Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många bilder blire

Produkter
(logga in för att koppla)
En mycket god ide!

Jag tror på 10 bilder i månaden på grund av den enkla anledningen att folk gärna lägger upp hela album med 7 - 8 bilder på en gång. Bättre att man får göra klart allt istället för att ladda upp i flera omgångar som man blir tvungen att göra om man bara får ladda upp 3 - 4 bilder i veckan!
 
Anders, vill man ladda upp ett album en gång i månaden på 7-10 bilder är det ok. Men de som vill skulle dock fortfarande få möjligheten att ladda upp mindre antal, säg 3 st i veckan till ex redan existerande album. Man behöver ju inte skapa ett nytt album varje gång man laddar upp bilder. Tror dessutom personligen att det är bättre för medlemmarna här på sidan och "smälta intrycket" av ett mindre antal bilder som laddas upp istället för att tex 50 medlemmar skulle ladda upp album om 7 bilder på en enda dag, enligt mitt sätt att se det.
 
Bra att Du tar upp detta! Håller definitivt med Dig om att det börjar bli alltför tungrott om man skall hänga med i bildflödet och framförallt alla dessa kommentarer som man både kan ha och mista.
Jag är ju i den lyckliga situationen att jag som pensionär kan sitta vid burken hela dagarna om jag vill, men lider med de medlemmar, som kanske också har familj, och vill försöka hänga med på fotosidan.

Därför, med tanke på antalet medlemmar, max 10 nya bilder per månad. Då kan man få till ett rejält album om man så önskar.

Och så kommenterandet! Jag vet att Du själv fått till största antalet. Men Du har ju faktiskt något vettigt att komma med så det är ju ok. Men alla dessa intetsägande och självklara, tack hit och dit, de känns bara betungande och tar en massa utrymme. Självsanering, pls.
 
Flera har undrat över varför man nödvändigt vis måste ha koll på ALLA bilder som kommer in, och har alltså inget emot det höga bildflödet.
Se det så här, DU vill väl gärna ha fler kommentarer på DINA bilder?
Det vill jag iallafall.... Kanske låter egoistiskt men det är ren sanning, och jag är övertygad om att det gäller dom flesta som lägger upp bilder på fotosidan.

Så... hur ska alla andra ha tid att titta på MINA bilder när de bara är nya några minuter, sen har det kommit en hel hög andra bilder och MIN bild försvinner i mängden..... Nån som känner igen sig?

Men för att FÅ så måste man även GE.. Och skriver man en och annan kommentar nu så känns det som man sjänker en piss till Nilen ungefär.

Ni har säkert redan listat ut att jag är för förslaget om att försöka minska bildflödet. Det innebär ju även att jag själv blir lidande ifall jag verkligen skulle vilja lägga upp fler bilder under samma tidsperiod.
Men det priset är det värt för att folk ska ha tid att kommentera de bilder jag lägger upp, precis som att jag själv hinner kolla igenom alla bilder som kommer in, och det kan kännas motiverat att lägga en kommentar, som inte blir en piss i Nilen!

Jag är medveten om att detta lät väldigt egoistiskt, men tänk efter själva, är det inte så här många resonerar? Mvh Micke
 
Det med antalet bilder kan säkert diskuteras hur länge som helst. Själv tycker hag personligen att 7 bilder är på tok för lite. Hade gärna kunnat lägga upp betydligt flera bilder!!! Men sedan störs jag inte av att fotosidan börjar innehålla "för mycket" bilder. 14000 bilder är vad det nu det är (har inte koll!) är ju inte så mycket, tycker jag. Jag tycker däremot det är bra med mycket bilder, då är chansen större för var och en att hitta "sina" bilder.

Jag gillar fotosidan just för att där finns så mycket bilder, att bilderna snabbt får mycket kommentarer och att där finns många aktiva "tyckare". Det gör att fotosidan pulserar och lever för alla. Andra tillsvarande lider av alldeles för låg aktivitet.

Jag störs heller inte att jag inte hinner kommentera alla bilder. Det är väl ingen tävling i att hinna kommentera hur många bilder som helst. Eller har jag misförstått läget?

Jag är heller inte så uppbundet att jag måste kommentera senaste bilderna. Jag letar, och jag hittar - äldre bilder som nya! Jag har exempelvis hittat många riktigt bra bilder bland de äldre där jag förvånas varför bilderna fått så lite kommentarer. Kanske just för att så många är för upptagna med att kommentera de nya bilderna. Jag vet inte, men jag tror det är så.

Tycker sedan att det borde vara lättare att hitta alla medlemmarna på fotosidan, och inte enbart genom deras album. Albumen är för mig mindre intressanta, det är bilderna jag vill hitta. Och jag vill hitta fram till alla medlemmarna. Funktionen kanske finns redan, men jag har inte hittat den.

Jag tillhör den kategorin medlemmar som fått många kommentarer till mina bilder. Något jag är mycket tacksam över. Men tycker också att många "självklara" medlemmar undviker/låter bli att kommentera mina bilder. Varför vet jag inte?

Jag kan hålla med om att de korta superlativa kommentarerna kan kännas önödiga för vissa, men alla kommentarer är väl egentligen viktiga. Det är en signal, på något sätt.

En annan tanke: kanske är det svenskt att ständigt låta positiv kommentar vara kort och kritisk kommentar vara lång. Aldrig fattat varför... Långa positiva kommentarer borde vi kanske bli bättre på att ge till varandra? Det var bara en liten extratanke jag fick...

Slutligen: mycket bilder, många olika sorters bilder, många medlemmar, ingen avundsjuka, inget positionstänkande, inget tävlande - och vi har en fantomsajt som kan ge MYCKET till alla kategorier fotografer.

PS: ursäkta den dåliga strukturen i mitt inlägg, men nu skrev jag direkt från hjärtat, utan att använda hjärnan som korrekturläsare...
 
Kanske dags att förtydliga mitt inlägg som av flera uppfattats som att jag tycker att det är problematiskt att jag inte hinner titta på alla bilder. Så är det naturligvis inte. Jag tänker snarare på alla de bilder som inte får några kommentarer överhuvudtaget.

Terje, jag tycker kanske att du borde lyfta blicken lite. Som du skriver så är du en av de fotografer som får många kommentarer på bilderna. Så det är inte ett problem som rör dig direkt. Jag har också fått mycket kommentarer så därför törs jag skriva det här inlägget utan att vara rädd för att det skall uppfattas som att jag gnäller för att jag fått för få. Men om man tittar på bilderna så är det en väldigt stor andel bilder som inte får några kommentarer överhuvudtaget. Kanhända är många av dem ointressanta och kanske rent av dåliga. Men är det inte i den fasen fotograferna som bäst kan behöva lite tips och hjälp?

Häromdagen fick jag ett tack när jag kommenterade en bild. Killen hade haft bilder ute i en månad, och min kommentar var den första han hade fått.
 
Som vi styr får vi svar

Hur en sådan här sajt används beror bla på hur den är reglerad.
Vi vill alla vara med och synas i listan nya album.
-Då gör man en bild per album och ALDRIG återanvänder eller utvecklar gamla album, för det är albumskapelsedatum som gäller! Hellre samma bilder i ett nyskapat album...hehe
-Att få med sin bild i "kommentera senaste bilderna" ha en färsk bild med, förhoppningsvis styrs den av bilddatum och ej på albumdatum.

Lösningar?
-Justera listningsfunktionen, kanske kan man visa album med senaste tillagda bilder.
-Kanske visa upp icke kommenterade bilder, i st f att premiera senast inlagda.
-Maximera antalet album, eller gör det inte så attraktivt att ha få bilder per album.
-Nerprioritera bildlistning de som lägger upp många bilder... (rätt dålig idé)

Min kommentar är att vi kanske inte behöver nya regler eller förbud. Utan att göra det attraktivt att sköta sina bilder och album, kanske t.o.m. attraktivt att rensa bland sina gamla bilder. Detta då genom funktioner i databasen. Detta är tyvärr inte enkelt att genomföra, men OM det går mindre utav negativ reglering.

hepp

pär
 
Jag har haft två album väldigt länge som jag slänger in nya bilder i (men det uppdateras sällan) även om de egentligen inte passar in. Gillar inte folk som har 5 miljoner album och därför har inte jag det heller.
Vet inte om jag har fått lite eller lagom kommentarer på mina bilder; cirkus 100 på 16 bilder. Det är klart att jag vill ha mer men jag nöjer mig med dem jag har och ibland så dyker det in en kommentar och då blir jag glad.

Men poes idéer verkar vara ganska bra tycker jag men jag gillar inte idéerna om begränsningar. Nån gång kanske jag bara vill ha några få bilder i ett album, tex med ett tema...
"-Justera listningsfunktionen, kanske kan man visa album med senaste tillagda bilder. " Är nog bästa idén.

Men hur gör jag då? Oftast så går jag in i senaste kommentarer och kollar på bilderna där. Jag vet att det bidrar till att många bilder aldrig får några kommentarer och när jag får skuldkänslor för det (vilket sällan händer hehe) så använder jag funktionen slumvalda bilder för hitta godbitar att kommentera (andra lite sämre bilder för den delen också).

Usch vad långt och flummigt det blev... skulle själv inte orka läsa igenom det.
 
Det känns som att en gammal dammig diskussion har plockats fram och det med all rätt

Jag är både för och emot en nedskärning av bildflödet tilll fotosidan.se. :D
DET ÄR FÖRMÅNGA BILDER SOM INTE KOMMENTERAS! :(

Ang. kommenterandet!
Jag är en av de medlemar här på sidan som har varit med nästan från början. Jag har inte fått så många kommentarer på mina bilder som jag hade viljat och kanske behövt för att kunna utvecklas som fotograf. Därför försöker jag titta på så många andra bilder som möjligt, och då helst bilder som har fått kommentarer, för att jag också ska kunna lära mig något nyttigt!
Sen försöker jag även leta fram gamla bilder genom slumpvalsmenyn och ge dessa bilder någon form av kommentar!
Vissa fotografer och bilder "undviker" jag just för att de får många kommentarer, men jag utelämnar dom inte helt från mitt kommenterande. Utan jag ger dem kommentarer på bilder som jag tycker är speciella och som tilltalar mig eller som jag ogillar!

Åter till bildflödet!
Jag skulle kunna tänka mig att göra någon form av flaskhalseffekt i bildflödet. Detta kanske är en av de mest idiotiska idéerna eller en av de bättre. Det är upp till andra att avgöra.
Om man är ny medlem vill man ju gärna ladda upp många bilder från början. Är det omöjligt att kodsnickra en högra uppladdningsnivå, typ 10 bilder/vecka, för dessa medlemar? Denna period skulle kunna få gälla i tex 2 månader eller upp till 30 bilder, sedan skulle en mer restriktiv uppladdningsnivå gälla med tex 10 bilder i månaden eller 3 bilder/vecka! Just för att tillgodose allas behov! Det blir som Sture bad om, självsanering, efter denna "smekmånad"! :D
Med denna metod kommer vi fortfarande ha ett högt inflöde av bilder, men där kvaliten hos varje medlem ökar ju längre han eller hon har varit medlem! ;)
Skulle detta kunna vara en lösning?
Om det inte skulle gå att lösa så ser jag hellre en restriktivare hållning i bildflödet just för att höja kvalitén ett snäpp till. Däremot tycker jag att vi inte ska sänka gränsen för uppladdade bilder till en för låg nivå. Den bör då ligga på antingen 5 bilder/vecka eller 15 bilder/månad, så att man fortfarande kan ha chans att bygga upp en kollektion på en relativt kort tidsperiod om så önskas!

Jag är för många bilder och hoppas att det fortsättningsvis kommer vara ett stort bildinflöde till fotosidan.se. Jag skulle dock vilja se att "gamla" bilder blir "gamla" först efter några dagar och inte efter någon/några timmar!!! :(
Jag är också för en förenklad "sökning" på äldre bilder så att även de kommenteras flitigare! Självsanering även här kanske? :D
 
Men varför vill man snabbt bygga upp en kollektion med bilder? Jag anser att en bild ska kunna stå för sig själv om den är tillräckligt bra. Detta är väl lite avhängt hur man jobbar/fotograferar. Tar man bilder i serie för att de just ska visas tillsammans är det förstås en grundförutsättning att man kan ladda upp alla dessa samtidigt. Jag kanske har missat något, men hur vanligt är det med serier? Jag säger det igen, max 3 bilder på en sjudagarsperiod.

Hepp
Anders
 
Att vi blivit många medlemmar på fotosidan ser jag inte som ett problem, även om jag själv är en av de nya. Inte heller ser jag ett problem i att alla laddar upp många bilder, det är snarare så att det borde vara så. Ju fler bilder jag som fotograf har att titta på desto fler bilder kan ge mig inspiration till mitt eget skapande.
Jag förstår dock at de som varit medlemmar länge och har vant sig vid att kommentera alla bilder som laddas upp får ångest. Lösningen på problemet är egentligen enkel: låt bli at kika på de senast inlagda bilderna, utan låt datorn slumpa fram ett antal bilder till dig. Du kan be den slumpa fram bilder som du inte kommenterat tidigare om du vill de. Om alla konsekvent gör detta bör det leda till att alla bilder ses av lika många (förutsättningen är att slumptalsgeneratorn i servern inte är partisk åt något håll).
Lösningen på 'problemet' att många laddar upp bilder som ni inte tycker hör hemma här är ungefär lika enkel: skriv det i kommentaren. Om jag som laddat upp några få bilder får höra från flera håll att en/flera av mina bilder inte håller hög nog klass för att ligga på fotosidan.se blir jag i och för sig lite ledsen, men om det poängteras för mig *varför* bilden/bilderna inte är bra nog så kommer jag så småningom att lära mig av kritiken och prestera bättre bilder. Om alla säger det de tycker så blir det självsanerande i längden tror jag. Jag vill dock också säga att jag inte hittils sett bilder som jag tycker inte hör hemma på fotosidan.se. Jag har valt att inte kommentera en del bilder för att de inte får mig att reagera på något sätt, men det har fortfarande varit bra bilder.
 
Jag har i mitt tidigare inlägg varit för en begränsning i antalet uppladdade bilder....för det blir många bilder som Jim skrev i inledningen till denna diskussion.

Men se på ex FOTOdotNO som har mer än 10.000 medlemmar. Här råder det tydligen ingen övre begränsning och då undrar man hur medlemmarna där upplever detta med många bilder. Där finns medlemmar med närmare 300 bilder uppladdade.
Deras site hade i januari 2.104.504 (över 2 milj) besökare, inte dåligt...det visar också att intresset för foto-siter är mkt stort på nätet.

Det säljs enormt många digitalkameror och det är så "enkelt" för folk i allmänhet att ladda upp alla tänkbara bilder från sin PC. Det är nog en av orsakerna till att vi kommer se en explosions-artad utveckling av bilder på denna site i år misstänker jag. Tyvärr blir då kanske kvalitén också mycket blandad eftersom jag inte tror att man kan ta många "kanonbilder" på en vecka.

Så frågan man kan ställa sig är:
- Vill vi eller kan vi begränsa detta inflöde av bilder från nybörjare och professionella ?
- Eller kan man lägga upp en annan struktur på sidan som förenklar betraktningen ?
 
...nu tänker jag fritt

Efter att läst Pixels inlägg får jag en idé. Betrakta det just som en idé med dess brister och möjlighet till förbättring. Varför inte dela in medlemmarna i tre, ja kanske rent av ännu fler grupper. Nej, tänker ni säkert nu, inte dela in i en elitgrupp och en annan med vanligt fot(o)folk. Nja, det är inte riktigt så jag tänker. Uppdelningen ska baseras på hur många kommentarer man lagt. Har man lagt, exempelvis 200 stycken, kan man hamna på en nivå högre upp. Lägger man mellan 200-500 kommentarer kommer man ytterligare högre upp. Vad är då visten med detta. Jo, ju högre upp man kommer desto fler "förmåner" får man. Man kan exempelvis tänka sig att man får ladda upp fler bilder. Jag kanske är helt ute och cyklar nu. Det finns förstås luckor i denna uppdelning, det är jag medveten om. Men vad tror ni, går det att spinna vidare på? Jag tror dessutom att en som bemödar sig att ge väldigt många kommentarer är ordentligt fotointresserad.
 
Angående foto.no så är det ju riktigt att de inte har någon övre gräns. Men det tycker inte jag att vi skulle behöva här heller, det är ju inte mängden bilder i databasen som är problemet, utan inflödet av nya. I alla fall är det så jag upplever det eftersom de flesta bilder kommenteras när de är nya. Jag tycker att fotosidan blir bättre ju fler bilder som finns, där skiljer jag mig från förespråkarna av städning i album.

Men foto.no har däremot en mer restriktiv gräns på antal bilder per vecka än fotosidan.se:

foto.no skrev:
Maks antall bilder man kan laste opp per uke er 3
 
Re: ...nu tänker jag fritt

AJä skrev:
Varför inte dela in medlemmarna i tre, ja kanske rent av ännu fler grupper.
Det känns inte som en helt dum idé, med undantag för att grupperingen borde vara baserad på prestationen "den sista tiden" och inte sen tidernas begynnelse. Har man tidigare varit aktiv och lagt tusen kommentarer skall man inte får tillgodoräkna sig det om man inte är lika aktiv längre.

Systemet skulle ju föra det goda med sig att folk kämpar för att nå nästa nivå för att få lägga in fler bilder. Problemet är väl om det gör att kvaliteten på kommentarerna sjunker, om folk bara pumpar in massa "supernajs" och "något för familjealbumet" för att få lägga in mer. Men med lite tur kanske det är självsanerande?
 
Re: Re: ...nu tänker jag fritt

jimh skrev:

Systemet skulle ju föra det goda med sig att folk kämpar för att nå nästa nivå för att få lägga in fler bilder. Problemet är väl om det gör att kvaliteten på kommentarerna sjunker, om folk bara pumpar in massa "supernajs" och "något för familjealbumet" för att få lägga in mer. Men med lite tur kanske det är självsanerande?
Precis det jag tänkte på också men man skulle kanske kunna ha en gräns på medellängden på kommentarerna också??? Om man tittar i statistiken på flitigaste kommenterarna så skiljer det sig avsevärt i toppen.
1. 1384 153 tecken
2. 1315 75 tecken
3. 1245 89 tecken
 
Bra förslag från Anders Järkendal!

Jag tycker att idén att premiera den som kommenterar många bilder var BRA!
Alla som är medlemmar på Fotosidan tycker säkert att det är givande att få kommentarer, oavsett om det är beröm att sola sig i, eller konstruktiv kritik som leder till utveckling. Optimalt är förstås en lagom mix av båda delarna.
Men för att få måste man ju ge, det är en gammal sanning som gäller även idag. Därför håller jag med Järkendal om att den som engagerar sig i andras bilder ska ha fördelar av det, jämfört med de som bara lägger ut bilder och väntar på andras kommentarer.
 
Re: Re: ...nu tänker jag fritt

jimh skrev:
Systemet skulle ju föra det goda med sig att folk kämpar för att nå nästa nivå för att få lägga in fler bilder. Problemet är väl om det gör att kvaliteten på kommentarerna sjunker, om folk bara pumpar in massa "supernajs" och "något för familjealbumet" för att få lägga in mer. Men med lite tur kanske det är självsanerande?

Jag hade i så fall kämpat för att komma en nivå högre upp just för "statusens" skull. Jag har ändå inte så många bra bilder att lägga upp. Risken kan ju vara dröl komentarerna.

Så vore det ju önskvärt med en sök funktion där man kunde söka efter "icke komenterad bilder".

Andreas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.