Annons

"Märkestrohet"

Produkter
(logga in för att koppla)
Joker skrev:
Jämfört med dig är väl alla unga ...

(Sorry, kunde inte låta bli)

Jag är märkestro... fanatisk. Visst vet jag, som alla andra?, att det två (tre fyra då) stora småbildssystemen är helt likvärdiga men det spelar ingen roll. Jag skulle hellre sluta knäppa kort än byta märke.

Smart? Knappast, men jag står för dumheten.

Jag har även anat mig till att det finns bra tredjepartsoptik, -blixtar e t c men även detta är otänkbart. Har jag inte råd med original kan jag klara mig utan.

Egentligen är väl detta inte något problem får någon annan än en själv, så länge man är medveten om detta och har viss distans. Vilket tyvärr väldigt få har.
Jo, åldern är ju något man inte kan styra.
Men jag borde inte ha skrivit så: "Men jag har noterat att de som slåss i märkesstriden i stort sett alltid är mycket unga hannar med utrustning i konsumentutbudet och oftast ganska slätstrukna bilder..." Jag borde lagt till: "eller inga bilder alls".
Då hade det liksom varit mera heltäckande.
Kunde liksom bara inte låta bli....fast målet var vidöppet och helt oförsvarat......
Us

Senast ändrad:
Har provat Canon under några år men gick tillbaka till Nikon mest för att jag upplevde autofokusen i F90x klart överlägsen Canons mostsvarande modeller.
Sen så är det inte helt irrelevant att jag kan använda manuell optik till den heller.

Senast ändrad:
Jag är inte vidare märkestrogen. Började med en Pentax som snabbt föll sönder. Gick över till Olympus för att kunna låna föräldrarnas objektiv. När jag köpt på mig en massa grejor fick jag för mig att jag skulle gå över till Nikon. Där är jag nu. Svär lite över att jag övergav Olympus. Jag gillade dem. Kändes lite lagom udda sådär och de fyllde väl mina behov egentligen.
Fast jag har tre olympusar i (mer eller mindre) kompaktformat, en kievkompakt och en Rolleicord, så jag är inget märkestrogen alls.

Märkesotrohet

Har gått igenom alla kända japaner plus de mindre kända plus några idag helt okända, lägg därtill några tyskar samt nu en svensk...

Vet inte varför det blivit så. Speciellt ekonomiskt är det då inte & den ena har inte presterat bättre bilder än den andra, det har mest hängt på fotografens sinnestillstånd...

jag har plåtat med pentax, minolta, canon, ricoh, rolleiflex, hasselblad, minox och nikon.
min brorsa var nikonfrälst så när jag skulle köpa en egen systemkamera 1986 så tipsade han om FM2.
jag kastade glatt min lilla minox (som jag alltid hatat) in i ett mörkt skåp och har kört nikon sen dess. ja, man fastnar ju i ett system.
kör då och då med en canon, men spakar och rattar sitter inte på samma ställe så det blir struligt. tycker dessutom att nikon ligger bättre i mina händer, den kan man även hålla "fel", så som jag tidigt råkade få in som vana och trivs med.
canons 1Ds totalknäcker mitt lillfinger.

Jag tror att märkestroheten beror på att man provar olika märken tills man hittar något som känns rätt; eller något som man känner sig trygg i. Varför ska man byta om man inte är missnöjd? De stora kameratillverkarna gör sällan ''dåliga'' kameror vilket gör att många trivs, och stannar, vid sitt första kameramärke. ...tror jag.

Clasberg skrev:
Jag har dock i bland fått en skamsen lust att vara otrogen och byta Nikon mot Canon.

Hehe... i det här fallet är jag helt och hållet för otrohet!

Allvarligt (?) talat... varför behåller du inte dina Nikonprylar (om du har svårt att skiljas från vissa objektiv, som du sa) och kompletterar med en Canon? Övergången blir mjukare och när du efter cirka två dagar verkligen har insett fördelarna med Canon så kommer du att kränga Nikongluggar med glädje... :eek:)

Nej, jag är inte så allvarlig. Funderar faktiskt själv på att byta märke, kör Canon nu men har sneglat lite på Nikon D70. Fast Canon 300D ligger nog fortfarande över Nikon på önskelistan... jag är nog märkestrogen trots allt (fast jag började med en Ricoh XR2 för 25 år sedan).

Minolta - Minox - Nikon - Rollei - Hasselblad - Nikon

I tidernas begynnelse började jag fotografera med min mors Minolta 5000i och ett par Sigma gluggar.
Fortsatte med en Minox 35GT som jag fick i konfirmations present, den optiken presterade mycket bra i förhållande till priset. Sedan köpte jag mig en mindre nikonutrustning, F4 med ett par optik AF75-300 & AF28 samt en blixt SB-28. Det var nog vid denna tidpunkt jag fastnade för fotograferingen.
Köpte ännu ett Nikonhus F5 samt ett gammalt AF80-200. Kände då att jag borde testa mellanformat, bytte minoxen mot en Rolleicord V -blev helt frälst! Sålde av F5:an med 80-200:at och köpte min första Hasselblad 501cm med CB80mm glugg. Körde denna i 1½år. Då insåg jag att det var detta system jag ville ha. Bytte F4:an samt 75-300:at mot en Hasselblad 500c/m och C80glugg. Körde denna i någon månad, därefter bytte jag båda bladarna mot en Hbl203fe komplett med FE80 glugg o E12 mag. Vid denna tidpunkten ägde jag ingen nikonutrustning.... Men den digitala tekniken gjorde stoora framsteg till lägre pris. Jag gick och köpte mig en D100, körde denna parallelt med min Hblare. Fungerade fin fint. Köpte mig ett nytt AF80-200 optik. Jag använde bladaren mindre och mindre, tillslut bytte jag den mot två sjyssta nikongluggar AF-S80-200 och AF-S300. Sålde mitt nya Nikon AF80-200. Idag har jag bara nikon grejjer (sitter på en ganska stor utrustning i dag), det fungerar mkt bra för mig. Har testat myckat, men tillslut fastnat för Nikon.

Märkestrogen? Tja, vad tycker ni?

Mvh // Martin

Dumpa inte gammal optik

För mig handlar det mycket om optiken. Köper bara kamerahus som passar till min utrustning.

Glöm för all del inte att det faktiskt går att blanda objektiv från en fattning med hus med annan dito. Man får leva med att man tappar viss funktionalitet men bilder blir det för den som vill.

Har du EF-fattning (Canon EOS) på ditt kamerhus så kan du t ex använda objektiv med fattningar som Leica R, Leica Visoflex, Nikon F, Contax/Yashica RTS, Olympus OM och Pentax (42mm gängad):
http://www.cameraquest.com/frames/4saleReos.htm

Andra möjligheter:
http://www.cameraquest.com/adaptnew.htm

/G

Re: Dumpa inte gammal optik

Har du EF-fattning (Canon EOS) på ditt kamerhus så kan du t ex använda objektiv med fattningar som Leica R, Leica Visoflex, Nikon F, Contax/Yashica RTS, Olympus OM och Pentax (42mm gängad):
http://www.cameraquest.com/frames/4saleReos.htm

Intressant. Då kan jag börja använda alla pappas roliga Leicaobjektiv.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=185323

Och jag kunde ju behållt mitt Nikkor AF-I 300/2,8 som jag köpte billigt...

Jag försöker bygga upp ett system som passar mitt fotograferande så väl som möjligt. Sedan vill jag inte tänka på prylarna, utan kunna använda dem instinktivt. Jag hade byggt upp ett fantastiskt Pentaxsystem med en LX och ljusstarka skarpa originalobjektiv. Det som fick mig att skifta till Canon var att jag blev rånad på hela fotoväskan, och därför måste nyanskaffa ett helt system. Det var -92, och det började bli uppenbart att Pentax låg i lä vad gällde utvecklingen av avancerade kameror och optik. Jag valde mellan Nikon F4 och Canon EOS-1, och Canon vann tack vare kamerahusets funktionalitet. Jag använder fortfarande samma grundutrustning med ett par kompletteringar och är mycket nöjd.

Vad gäller märken är jag inte okänslig, men det gäller inte mina vanliga fotoprylar utan snarare Leica som jag skulle vilja ha, men som jag inte kan motivera p g a överpris.

Jag har testat "allt" och ägt mycket. För min del har märkesbyten handlat om erfarenheter jag gjort med min gamla utrustning. Ofta dåliga sådana.

Några exempel:
Bytte till Minolta 7000 när den kom pga ett stort behov (och nyfikenhet) av autofocus, när den fallerade och jag missade "the picture of the century" bytte jag till Nikon FM2 för att få kontroll över mitt fotograferande igen.

Testade EOS 5 när den kom men lämnade snabbt tillbaka kameran pga att jag upplevde att den gjorde(eller inte gjorde) som den själv ville.

Köpte på mig en helt ny manuell Nikonutrustning till ett värde av en småbil i början av 2000 bara för att inse att jag nog behöver AF. Sålde av prylarna och skaffade en F100 och ny optik igen.

När det var dags för digitalt satt jag med en uppsättning nikonoptik så det var bara att vänta in ett hus som passade (blev D70..).

---

För min del har nog sökandet efter rätt utrustning präglats av att den skall vara snabb och framförallt inte hindra mig i mitt fotograferande. Slutsatsen hittills är att man skall undvika helt ny teknik, det lönar sig att vänta någon generation.

Ex:
-Minoltas första AF (skulle väntat och köpt Canon Eos 650)
-Canons ögonstyrning på 5:an (vill fortfarande inte ha ögonstyrning)
-Digitalare som tar flera sekunder på sig att starta och ännu värre: shutter lag (Här lyckades jag, Nikon D70 känns och funkar precis som en skaplig film-slr)

bdajegu skrev:
Testade EOS 5 när den kom men lämnade snabbt tillbaka kameran pga att jag upplevde att den gjorde(eller inte gjorde) som den själv ville.

Med avstängd ögonstyrning var Eos 5 en utmärkt kamera. Jag hade mina i 7 år... aldrig med ögonstyrning.

Nu är jag lite putt på Canon för att mark II:an aldrig kommer...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto