Annons

Månadens sportbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olsin

Aktiv medlem
För att få lite fart i gruppen Sportfoto så funderar jag på om vi skulle kora månadens sportbild.

Jag sitter på jobbet så det blir lite snabba tankar:
- Bilden måste vara tagen under den aktuella månaden.
- En bild/fotograf
- Uppladdad senast 3:e månaden efteråt
- Omröstning 4-10:e

Några tankar om det?
 
Verkar vara totalt bifall, så jag kollar med David och gänget om det finns någon tekniskt fiffilurig lösning eller om vi kör det som en forumtråd.
 
Seg i starten, men ... Jag tycker det låter som en alldeles kalasbra idé. Har det inte funnits nåt liknande förut? Och då låg det i en vanlig forumtråd. Men det kanske finns ett bättre alternativ? =D
 
I januaritråden så finns det lite kommentarer rörande upplägget som jag tänkte försöka svara på här.

Till att börja med så är detta ingen tävling, utan mer en skojig grej för oss inom sportfotogruppen, så därför finns den inte bland Fotosidans officiella tävlingar. Därav följer att vi inte har någon superbra uppladdning av bilder eller omröstningsförfarande och behöver vi det för att ha vår egen lilla kuliga grunka?

Beträffande formatet så är det en utmaning att åstadkomma en bild med max 400 px. (Om jag inte måttar helt fel så är Expressens webbilder 420 px breda) Med andra ord så skulle man kunna kalla det hela för "Månadens webbsportbild", men det känns lite kanslisvenskt över det hela. I stället får man tänka till som fotograf och försöka lyckas inom de givna ramarna. Det är rätt så vanligt när man levererar webbilder att kunden har bildformatet YYYxZZZ och då får man anpassa sig efter det och försöka få fram känslan på det begränsade och ibland hopplösa storleksförhållandet. Fixa bilden inom de givna ramarna och det borde vara motivet och känslan som förmedlas i bilden som är det viktiga. Pixelpeepandet kan stanna i bildpoolerna.
 
Det vore bra med sluten röstning nästa gång om det går att ordna, det finns en liten risk för att grupptrycket påverkar efter några röster. Men som sagt, det kanske inte behöver vara någon stor apparat det här.
 
Kul tävling, om än på skoj.

Bilderna bör vara enligt reglerna för forumbilder.
Tycker vi håller oss till det i fortsättningen.
Inga länkar till bilder i högre upplösning.

Keep up the good work.
 
J.Weinö skrev:
Kul tävling, om än på skoj.

Bilderna bör vara enligt reglerna för forumbilder.
Tycker vi håller oss till det i fortsättningen.
Inga länkar till bilder i högre upplösning.

Keep up the good work.

Kunde inte sagt det bättre själv!
/M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.