Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mäta ljus genom MF-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonazz

Aktiv medlem
Många moderna kamerahus (t.ex. D70, D50, F80) klarar inte att mäta ljuset genom äldre manuellt fokuserade objektiv, medan andra snarlika moderna hus klarar det (t.ex. F100).

Varför?????? Ljuset borde ju passera objektivet och nå ljusmätaren oavsett hur modernt huset är. Eller?
 
för TLL mätning med bla. de kameror du nämner krävs elektronisk kontakt mellan kamera och objektiv.
Elektronisk kontakt (CPU-objektiv) som inte finns på äldre gluggar.

varför vet jag egentligen inte :)
 
Kamerahuset behöver veta bländarvärdet för att kunna mäta rätt. De moderna objektiven överför den datan via elektriska kontakter medan de gamla ai och ais objektiven gjorde det mekaniskt via en klack på bländarringen och en motsvarande klack på huset. Den mekaniska överföringen kostar att implementera så de billigare husen har inte den helt enkelt.

/Johan
 
Tack för svaren så här långt!

Jag ska hem och syna mina kamerahus för att förstå detta fullt ut, jag återkommer!
 
Nu har jag sett klacken på bländarringen som överför bländarinställningen. Men min F100 visar inte bländarvärdet i sökaren och i teckenrutan. Det borde allstå vara så att man måste mata in objektivets minsta eller minsta bländare (vilket jag tror man kan på en del hus) för att huset ska veta det absoluta bländarvärdet. F100 vet alltså bara att jag ökar eller minskar bländaren, mäter ljuset och väljer lämplig slutartid. Med icke CPU-objektiv har man nämligen bara tillgång till M- och A-metoderna på F100.
Nu har jag förstått hur det hänger ihop, tack Simon och Johan!
 
Vidare fråga

Då har jag en fråga med anledning av detta. Om man kan manipulera "klacken" på kamerahuset, så att kameran"tror" att det är minsta bländaren på objektivet? Kan kameran då mäta ljuset genom ett Ai, Ais-objektiv?
MVH
Thomas D50
 
Jag tror nog att det är ganska döfött projekt att bygga om kamerahuset.
Vill du kunna ha ljusmätning med AI så skaffa en D200. Annars kan du använda histogrammet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.