Annons

månen och kratrar!

Produkter
(logga in för att koppla)
jag skuller rekommendera en mycket kortare slutartid. Kommer inte riktigt ihåg vad jag gick ner i när jag testade... Testa och se! du kan ju också testa att punktmäta ljuset just på månen!
Lycka till
/Olle
 
Hwj

Dina tider e konstiga.

Denna bild har föjande Ex data:
File: CRW_5020.CRW
Camera Model: Canon EOS D30
Date/Time: 2001:11:01 21:56:10
Shutter speed: 1/125 sec
Aperture: 8
Exposure mode: Manual
ISO: 100
Lens: 100 to 400mm
Focal length: 400mm
AF mode: Manual focus
White balance: Auto


DVS tiden är betydligt kortare än det du beskriver.

Tog bilden handhållet med stöd mot blakongdörrskarmen med ett 100-400L IS ,med en 2x telekonverter.

Roine
 

Bilagor

  • crw_5020 (custom).jpg
    crw_5020 (custom).jpg
    5.9 KB · Visningar: 683
hej Roine!

tack! nu har jeg en bra bild!
=))

men nu är landskapet mörk istället!

man kan tydligen inte ha kvar kakan och ätä den åsså!

tack!


--J--
 
Månen är dagsljus. Jag har för mig att jag brukar kunna använda 1/500 s och bl 8 ungefär vid ISO 100. Månen har den egenheten att den dessutom rör sig mycket fort relativt kameran.
 
lacrits68 skrev:
hej Roine!

tack! nu har jeg en bra bild!
=))

men nu är landskapet mörk istället!

man kan tydligen inte ha kvar kakan och ätä den åsså!

tack!


--J--
Det är för stor skillnad i ljusintensitet för att du skall fånga både landskap och detaljer i månen. Men med två exponeringar och lite klipp och klistra i Photoshop så går det väll att få till något?
 
Hej igen

En tjej på MB har idigare (mer än ett år sen) lagt upp en grym bild av månen o ett hus på landet, försök hotta den, är övertygad det e en omanipuilerad bid.

Roine
 
Nome Nescio skrev:
Det är för stor skillnad i ljusintensitet för att du skall fånga både landskap och detaljer i månen. Men med två exponeringar och lite klipp och klistra i Photoshop så går det väll att få till något?

Det är möjligt att göra på det konventionella sättet ändå. Som Daniel föreslagit att fotografera månen när det är ljust ute. Ett exempel på en sådan bild: http://www.fotosidan.se/contest/viewlarge.htm?ID=417040&target=_blank
 
De flesta kör dubbelexonering analogt
det är 1 till 1 med att lägga två bilder tillsammans i PS.

I denna bild verkar det ju så, utna att veta, men färgbalansskillanden mellan månen o resten tyder på nått ju.

Roine
 
roinek skrev:
De flesta kör dubbelexonering analogt
det är 1 till 1 med att lägga två bilder tillsammans i PS.
Med dubbelexponering analogt brukar man mena två exponeringar på samma ruta. Menade du kanske "digitalt"?

I denna bild verkar det ju så, utna att veta, men färgbalansskillanden mellan månen o resten tyder på nått ju.
Antyder du att bilden är ihopmonterad? Då har du fel. Färgskillnaden beror på att solen redan belyser månen men står inte tillräckligt högt upp för att belysa byggnaden.
 
1 ja, analogt, två exponeringar på samam filmruta
2. o fan, trodde faktiskt det var ett montage eller dubbelexponering, snyggt om så inte var fallet.
 
roinek skrev:
1 ja, analogt, två exponeringar på samam filmruta
Då förstår jag inte riktigt hur man kan få bra exponering på både månen och landskap. Månen bränner ju ut till vitt likförbaskat. Är du helt säker att du inte menar att lägga ihop två separata rutor och inte samma? Å andra sidan blir det ju ett datorjobb ändå. Inte så mycket analogt...
 
hej

Du måste mätaa, tex med spot, månen som nån skrev tidagare, sen landskapet för sig i en senare exponering.

Månen e bra mycket ljusare ju som du visat på ditt exempel. Så det ger nästan svart omgivning, sen tar du en nu med mara omgivningen men skuggar himlen med papper eller nått.

Roine
 
roinek skrev:
sen tar du en nu med mara omgivningen men skuggar himlen med papper eller nått.

Aha, med papper alltså... Det blir inte lätt förmodar jag men det går kanske, har aldrig testat. Däremot ett gradientfilter skulle kunna fungera kanske. Då kan man köra i en exponering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.