Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Månen
- Trådstartare nea
- Start datum
Pixel
Avslutat medlemskap
LCF
Avslutat medlemskap
Jacob vP
Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Nån sa att man kan se månen som ett upplyst ansikten.. spotmäta rakt i månen och överexponera ett steg?? Stämmer det verkligen?
nej. du ska inte spotmäta månen. det var inte det jag menade. glöm mätaren och anväd "sunny 16" regeln. alltså bländare 16 och samma slutartid "värde" som ditt asa tals "värde". typ 1/60 - 50asa eller 1/200 och 200asa. öppna sen bländaren 1 steg. månen kan ju jämföras som ett ansikte i klart solsken. OBS jag har inte provat det själv, men jag tror det är rätt.
flutte
Aktiv medlem
Refuserad av labbet
Har precis gjort två försök att fota månen med sunny-16-regeln, som refuserades av labbet...
Visst, månen är ju inte speciellt stor på ett 35-mm negativ, inte ens i 300mm-läget, så man kan väl misstänka att kopieringsmaskinerna på Fujis centrallabb tyckte att det var oexponerade rutor... För på negativen syns månen.
Skall gå tillbaka till affären imorgon & höra ifall de kan göra någonting.
/Fredrik
Har precis gjort två försök att fota månen med sunny-16-regeln, som refuserades av labbet...
Visst, månen är ju inte speciellt stor på ett 35-mm negativ, inte ens i 300mm-läget, så man kan väl misstänka att kopieringsmaskinerna på Fujis centrallabb tyckte att det var oexponerade rutor... För på negativen syns månen.
Skall gå tillbaka till affären imorgon & höra ifall de kan göra någonting.
/Fredrik