Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månen

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är rätt att fullmånen (i klart väder) borde exponeras enligt "soliga-sexton-regeln", helt efter traditionella fotografiska principer. Gör man det så blir månen väldigt mörk på bilden, men det är helt i sin ordning. Mångruset är nämligen mörkare än ett gråkort (<18% reflexion). Filmen ljuger inte och återger därför en mörkgrå måne.

Anledningen till att vi upplever månen som ett ljust objekt är att den svarta omgivande himlen lurar ögat att "blända upp" pupillen för mycket. På motsvarande sätt måste man blända upp objektivet 1-2 steg för att filmen ska återge månen så som ögat uppfattar månen.

Men det är alltså ögat som luras. Vi har ingen flerfältsmätning inprogrammerad i hjärnbarken.:D

Jodå Nästa fullmåne 02-04-27.

Dagen före fullmåne går månen upp

Lunds horisont 19.42
Göteborgs horisont 19.51
Stockholms horisont 19.29
Östersunds horisont 19.55
Luleås horisont 19.32
Kirunas horisont 19.50

Allt enligt den vanliga almanackan.

Mvh.Åke..

Jag har fottat månen med småbildsformatet och brännvidd 105mm och lämnat in det på vanligt labb och fått månen på kopian uttan att säga nått till personalen...

Om personalen själva sköter kopieringsmaskinen är det troligen inget problem, så länge den körs bevakad. Men när den körs helt obevakad så beror det på maskinen hur den tolkar negativet, om den tycker att negativet är för mörkt för att över huvud taget innehålla någon bild alls.

/Fredrik

*fortfarande spänd på hur mina bilder egentligen ser ut*

Jo men om maskinen får stå och pula själv enstund och dömmer ut negget så borde väl i rimlighetens namn maskinisten kolla på negativen själv för att se om det är fel på negativen eller sin kära maskin..och om denne ser att det finns en liten måne köra om dem under övervakning och "handledning"...

Jag fick tillbaka mina refuserade månbilder nu, och jag kan väl addera dem till högen av totalt misslyckade bilder :)

Den kolsvarta bakgrundshimmelen på den ena bilden blev extremt grådaskig och grovkorning, och månen syntes knappt alls. Den andra bilden, som var en dubbelexponering av månen samt en sen kvälls siluett, blev lika grådaskig och korning, även om månen syntes lite bättre.

300mm, 1/500 sek, Fuji Superia 400 för månen i båda fallen, samt exponering efter en spotmätning mot en mörk del av himmelen (som var ca 2 steg ljusare än den mörka siluetten .

Jag misstänker någon av följande felkällor, troligen samtliga:

Filmen; Jag har tagit bra nattbilder med ordentlig svärta, men med Superia 100, trots att jag då använt betydligt mycket längre slutartider (4-30 sekunder). Superia 400 är ju trots allt en 400-film, med grövre kornighet. Kanske blir det extra tydligt i lågljussituationer?

Motljus; Mitt Canon 75-300 III ger alltid extremt korninga och lågkontrastiga bilder när jag använt 300mm samt Superia 400 i motljus och fått in ljusinslag i objektivet; Exakt samma bilder tagna vid samma tillfälle i medljus blir alltid _mycket_ bättre. Månen gav mig solkatter i glasögonen, så nog var det ljusinsläpp där; annars kan det ha varit några gatlyktor en bit utanför bilden.

Underexponering; Som nämnts tidigare i den här tråden, så bör man överexponera jämfört med sunny-16. Om jag underexponerat månen kan kopisten ha försökt kompensera detta vid pritningen, vilket orsakat en del grådaskighet. Siluetten i dubbelexponeringen skulle jag nog ha fotograferat lite tidigare på kvällen, då ljuset var kraftigare, för att få lite större skillnad mellan siluett och himmel.

/Fredrik

*Nytt försök den 27:e*

Spotmät

Ett sätt kan vara att spotmäta på månen. Om man tar det värde man får då så blir den medelgrå. Öka tiden 1,5 steg så blir den ljus och klar. Månen sänder inte ut ljus den bara reflekterar precis som vilken annan pryl som helst.

Hej

Se www.roine.nu/crw_5020.jpg

Den är tagen med en EOS D30, handhållen, emd ett Canon 100-400 L IS och en Kenko x2 adapter. Motsvarar 1280mm.

Data från Kameran
:
Date/Time: 2001.11.01 21:56:10
Shutter speed: 1/125 sec
Aperture: 8.0
Exposure mode: Manual
Flash: Off
Metering mode: Center-weighted average
Drive mode: Continuous frame: 1
ISO: 100
Lens: 100,0 to 400,0 mm
Focal length: 400,0 mm
Subject distance: 655 m
AF mode: Manual Focus
Image size: 2160 x 1440
Image quality: Raw
White balance: Auto
Saturation: Normal
Sharpness: Normal
Contrast: Normal
Custom Functions:
CFn 1: Long exposure noise reduction: ON
CFn 4: Tv/Av and exposure level: 1/3 stop
CFn 5: AF-assist beam/Flash firing: Does not emit/Fires
CFn 10: Auto reduction of fill flash: Disabled
CFn 12: SET button function when shooting: Change ISO speed

Wow! Vilken bild!

Jag har kommit på en ordentlig felkälla till mina misslyckade bilder;

Mitt objektiv förlorar ca 2 bländarstegs ljusstyrka i 300-läget jämfört med 75-läget. Och beroende på hur mycket som försvinner i 75-läget jämfört med ett "idealt" objektiv, blir alltså mina bilder minst två steg underexponerade i 300-läget om man använder sunny-16 (oavsett motiv, alltså).

Tänkte inte på det... :)

När jag började kompensera för det blev de flesta av mina bilder betydligt mycket bättre!

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar