Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkning med copyright PÅ bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Skulle det vara möjligt att bilderna i albumet märktes på bildytan. Nu är ju copyrighten under bilden.
Självklart undrar jag ju över detta eftersom det skulle ju försvåra bildstöld en aning.

Kanske är det ett problem att göra så på ett snyggt sätt.

En idé i så fall kan vara att man får välja var loggan ska ligga. T.ex i vilket av de fyra hörnen. Vilken färg på texten: svart/grå/vit.
Väldigt små bilder kanske kan undantas etc...
Ett valbart alternativ kan vara att ha det som det är.

Jag tror det finns lika många åsikter om sån där märkning som det finns medlemmar.

Varför inte bara märka upp bilderna själv, de som vill? Det är en snabb operation som kan batchas på lämpligt sätt.

Det är ett alternativ.
Dock är det inte alla medlemmar som behärskar tekniken.
Har frågan varit uppe tidigare eller vet du ändå vad medlemmarna tycker?

Det har ofta varit uppe i bildkritiken, i det fallet kritiker som inte uppskattat copyrighttexten en fotograf lagt i sina bilder.

Personligen vill jag inte ha någon text i ytan på mina bilder. Stöldrisken accepterar jag. Alternativintäkten är ändå noll och även om någon tar en bild är det inte mycket som går att göra med 600 pixlar.

Men naturligtvis förstår jag att man kan se det som nödvändigt om man är mån om att bilderna inte skall användas felaktigt. Men då tror jag ändå att fotografen bör göra den märkningen själv för bästa resultat. Jag tror det finns en del trådar om hur man gör det.

Men jag motsätter mig absolut inte idén, jag tycker inte att möjligheten skulle vara negativ.

Märkningen kan man ju göra själv.

Ibland är ju självmärkta bilder ganska så klumpigt märkta. Andra kan göra det snyggare.

Min idé är att man kan välja olika alternativ:

*Ha det som det är idag.
*Märka själv.
*Välja på olika alternativ som finns som funktioner. Det skulle kunna se prydligt och stilrent ut.

Vad jag förstår så är stölderna ett problem för en del medlemmar, även om det handlar om 600 rutor. En del laddar större än så.

Det är ofta mycket lätt att ta bort copyright-texten från en bild så det hjälper nog inte mot stöld ändå, tyvärr. Upphovsrätten gäller dessutom även om man inte har skrivit copyright på texten eller websidan. Det är upp till den som vill använda bilden som ska se till att denne har tillstånd.

Visst är det så Anders.
Men man kan ju försvåra det lite grann för tjuven. Det tar inte så många sekunder att lägga in sitt namn lite diskret och lagom synligt på bilden.

JanOlofHärnström skrev:
Skulle det vara möjligt att bilderna i albumet märktes på bildytan. Nu är ju copyrighten under bilden.
Självklart undrar jag ju över detta eftersom det skulle ju försvåra bildstöld en aning.

Kanske är det ett problem att göra så på ett snyggt sätt.

En idé i så fall kan vara att man får välja var loggan ska ligga. T.ex i vilket av de fyra hörnen. Vilken färg på texten: svart/grå/vit.
Väldigt små bilder kanske kan undantas etc...
Ett valbart alternativ kan vara att ha det som det är.

Visst skulle det gå, med JavaScript och CSS så... Man lägger bilden här på Fotosidan i ett "document.write", sedan applicerar man det man vill ha där man vill ha det oavsett vad det är genom "position: relative" till exempel. Något för FS:s Christer Lind månne att fundera på i så fall.

Om det var hårdare straff och lättare att få tag på bildtjuvarna skulle vi inte behöva märka bilderna för då skulle ingen idiot stjäla dem :)

Att lägga en märkning "diskret" förenklar bara arbetet för tjuvarna. Har själv testat återskapa mina egna bilder genom att ta bort den text jag gjort, och tyvärr så ger blaffiga grejjer lite mer skydd. Men det är min ringa åsikt.

En logga, visst, det kanske kan funka, men om ingen vet att det är exemplevis Mr X logotyp som är den där solrosen känns det ju som kört. Hur skall då beskådaren som ser bilden veta att tjuven som har tagit bilden verkligen inte äger den?

Tyvärr får man räkna med en del griniga kommentarer och åsikter om man märker sina bilder, men va fasiken, har folk nog fantasi att fantisera om ett romantiskt äventyr med tjejen/killen på reklamaffishen så tycker jag baske mig inte att det skall vara svårt att se bortom en liten märkning.

Men mkt handlar nog om vilja :)

Re: Re: Märkning med copyright PÅ bilden?

Von skrev:
Visst skulle det gå, med JavaScript och CSS så... Man lägger bilden här på Fotosidan i ett "document.write", sedan applicerar man det man vill ha där man vill ha det oavsett vad det är genom "position: relative" till exempel. Något för FS:s Christer Lind månne att fundera på i så fall.

Men snälla Magnus, det ändrar ju inte bilden fysiskt. Med ditt förslag läggs ju Copyright-texten som ett lager ovanpå och försvinner när "tjuven" laddar ner eller drar över bilden till sin dator. Copyright-texten kommer alltså endast att synas här på fotosidan.
Då kan man ju lika gärna ha kvar som det är nu, med "Copyright xxx" under bilden.

Christer Lindh är en oerhört kompetent webbsnickare och klarar sig säkert alldeles utmärkt utan sådana vilseledande förslag. :)

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Märkning med copyright PÅ bilden?

bjanha skrev:
Men snälla Magnus, det ändrar ju inte bilden fysiskt. Med ditt förslag läggs ju Copyright-texten som ett lager ovanpå och försvinner när "tjuven" laddar ner eller drar över bilden till sin dator. Copyright-texten kommer alltså endast att synas här på fotosidan.
Då kan man ju lika gärna ha kvar som det är nu, med "Copyright xxx" under bilden.

Missförstod hela upplägget, att det skulle handla om något bestående för bildfilen och inte hur den tog sig ut på sidan. Sorry.

bjanha skrev:
Christer Lindh är en oerhört kompetent webbsnickare och klarar sig säkert alldeles utmärkt utan sådana vilseledande förslag. :)

Tack Björn, men jag klarar mig också alldeles utmärkt utan dina nedlåtande utlägg om mina "korkade" åsikter/förslag. Har du inte (heller) något liv, eller? *s*

Magnus, min kommentar var menat som en komplimang till Christer som helt säkert får alldeles för få sådana för sitt jobb på fotosidan och sina kunskaper.

Jag tycker inte du har anledning att bli upprörd, ditt inlägg tidigare var ju trots allt vilseledande. För säkerhets skull la jag in en smiley som var menad som en blinkning med ett leende för att du inte skulle ta illa upp.

bjanha skrev:
Magnus, min kommentar var menat som en komplimang till Christer som helt säkert får alldeles för få sådana för sitt jobb på fotosidan och sina kunskaper.

Jag tycker inte du har anledning att bli upprörd, ditt inlägg tidigare var ju trots allt vilseledande. För säkerhets skull la jag in en smiley som var menad som en blinkning med ett leende för att du inte skulle ta illa upp.

Att du förhoppningsvis tydligen bara menar väl, vilket jag enbart ser som positivt, kan jag tycka är litet synd att du studtals döljer väl med ett en aningens dryg attityd i vissa ordalag.
Hur ett inlägg kan bli vilseledande rentav kan jag inte riktigt heller se/förstå, särskilt inte då om motagaren ifråga, Fotosidans programmerare Christer Lind, då förmodligen är så väl insatt i sina uppgifter att han inte helt sonika annammar vad som helst som någon föreslår, eller? Jag kan ju bara gå till mig som ykresman/människa och min relation till en professionell/privat omgivning, att man ibland fått "sila" snacket från olika håll från många "experter".

Jag har inte på något sätt något emot dig Björn, om det nu skulle uppfattas så. Jag är bland annat bara känslig för hur man bemöter och kommunicerar med mig när man gör det. Kan lätt bli "paranoid" och över-analytisk över vad någon skriver om/till mig eller något jag sagt/gjort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar