Annons

Märkliga prickar.

Produkter
(logga in för att koppla)

B3njo

Ny medlem
Har märkt nu att det blir två konstiga fläckar när jag tar foton med våran Konica Minolta G500.
Ena pricken (den vita) var med sedan våra första "Test"-foton vi gjorde. Men den andra fläcken vet jag inte alls när den kom eller hur den kom till.

Vet ni vad detta är egentligen? Gäller detta på garantin?

Bilagor

• markliga-pixlae.jpg
    markliga-pixlae.jpg
    865 bytes · Visningar: 448
Skulle kunna gissa på ett det är några låste pixlar. Zomma in i en fullstor pild och försök att uppksatta om det är en enskild pixel eller flerar i ett kluster.

Ser ju ut att vara fler pixlar i en klump men jag tror det är JPG-konverteringen som gör at det ser ut så, jag tror två av pixlarna i sensorn 'hängt sig'. Hör med en serviceverkstad eller där du köpte kameran vad dom tror.

Pixlar kan då när man minst anar det.
Kort så har varje elkomponent en medellivslängd med en variation ruint denna livslängd. Om det nu är 5 miljoner komponenter så är det ganska stor chans att någon lämmnar in i förtid.
Har för mig att det finns program eller tilläg till Photochop som lär sig var de döda pixlarna finns och interplerar fram en rimlig ersättare.

Du gör nog ett klokare val i att ringa Minoltas egna service och fråga. Min erfarenhet av OnOff och deras expertis är att den består av följande fraser:

"Den här ska du ha, fem miljoner pixlar".

och sen inget mer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar