljöförhållanden.
han har en superkamera som är redo för allt inom en bråkdel av en sekund.
han missar definitivt aldrig på nån bild inför nåt jobb.
han tar alltid bilder i god tid inför publicering.
ja, han är verkligen en riktig überfotograf.



låter det otroligt?
det är det oxå.. ;o)


*bättre en dålig bild i tidningen än ingen bild alls*
Vist finns det bra fotografer som skulle klarat denna situation genom att använda sin ärfarenhet eller IQ. Att tex ta fler bilder i följd eller genom att bara ta fler bilder när tex polisen lommer ut med kakan. Sitter han i en bil skulle han tex ha kunnat veva ner fönstret, är polisen inne kunde han ju väntat tills de kom ut.

Man måste vara en lömskt dålig fotograf om man glömmer bort att man kan ta fler bilder eller om det vi ser var den bästa bilden.

Jag säger "hellre ingen bild i tidningen än en lömskt dålig". För denna nyhet skulle klarat sig bra utan bild.
 
Senast ändrad:
Vad pratar du om? Du ser en bild i en tidning och detta är automtaiskt en lallande person som springer runt med en manick? Eller har jag missat något? Är det detta en "känd klåpare"? Vilka är det som får stiga åt sidan? Det känns som om jag har missat något väldigt väsentligt.
 
Nekomy skrev:


(Tummregler: Har du inte fått din tavla såld; dålig konst. Är dina bilder slut sålda; bra konst.)

Eller är det bara jag som tycker så?





Håller med dig i delar av det du skriver.
**

Jag skulle hellre säga att det måleri du inte får sålt helt klart kan vara den som ger dig berömmelse senare. Vad är värt mest,,

Som konstnär så handlar det för många idag om att tillfredsställa nuets krav och förväntningar. Där ligger många villse till;/
För mig så handlar det om att kommunicera på längre sikt än nuets tyckande och gillande.

Jag har ofta upplevt att bilden som jag anser fungera bäst utifrån min skapande intention inte har lockat ngn spekulant.
Nu säljer jag inga bilder ivrigt själv Men om man ser till historien så är det inget som säger att konst är till för sin egen tid. Snarare en framtid.

Mvh Niclas,
 
Nekomy skrev:
Jag tittade i Aftonbladet idag och såg åter ett så uselt fotografi att nyhetsvärdet i bilden borde vara lika med noll. Till råga på detta verkar fotografen jobba för nått företag som verkar syssla med bilder och det fick mig att börja fundera.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,554272,00.html

Vad säger man? När fotografer inte kan skaffa ett polfilter så undrar man vart man är på väg och när sedan en tidning tar in denna bild i tidningen har man nog nått någon form av botten

Idioti eller okunskap? När fotografen sedan ens inte kommer på tanken att fotografera så hans spegelbild inte syns eller att ta av sig den knallgula jackan kan man börja fråga sig hur det står till med kompetensen eller om det finns för många som kallar sig för fotografer när de egentligen borde låta bli det.

Men varför köpte Aftonbladet denna bild och varför lät de den komma i tryck då den saknar all form av nyhetsvärde? En bra fotograf hade visat området, kanske ett växthus med en polisbil framför sig. En bra fotograf hade av ren instinkt undvikit att fotografera genom en glasruta om man inte vista att nått extra unikt höll på hända där inne.


Jag tar nu risken att säga det jag vet många tänker.

Det finns allt för många dåliga fotografer. Folk som tror att de är duktigare än vad de egentligen är. Det finns även folk som måste ifrågasätta vad en bra bild är och hur en bra bild ser ut. Men jag säger det ”Kan man inte avgöra vad som är en bra bild i olika samanhang är man troligen en idiot”.

Vist kan det vara svårt att avgöra vad som är en bra bild när det handlar om konst, men då även mycket konst också skräp är det inte allt för svårt att lista ut vad som är bra och dålig konst. (Tummregler: Har du inte fått din tavla såld; dålig konst. Är dina bilder slut sålda; bra konst.)

Men är det gäller bilder i media så är det givet vad som är bra bilder och det är bilder som beskriver en händelse på ett bra sätt. Men se på den bilden som är med i Expressen och fundera på vad den egentligen beskriver? Förutom att den är usel och tagen av en dålig fotograf så har den absolut inget nyhetsvärde.

Eller är det bara jag som tycker så?

Jobbat natt och vaknat på fel sida?
Snacka om att försöka skapa storm i ett vattenglas.
Suck.

/Andreas
 
Vilket bums får mig att skalda en limerik:


Det var en man från Bergianska vid brunnsviken

Som var en aning snål och sniken

Han blanda arsenik i sitt bröd

Det blev kaffegästernas död

Ta nu gärna en kaka till sade han sen belåtet till liken
 
Nekomy skrev:
Jag säger "hellre ingen bild i tidningen än en lömskt dålig"

Håller inte med. En lång artikel utan bilder ser trist ut o lockar färre läsare. O bara för att det står Scanpix så behöver det inte vara en yrkesfotograf.

Jag vet en kille som får sitt namn /Pressens Bild under sina inte alltför högkvalitativa bilder av ett slagsmål på en kajkant o jag e inte yrkesfotograf ;-)

Grannen skulle inte köpa Slitz utan bilder även om det givetvis är artiklarna som lockar...
 
Skulle vilja se dig med stativ, olika filter, objektiv och gråkort, när nästa Concord störtar (eller Kakmonster springer förbi).
Och blev inte bilden bra så är du en kass fotograf.

Vad det gäller konst så är du helt ute o hojjar.

Tar alla tavlor slut direkt så är du billig el känd och förmodligen duktig (om du inte är känd).

Blir tavlorna kvar, är du dyr, okänd el kass)

Trevlig helg / M
 
en kvällstidning är en skvallertidning, en tidning man läser för att döda en kvart.
en sådan tidning ska inte vara en roman utan bilder.
det blir mer än folk pallar när dom vill roa sig med något rejält hjärndött.

en kvällstidning är inte en fototidning.
en kvällstidning består mestadels av artiklar. en artikel illustreras vanligen med bilder.

vill du förändra, gör som jacob dahlin, gör det bättre själv.
köp en polisradio, bevaka, åk till plats för händelse fort som attan.
ta en superbild.
varenda gång.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.