Annons

Märklig "hårddiskkrasch" på Lacie 300GB

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ringt till hdiskakuten och Ahlberg data

Båda säger att det antagligen inte är kontrollerenheten som krånglar...men behöver undersöka för att veta exakt vad som är fel.

Ahlberg tar 1000kr för att kolla disken. Han nämner också att eftersom det börjar bli vanligt förekommande att den här typen av diskar kraschar, kan han med godkännande av Lacie göra ingrepp som kringgår plomberingen. För ca 6 000kr ger han 50% chans. För 10 000-20 000kr 95% chans.

Hdiskakuten tar 750kr för att kolla vad som är galet. För ca 4 500 kr genomför de Steg 1. (se webbplats)
Med ca 80 % chans. Steg 2 kostar ca 10 000- 15 000kr

...ursäkta otydligheten. Det handlar alltså om olika prisgrupper beroende på om disken måste plockas isär i ett dammfritt rum eller inte.

Jag råkade också ut för en förödande hårddiskkresch på en Laciedisk. En BigDisk, innehållande två stycken 250GB Deskstar (hemska diskar).

Den var bara använd 5 gånger, då jag plötsligt inte kan läsa från den. Dagen därpå hade jag tänkt säkerhetskopiera allt innehåll, men det var försent. Arbetet som låg på disken hade tagit flera år att göra. Det var en film, som nu är borta för alltid. Restaureringsfirman lade ner 40 timmar på disken, men lyckades bara rädda en enda liten J-PEG.

Dyrt blev det. Jag har inte ens lärt mig något av det. Det skulle vara att inte hoppas på förmycket isåfall. Och att Lacie inte bara kör med Maxtordiskar. Backup på projektet har jag haft kanske 98% av tiden.

Ingen rolig tråd att läsa... jag har inte haft någon HD-krasch de senaste 7 - 8 åren men det tolkar jag bara som att den kommer närmare för varje dag.
Jag har någon dryg Tb i externa Maxtordiskar där jag scannat in negativ från de senaste 45+ årens fotograferande.
Det vore ju en ironi att stå där med försvunna "nya" digitala bilder medan originalnegativen fortfar att vara fräscha och i "mint condition" i sina gamla mappar och pärmar.
Us

Hej

jag har haft 3 större hdd krascher och inget har gått att rädda med rimlig insats.

Jag har nu dubbla SATA Samsung Spinpoint (blir inte så varma jämförelsevis) diskar i min arbetspc som speglas automatiskt. Sannolikheten att 2 diskar går sönder är försvinnande liten. Tar ändå regelbundet backup.

På ClasOhlosson har de små hdd kylare betående av 2 fläktar monterade på ett aluchassi... sänker temp betydligt på hårddisken, låter nästan ingen - runt 250 kronor/st.

Man tar sig för pannan när man ser hur fabrikanterna monterar HDD i datorchassi.. tätt tätt, gärna ovanpå andra varma komponenter.

Jag har aldrig haft problem med interna diskar, endast externa USB eller FireWire diskar som bråkat för mig.

Numera har jag dem på UPS och stänger av dem över natten.

Det finns en "gräns" när en HDD börjar producera så pass mycket värme att kylningen är extra viktig.

Diskar över 200Gb har en tendens att bli väldigt varma.

Har haft otaliga krashar på stora(200Gb-->) externa HDD, medans dom under 200Gb klarat sig mycket bättre.

En av anledningarna att man sällan sätter i större HDD än 160-200Gb i en Xbox tex. där det är noll kylning.

[Edit]
Komplettera med fläkt på era externa HDD chassi...

Det finns ett program som heter stellar som inte är så dyrt det rädda mina filer på en disk som inte gick att läsa. Jag tror det finns en demo som fungerar vettigt sök på googl. Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar