Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkta objektivlock - superbra idé eller bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu har någon fått en snilleblixt, (identifierat ett "behov"?) och tillverkar märkta objektivlock för att vi ska få bättre ordning i kameraväskan. Det ser ju fint ut men personligen har jag nog aldrig känt att jag haft några problem med att identifiera och hålla ordning på mina objektiv men det finns tydligen de som är lyriska. Vad tycker ni?

(1) Field Made Co. - Premium Photography Accessories Made in Canada

Jag kanske såg fel, för jag är inte så bekant med RF-objektiv, men jag tyckte att det så ut som de lock som sitter i kameraänden av objektivet, och i det fallet är det ingen bra idé att ha dem märkta eftersom de locken byter objektiv hela tiden, man tar det lock som sitter på det objektiv man vill byta till och sätter det på det ovbjektiv man tar av från kameran. Andra änden på objektiven är inget större problem, eftersom objektiven brukar ha olika diameter på frontlocket. Jag har bara två objektiv som har samma diameter, 67 mm, ett 10-18 och ett 18-135 så det är inte särskilt svårt att skilja på dem. Långt ned i botten på kameraväskan ligger förmodligen det bakre objektivlock som inte används ihopskruvat med det kamerahuslock som hör till kameran.
Det såg ju snyggt och prydligt ut på bilden förstås, men nån större nytta eller behov tror jag inte det har/uppfyller.

Det har funnits liknande koncept långt tidigare, redan på den analoga tiden. Här verkar det dock röra sig om etiketter som skall klistras på locken. Hur länge ser de så där fina och fräscha ut som det gör på bilderna?

Jag kanske såg fel, för jag är inte så bekant med RF-objektiv, men jag tyckte att det så ut som de lock som sitter i kameraänden av objektivet, och i det fallet är det ingen bra idé att ha dem märkta eftersom de locken byter objektiv hela tiden, man tar det lock som sitter på det objektiv man vill byta till och sätter det på det ovbjektiv man tar av från kameran. Andra änden på objektiven är inget större problem, eftersom objektiven brukar ha olika diameter på frontlocket. Jag har bara två objektiv som har samma diameter, 67 mm, ett 10-18 och ett 18-135 så det är inte särskilt svårt att skilja på dem. Långt ned i botten på kameraväskan ligger förmodligen det bakre objektivlock som inte används ihopskruvat med det kamerahuslock som hör till kameran.
Det såg ju snyggt och prydligt ut på bilden förstås, men nån större nytta eller behov tror jag inte det har/uppfyller.

Ja även jag såg ju det problemet komma. Om man har dedikerade lock så kommer väl det göra att ett objektivbyte tar längre tid, i värsta fall, om man nödvändigt ska skruva på just det bortbytta objektivets lock - som man då förmodligen undrar starkt över var "i helvete" någon annan gjort av, eftersom det väl knappast kan vara ens eget fel?

Pimpa din kamerautrustning. Ja det finns säkert en målgrupp därute. För egen del skulle jag bli illa dolt besviken om jag fick det i present.

Nej, den idén går inte alls hem hos mig. Jag tror snarast att det skulle öka oordningen i kameraväskan. Fel lock skulle hamna på fel objektiv, fortare än kvickt. 😂

Jag kanske såg fel, för jag är inte så bekant med RF-objektiv, men jag tyckte att det så ut som de lock som sitter i kameraänden av objektivet...
Du såg rätt. Men det är alltså inte lock som tillverkaren säljer, utan dekaler. Som du får klistra på locket. På de främre locken går det inte, för där finns fingergreppet som man ska ta i för att plocka av locket.
Och på det bakre är det meningslöst, för de är ju alla lika, så där flyttar man bara omkring dem när man byter objektiv. I mina väskor går det dessutom inte bra att ha alla objektiv stående på samma håll heller. Så en del får frontlinsen uppåt istället.

Du såg rätt. Men det är alltså inte lock som tillverkaren säljer, utan dekaler. Som du får klistra på locket. På de främre locken går det inte, för där finns fingergreppet som man ska ta i för att plocka av locket.
Och på det bakre är det meningslöst, för de är ju alla lika, så där flyttar man bara omkring dem när man byter objektiv. I mina väskor går det dessutom inte bra att ha alla objektiv stående på samma håll heller. Så en del får frontlinsen uppåt istället.
Det borde fungera lika bra med en Dymomaskin...

Ingen stor grej precis. :) Kan inte låta bli att tänka på en skämt bild jag såg på en dam handväska som över kanten hade snören knutna till varje sak inne i väskan samt en etikett i andra ändan som berättade vad det var som fanns i änden på snöret. Man skulle först leta bland etiketterna och sedan dra upp det man behövde.... Rätt tänkt men ändå helt fel

Sicket jäkla mek att behöva hålla på med en tvåstegsraket varje gång man byter glugg. Mycket enklare att bara ta locket från det objektiv man byter till, och jag har åtminstone aldrig haft problem att identifiera rätt i väskan (och då har jag haft väskor med många objektiv i ...).

Nä, den där affärsidén ger jag inte många ören för. Jag säger som drakarna: "Im out!"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar