Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mätsökarkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
En kamera till att hålla utkik efter är
en Minolta HiMatic 7SII.
Liten, smidig och med ett 40mm 1:7 funkar den bra som "fattigmansleica".
Går att köra både med automatik och manuellt.

DSCF1313.jpg

Mer bilder här

Senast ändrad:
Leica Cl överträffas faktiskt av sin efterträdare: Minolta Cle, båda kamerorna kom till i samarbete mellan Leica och Minolta och har samma bajonett som M-kamerorna.

christianhylse skrev:
Bengt:
ang. startkitet, nja, otrolig fin,
men drygt 30 000 kronor var riktigt
det jag var ute efter. Men jag blev allt lite sugen.

Annars,
tack alla, blev en nyttig lektion.
Och lärorik.

Ska skaffa mig något enkelt att leka med under vintern/våren.

Eller så får jag börja tjata på min sambos morfar, han har en gammal Leica M2 med tre-fyra objektiv till, plus lite annat. Himla fin. Ska fråga om jag får låna den. Han plåtar inte med den längre då han fått dålig syn på senare år, tyvärr.

Va!!??
"...en gammal Leica M2 med tre-fyra objektiv till, plus lite annat....."
Oj, oj, oj!!! :)

Glöm allt selleri vi talat om tidigare i tråden!;)

Ta ett snack med din sambos morfar!
Han kommer säkert att förstå,
och bli glad,
och du kommer in i en övre krets av fotografer...!! ;)
Aficionados!! ;)

Urr skrev:
Leica Cl överträffas faktiskt av sin efterträdare: Minolta Cle, båda kamerorna kom till i samarbete mellan Leica och Minolta och har samma bajonett som M-kamerorna.

Håller helt med!

CLE är en liten, kompakt, alldeles utmärkt gatufotokamera,
där missade tyvärr Leica tåget...

Benganbus skrev:
Håller helt med!

CLE är en liten, kompakt, alldeles utmärkt gatufotokamera,
där missade tyvärr Leica tåget...

Jag har haft Minolta CLE med 28, 40, 90mm.
Den fick hjälpa till att generera pengar till inköp av DSLR.
Den är sällsynt och kostar en bra slant.
Det som talar emot kameran och att använda den som brukskamera är svårigheter att hitta reservdelar. Kameran är helt elektronisk och därmed känslig.

I mitt tycke en av de vackraste och bästa mätsökarkamerorna att använda och fotografera med.

Av någon anledning trivdes jag aldrig riktigt med den Minolta Cle som jag ägde på 80-talets mitt, sålde den. Hade en Rollei 35SE också, kompakt och kompetent minikompakt, dock utan avståndsmätare. Den har jag inte heller kvar.
Men min Leica M2 från 1958 har jag behållit sedan jag köpte den 1982 och mina mekaniska Nikon (F2A och FM). Det har varit basen i min utrustning under alla år. Pålitliga arbetshästar.

bengt b:
ska snacka med svärmorfar, eller blivande svärmorfar, blir det nog.
han förstår nog,
och har nog förlåtit mig sedan den gången han visade kameran första gången och jag - min idiot - undrade varför det inte fanns någon inbyggd blixt...

men det var ett tag sedan.
tack och lov.

(vad beträffar Minolta CLe så verkar det vara en fin kamera, men jag tycker det är löjligt dyr när den väl dyker upp på t ex eBay)

christianhylse skrev:
bengt b:
ska snacka med svärmorfar, eller blivande svärmorfar, blir det nog.
han förstår nog,
och har nog förlåtit mig sedan den gången han visade kameran första gången och jag - min idiot - undrade varför det inte fanns någon inbyggd blixt...

men det var ett tag sedan.
tack och lov.

(vad beträffar Minolta CLe så verkar det vara en fin kamera, men jag tycker det är löjligt dyr när den väl dyker upp på t ex eBay)

Spännande! Kul!!

Sedan kommer du att upptäcka en del nya saker när du plåtar med Leican!

Du måste börja tänka! ;)
Och nu är det du som bestämmer!
Du går från passagerarplatsen till förarplatsen på kameran! ;)

Ditt nya fotografiska liv börjar!! :)
Mätsökarlivet!! ;)

B)

Jag har haft två exemplar av Minolta CLE med 40mm, och det är visserligen en trevlig kamera med skarp och bra optik. Man kan hitta den begagnad för sådär 4000:- i bra skick!

Men, sökarramarna i kameran är dåliga, ramen för 40mm visar bara 80% av vad du får med på neget (vilket är ganska frustrerande), mätbasen för skärpeintsällningen är lite för kort, ljusmätaren fungerar bara i tidsautoläget (vilket gör det omständligt att köra manuellt), och framförallt så är 40mm en väldigt tråkigt brännvidd!

Jag har också haft ett par Leica M4-2 med Summicron 35a. Då är man visserligen beroende av en extern ljusmätare (eller leicameter). Men man får en mycket bättre och "trevligare" kamera med en mycket bättre och större sökare (med exakta sökarramar och bättre mätbas för skärpeinställning).

Så skulle du nångång hamna i valet mellan just dessa två kameror så kan du tänka på vad jag nyss sagt! Men för att inte vara helt orättvis mot Minoltan, så kan den vara ett bra val om du fotograferar med blixt (den har TTL-mätning vilket självklart Leican (M4-2) saknar! :)

Johan

Benganbus skrev:

Du måste börja tänka! ;)
Och nu är det du som bestämmer!
Du går från passagerarplatsen till förarplatsen på kameran! ;)
Oj, nu låter du nästan som den där holländaren, snart börjar du väl prata om "avtryckareffekten" :)

Men jag är lat, jag gillar automatik även på en mätsökarkamera som t.ex. en Konica Hexar RF.

Graal skrev:
Leica har ju redan ett hus, köp Zeiss-optiken till den så fär du digitala Zeissbilder.

Nja...
Leica gav ju oss 24 x 36 en gång...
på 1920-talet,
så jag väntar tills dom är där igen,
fast med en sensor! ;)

Jorå,
Zeissoptiken e fin, och räknad även för det digitala,
och bara halva priset mot Leica...

Fast,
har inte riktigt kommit på än vad det digitala skulle tillföra..!? ;)

Klart att det går fort, å blir mycket,
men snabbhet och mycket,
det är inte så viktigt tycker jag!! :)
Inte för mej i alla fall!! ;)

Men som sagt,
kom igen med en fullformatsensor Leica!! :)
Då...! :) ;)

Hasselblads mätsökar kamera får du två format på dels 24x36 samt 24x65 o du kan mixa hur du vill på rullen samt optiken är makalös skarp.

Benganbus skrev:
Nja...
Leica gav ju oss 24 x 36 en gång...
på 1920-talet,
så jag väntar tills dom är där igen,
fast med en sensor! ;)

Äh, vadå Bengan?
Leica gav oss på 20-talet en kamera med mindre filmformat än vad andra använde.

Och nu har de gjort det igen och kommit med ett mindre format. ;-)

/Erik

PS, jag har beställt min. DS

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar