Det känns som att en gammal dammig diskussion har plockats fram och det med all rätt
Jag är både för och emot en nedskärning av bildflödet tilll fotosidan.se.
DET ÄR FÖRMÅNGA BILDER SOM INTE KOMMENTERAS!
Ang. kommenterandet!
Jag är en av de medlemar här på sidan som har varit med nästan från början. Jag har inte fått så många kommentarer på mina bilder som jag hade viljat och kanske behövt för att kunna utvecklas som fotograf. Därför försöker jag titta på så många andra bilder som möjligt, och då helst bilder som har fått kommentarer, för att jag också ska kunna lära mig något nyttigt!
Sen försöker jag även leta fram gamla bilder genom slumpvalsmenyn och ge dessa bilder någon form av kommentar!
Vissa fotografer och bilder "undviker" jag just för att de får många kommentarer, men jag utelämnar dom inte helt från mitt kommenterande. Utan jag ger dem kommentarer på bilder som jag tycker är speciella och som tilltalar mig eller som jag ogillar!
Åter till bildflödet!
Jag skulle kunna tänka mig att göra någon form av flaskhalseffekt i bildflödet. Detta kanske är en av de mest idiotiska idéerna eller en av de bättre. Det är upp till andra att avgöra.
Om man är ny medlem vill man ju gärna ladda upp många bilder från början. Är det omöjligt att kodsnickra en högra uppladdningsnivå, typ 10 bilder/vecka, för dessa medlemar? Denna period skulle kunna få gälla i tex 2 månader eller upp till 30 bilder, sedan skulle en mer restriktiv uppladdningsnivå gälla med tex 10 bilder i månaden eller 3 bilder/vecka! Just för att tillgodose allas behov! Det blir som Sture bad om, självsanering, efter denna "smekmånad"!
Med denna metod kommer vi fortfarande ha ett högt inflöde av bilder, men där kvaliten hos varje medlem ökar ju längre han eller hon har varit medlem!
Skulle detta kunna vara en lösning?
Om det inte skulle gå att lösa så ser jag hellre en restriktivare hållning i bildflödet just för att höja kvalitén ett snäpp till. Däremot tycker jag att vi inte ska sänka gränsen för uppladdade bilder till en för låg nivå. Den bör då ligga på antingen 5 bilder/vecka eller 15 bilder/månad, så att man fortfarande kan ha chans att bygga upp en kollektion på en relativt kort tidsperiod om så önskas!
Jag är för många bilder och hoppas att det fortsättningsvis kommer vara ett stort bildinflöde till fotosidan.se. Jag skulle dock vilja se att "gamla" bilder blir "gamla" först efter några dagar och inte efter någon/några timmar!!!
Jag är också för en förenklad "sökning" på äldre bilder så att även de kommenteras flitigare! Självsanering även här kanske?