Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månförmörkelse

Produkter
(logga in för att koppla)
En "tidig", gillar kratern i nederkant, kl.21:37
Ordentligt beskuren.

Mvh/Peter

Bilagor

• mt9k8307-web-small-sv.jpg
    mt9k8307-web-small-sv.jpg
    9.1 KB · Visningar: 615
Hej! jag såg en måne från jakobstad(FIN), så jag måste ju slänga in en från Ytteresse by! ;-))
350D EF 75-300 @300mm 2" 5,6 iso1600 kl.01,21 lokal tid

Bilagor

• img_8249liten.jpg
    img_8249liten.jpg
    24.7 KB · Visningar: 587
aftonbladet

Har ni sett aftonbladets bildserie på månförmörkelsen? En bild som starkt påminner om gatubelysning är med, snygg, men fel... :)

Hörde på lokalradion imorse att det skulle vara en total månförmörkelse igen. Jag har för att de sa att den började kl 3 på torsdags natten och att mellan 4 och tio i fem så skulle den vara helt "förmörkad".

Hittar tyvärr ingen källa på nätet men jag har inte orkat söka så mycket.

[Edit] Enl. wikipedia så ska den inträffa strax efter midnatt den 21 februari 2008
http://sv.wikipedia.org/wiki/Månförmörkelse
[/Edit]

http://www.astronomi.nu/

"Natten mellan den 20 och 21 februari 2008 inträffar en total månförmörkelse. Den för blotta ögat synliga delen av förmörkelsen börjar kl 2:43 och slutar kl 6:09. Mellan kl 4:00 och 4:51 är månen totalt förmörkad. Maximum inträffar kl 4:26. Under totaliteten kommer månen att befinna sig i söder."

-- MW

Okej,nu har ni fått upp mina ögon på solförmörkelse
Jag har Panasonic Lumix DMC FZ18
vilken inställning,ska jag ha för bästa resultat
ska sätt in larm på 3mars kl22.30;-)

Verkar som att det blir få som får uppleva denna månförmörkelse! Som jag ser det så är det bara dom som bor i trakterna run Östersund som har en chans att uppleva det hela!

Någon kunnig i astronomi, fotografering och bildredigering som vet hur man skiljer en bild av en äkta månförmörkelse från en vanlig fullmåne, omsorgsfullt färgad i PS?

OBS. Detta är absolut ingen antydan om att någon av bilderna i tråden skulle vara fejkad. Jag bara lattjade lite nyligen med landskapsbilder innehållande vanlig vit/vitgul fullmåne och blev förvånad över hur lätt det var att få den att se realistisk ut i diverse oäkta storlekar och färgtoningar.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar