Annons

Märkta objektivlock - superbra idé eller bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har för länge sen märkt mina objektivlock med gnuggisar vilken brännvidd det är. Det går snabbare att hitta rätt objektiv i väskan. Dessutom är alla lock av olika storlek. Onödigt. Kanske men för mig funkar det bra med ordning och reda.

Kan påpekas att jag även har kryddor, böcker och vinylskivor i bokstavsordning. Vad har jag för bokstavskombination? Var ordningsman i skolan också.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Snygg idé på pappret som fungerar dåligt i praktiken för de flesta. Det fina med baklock är ju att alla lock passar alla ens objektiv.

Min lösning är att varje glugg har sin plats. Sen kan det vara bra att tydliga märka vilka objektivlock som är 72 mm, 77 mm eller 82 mm så att man snabbare plockar rätt.
 
Jag har faktiskt åkt iväg på match en gång med fel objektiv. En annan fotograf kommenterade mina förutsättningar med ett 70-200. Jag svarade självsäkert att ”nä det är 100-400”. Men sen kollade jag en extra gång och insåg mitt misstag. :)
En märkning på locket hade nog inte hjälpt. Det var ett hjärnsläpp helt enkelt.
 
Har inte detta behov för egen del men det betyder ju inte att det inte kan finnas hos andra. Dock verkar detta vara ett dyr och ”fyrkantigt” sätt att lösa det eftersom det är färdiga paket med en lapp per brännvidd för $35. Har man då t.ex två med samma brännvidd blir det till att köpa två paket….

Ser också att man helst ska köpa nya ”neutrala” lock för att etiketterna ska sitta snyggt.
 
Har inte detta behov för egen del men det betyder ju inte att det inte kan finnas hos andra. Dock verkar detta vara ett dyr och ”fyrkantigt” sätt att lösa det eftersom det är färdiga paket med en lapp per brännvidd för $35. Har man då t.ex två med samma brännvidd blir det till att köpa två paket….

Ser också att man helst ska köpa nya ”neutrala” lock för att etiketterna ska sitta snyggt.
De finns styckevis också. För $7.99.
 
Nu när snart alla har en 3D-printer hemma kan man väl skriva ut egna lock, där brännvidden är skriven i relief.
Om man vill ha det på locken alltså.

Annars kan man skriva ut lock med ditt eget namn, eller något annat unikt.
 
Ja eller lika dåligt, när man byter objektiv tar man ju av locket på det nya objektivet och sätter det på objektivet man bytte från.
Jag håller med om det gäller det bakre locket, en uppmärkning av detta är helt meningslös och kontraproduktiv tycker jag eftersom precis som du nämner så hamnar locket ganska snart på ett annat objektiv, men det främre locket låter i alla fall jag sitta kvar på objektivet ett tag tills det blir aktuellt att fotografera, och då hamnar det locket oftast i en jack- eller byxficka, så locket byter sällan objektiv och därmed skulle en sådan märkning vara relevant, men jag känner fortfarande inget större behov av det. Det hade i så fall varit bättre med en namnetikett, för jag har nog tappat bort ett par lock genom åren.
 
Jag har för länge sen märkt mina objektivlock med gnuggisar vilken brännvidd det är. Det går snabbare att hitta rätt objektiv i väskan. Dessutom är alla lock av olika storlek. Onödigt. Kanske men för mig funkar det bra med ordning och reda.

Kan påpekas att jag även har kryddor, böcker och vinylskivor i bokstavsordning. Vad har jag för bokstavskombination? Var ordningsman i skolan också.
Kalle Moraeus lär ha sagt att han har alla bokstavskombinationer - utom möjligen I och Q. Men visst, min kryddhylla är också sorterad i bokstavsordning, så också CD- och LP-samlingen, även om det bara är jag som förstår sorteringssystemet, det är ofta artisten de är sorterade på men det är blandat ifall det avser för- eller efternamn, och ibland är det gruppens namn, och så vidare. Böcker har jag inte så många i "analogt" utförande att det är nån idé att sortera dem, de är mest sorterade efter storlek eftersom det är varierande avstånd mellan hyllplanen i bokhyllan.
 
Kalle Moraeus lär ha sagt att han har alla bokstavskombinationer - utom möjligen I och Q. Men visst, min kryddhylla är också sorterad i bokstavsordning, så också CD- och LP-samlingen, även om det bara är jag som förstår sorteringssystemet, det är ofta artisten de är sorterade på men det är blandat ifall det avser för- eller efternamn, och ibland är det gruppens namn, och så vidare. Böcker har jag inte så många i "analogt" utförande att det är nån idé att sortera dem, de är mest sorterade efter storlek eftersom det är varierande avstånd mellan hyllplanen i bokhyllan.
Mina objektiv är inte heller så många att ett sorteringssystem är särskilt nödvändigt. I huvudsak håller jag dem sorterade i storleksordning. Men mest sitter varje objektiv på något av husen. Då blir det bara två kvar att hålla reda på.

Som jag nämnt tidigare är det 70-200 och 100-400 som kan orsaka sammanblandning. Om de av någon anledning inte sitter på ett hus redan så ligger de i varsin exakt likadan originalväska. En märkning av väskorna vore ingen helt dum idé.14BD956B-85E6-4708-B65B-A1B307249A63.jpeg7CE8E76C-9AE7-4F6C-A69A-8D25223B5AA6.jpeg
 
Antingen hittar man på något som folk behöver, eller så hittar man på något och försöker få folk att tro att de behöver det :)
 
Det har funnits liknande koncept långt tidigare, redan på den analoga tiden. Här verkar det dock röra sig om etiketter som skall klistras på locken. Hur länge ser de så där fina och fräscha ut som det gör på bilderna?
Det blir nog billigare med Dymoetiketter. Definitivt enklare att göra en ny etikett när den gamla har ramlat av.
 
Det är ju ändå lite intressant att en skitsak som några objektivlock av alla fototillbehör, kan väcka så pass mycket tankar och åsikter.
Bakre objektivlock, t.o.m.
Men det är väl utmärkt att få snygga etiketter så att man enklare kan hålla reda på vilket lock som hör till vilket objektiv? Det är faktiskt inte så lätt annars.
 
Som jag nämnt tidigare är det 70-200 och 100-400 som kan orsaka sammanblandning. Om de av någon anledning inte sitter på ett hus redan så ligger de i varsin exakt likadan originalväska. En märkning av väskorna vore ingen helt dum idé.
Tipsa Canon om det. De tycks inte ha tänkte på det.
 
Hade ett kit- objektiv på 80-talet med inbyggt objektivlock, som man öppnade med en liten spak, objektivet var dock inget bra, troligen felaktigt från fabrik, bilderna blev en besvikelse, jag lät det vara och köpte ett billigt 50f/1,7 Minolta, objektivlocken krävde lite omsorg när man skruvade på dom, det var lätt hänt att dom släppte och ramlade av.
 
Hade ett kit- objektiv på 80-talet med inbyggt objektivlock, som man öppnade med en liten spak, objektivet var dock inget bra, troligen felaktigt från fabrik, bilderna blev en besvikelse, jag lät det vara och köpte ett billigt 50f/1,7 Minolta, objektivlocken krävde lite omsorg när man skruvade på dom, det var lätt hänt att dom släppte och ramlade av.

Var locken märkta och om inte - hade det gjort någon skillnad? Eller har det på något annat sätt med ämnet att göra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.