Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mätsökarkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej,
undrar om någon känner till andra bra mätsökarkameror än just Leicas klassiska modeller?
Och då om det finns några på beg-marknaderna till rimliga priser, mest för att pröva hur det att fotografera med denna teknik.
Eller är det Lecia som har typ patent på det här?

Ge mig gärna tips på modellnamn.

vänligen
/christian

christianhylse skrev:
Hej,
undrar om någon känner till andra bra mätsökarkameror än just Leicas klassiska modeller?
Och då om det finns några på beg-marknaderna till rimliga priser, mest för att pröva hur det att fotografera med denna teknik.
Eller är det Lecia som har typ patent på det här?

Ge mig gärna tips på modellnamn.

vänligen
/christian

Voigtländer Cosina Bessa är inne just nu!! :)

http://www.cameraquest.com/voigtrwhich.htm

Och optik...
http://www.cameraquest.com/voigtlen.htm

Ps. Också den obligatoriska varningstexten längst ned på paketet.

Varning! Att börja fotografera med en mätsökarkamera kan vara vanebildande.

Å då kan det gå så här!!!!!
http://www.cameraquest.com/TAnotcoll.htm

Senast ändrad:
Det beror på vad man menar med en mätsökarkamera, vad man har för kvalitetskrav, vad man ska använda den till, hur tjock plånbok man har osv.

Vill du ha en traditionell mätsökarkamera med utbytbar optik och tillförlitlig inbyggd ljusmätare? Då är Cosina/Voigtländer det billigaste och vettigaste alternativet.

Contax G2 har autofokus (fusk), men är mycket fin.
Konica Hexar har både af och fin fast optik (35/2,0)

Kan du avvara inbyggd ljusmätare finns allt från gamla Contax II och III, Canon P och 7, Ryska FED, Zorki och Kiev. Ofta fullt funktionsdugliga, men det är något man bör känna på innan man köper och helst funktionstesta, det är ju gamla grejer!

Annars finns det gott om små automatiska japaner med fast optik, men med tveksam funktion, från 70-talet. Man kan hitta dem på loppmarknader, för någon eller några tior. Men räkna inte med att elektronik och slutare ska fungera som om de var nya.

mellanformat?

Det finns en del rätt schyssta mellanformatskameror med mätsökare och utbytbara objektiv. Mamiya 6 och Mamiya 7 är lätta att använda och är inte så farligt dyra på begagnatmarknaden (och priserna sjunker hela tiden). Vikt och storlek är ungeför som för en modern DSLR, men bilderna blir detaljrikare. Sen finns det ett antal fina kameror från Fuji, som man inte kan byta objektiv på.

Hej,
de allra flesta tillverkare har haft mätsökarmodeller. Till de mer exklusiva förutom Leica räknas väl exempelvis Voigtländer Bessa. Har själv ingen erfarenhet av mätsökare från detta prisskikt. Däremot använder jag Canon Canonet QL17 GIII (1970-tal) och Minolta Hi-matic 9 (kom 1966). Dessa tillhör det mer brett konsumentorienterade utbudet. Den större Hi-maticen tillhör en äldre generation än den till formatet nättare Canoneten. Liksom motsvarande modeller från Konica och Olympus anses dessa kameror vara försedda med linser av hög optisk kvalitet som inte står tidens systemkameraoptik efter. De är dessutom ljusstarka (runt f/1,7).

För egen del tycker jag Minoltan är suverän, knivskarp. Canoneten upplever jag som lite mjukare. Konica auto S2 anses vara mycket skarp.

tack!
nu har jag lite att gå efter,
är alltså inte aktuellt att köpa en kamera för 5000-6000 kr, inte alls i den prisklassen.
Vill bara hitta något till bra pris.
Har också koll på diverse mellanformatskameror
med mätsökare.

Och när jag ändå är här:
är
Yashica Electro 35
en mätsökarkamera?
Finns ju mängder av den på t ex eBay. Kostar inte så mycket heller.

Bilagor

• yashica.jpg
    yashica.jpg
    24.6 KB · Visningar: 1,095
Javisst, anses också ha jättefin optik! Kolla t ex så att långa slutartider inte segar, så att mätsökaren verkar stämma. Det finns gott om dessa kameror och det lönar sig att vänta på ett fint ex.

christianhylse skrev:
.

..............är Yashica Electro 35
en mätsökarkamera?

Jorå, en mätsökarkamera saknar den skramlande spegeln inne i kamerahuset! ;)
Det gör kameran mindre, tystare samt att optiken kan byggas bättre! :)

Mätsökare betyder att man har en genomsiktssökare på kameran,
med inbyggd avståndsmätare för objektivet.

I en SLR,
länkas synbilden ned/ut genom kamerans optik.

Det finns många fina mätsökare med fast optik,
tex Canons QL 17 osv, osv..

Ps.
En M Leica e bara för de riktigt förryckta ;)
för mätsökaraficionados....

Men det finns även andra mätsökar-grejer än Leica som lockar...
http://www.cameraquest.com/nrfblsp2005.htm

Senast ändrad:
Tänkte just skriva ett nytt inlägg och lyfta fram Canoneten med 1,7 optik, men andra hann före...
Roligt att Minoltan också lyftes fram.

Bra med mekanisk slutare och bländarautomatik på den här typen av kamera, för den skull man vill använda dem i bra ljus, (då med automatik), eller sämre ljus med manuell inställning, där man ofta också behöver tillgripa en bättre ljusmätare än den inbyggda.

Jag uppskattar att det finns långa tider på den här typen av kamera, ljusstark optik, men jag vill likväl ha en nätt och tyst kamera att jobba med.

Yashican gilar jag inte, den är stor, tung och klumpigare än Leica med 35 mm tycker jag. Den har ett udda batteri vill jag minnas, som den är beroende av. För slutaren är elektronisk. Så jag skulle inte vilja rekommendera den, även om det säkert går att driva den med något ersättningsbatteri.

Mätsökarkameror finns både med kopplad mätsökare och okopplad. Den kopplade gör att snittbilden ärndras när du skruvar på optikens avståndsring och avståndet ställs rätt direkt. I den okopplade har man ofta ett vred uppe på kamerakåpan eller bak som man vrider/rattar/skruvar så att snittbilden ändras. När du fått sammanfallnde snittbild läser du av på en skala vilket avståndet är. Detta överförs sedan till optikens avståndsring. Det finns också lösa mätsökare att sätta i tillbehörsskon och de funkar likadant som den okopplade fasta så att man överför värdet till optiken efter att man mätt avståndet. På det viset kan ju vilken kamera som helst förvandlas till en mätsökarkamera ;)

Fina och inte alltför dyra mätsökarkameror för negativformat 6x9 har flera tillverkare haft. Agfa Record III, Bessa II m.fl är välbyggda modeller om man vill gatufota med 6x9. Går ju att hyperfokalinställa även dessa för snabbare foto. Lite långsammare att dra fram filmen dock och inte mer än 8 exponeringar på en vanlig 120-film. Passar nog därför bäst för långsam och mera eftertänksam landskapsfoto och liknande.

För billig peng (ca 400kr) finns Kodak Retina IIc, med kopplad avståndsmätare och fin 2,8/50 optik som Schneider Xenon och Rodenstock Heligon. Det finns 35mm och 80mm-objektiv att köpa, men då måste man korrigera avståndsinställningen mot en skala.

Här är en Retina IIc med objektiv och sökare.

Bilagor

• retinaiic.jpg
    retinaiic.jpg
    42.3 KB · Visningar: 991
Retina Ib och IB kan man få ännu billigare, ca 300kr, och har knivskarp optik, Schneider Xenar 2,8/50.

De har dock inte utbytbar optik och ingen avståndsmätare, men man kan förstås köpa en lös avståndsmätare att sätta i blixtskon. Jag kör mest utan, eftersom jag är bra på att uppskatta avstånd.

Här är en Retina IB med stor ljusstark sökare och en Voigtländer avståndsmätare. Riktig pärla.

Den här bilden är tagen med en sådan kamera.
http://www.fotosidan.se/obj/photo/f928075300455e162c8ea87271464b6c.jpg

Bilagor

• retinaib.jpg
    retinaib.jpg
    40.4 KB · Visningar: 985
Graal skrev:
.....Det finns också lösa mätsökare att sätta i tillbehörsskon och de funkar likadant som den okopplade fasta så att man överför värdet till optiken efter att man mätt avståndet. På det viset kan ju vilken kamera som helst förvandlas till en mätsökarkamera ;)

Vilken kamera som helst!!?? ;)

Du menar att man kan göra en bra kamera även av en SLR...!? ;)

Ok,
man kan ju låsa/fälla upp spegeln på en del SLR...
Då slipper man ju det skramlet.. ;)

Och så på med avståndsmätare, och en sökare!
Voila!! ;)

christianhylse skrev:

Och när jag ändå är här:
är
Yashica Electro 35
en mätsökarkamera?
Finns ju mängder av den på t ex eBay. Kostar inte så mycket heller.

Min far skaffade nattkameran i slutet av 60-talet. Om jag inte är helt fel ute så var det den första elektroniska kameran.

Optiken är bra. Att köpa begagnat obesett utan återköpsgaraniti och med dyr frakt verkar inte så stimulerande. Det borde gå att hitta ett fint exemplar i Sverige.

En Leica CL med 2/40mm är annars i mitt tycke ett utmärkt val. Syns då och då på annons.

JanOlofHärnström skrev:
Min far skaffade nattkameran i slutet av 60-talet. Om jag inte är helt fel ute så var det den första elektroniska kameran.

Optiken är bra. Att köpa begagnat obesett utan återköpsgaraniti och med dyr frakt verkar inte så stimulerande. Det borde gå att hitta ett fint exemplar i Sverige.

En Leica CL med 2/40mm är annars i mitt tycke ett utmärkt val. Syns då och då på annons.

Leica CL är ett bra tips,
haft två stycken, så bra tycker jag dom är! ;)

Men man bör kolla exponeringsmätarnålen vid köp.
Den brukar "fastna" litet till och från efter 10-20 år.
Inget allvarligt, nå'n "isoleringstejp" som blivit kladdigt invändigt!?
Då blir det en litet service.

Annars en liten kompakt utmärkt gatufotoresekamera! :)

Och standardgluggen, 1:2/40 mm är en pärla!!!

Bengt:
ang. startkitet, nja, otrolig fin,
men drygt 30 000 kronor var riktigt
det jag var ute efter. Men jag blev allt lite sugen.

Annars,
tack alla, blev en nyttig lektion.
Och lärorik.

Ska skaffa mig något enkelt att leka med under vintern/våren.

Eller så får jag börja tjata på min sambos morfar, han har en gammal Leica M2 med tre-fyra objektiv till, plus lite annat. Himla fin. Ska fråga om jag får låna den. Han plåtar inte med den längre då han fått dålig syn på senare år, tyvärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar