Jag började typ 92-94 på mammas gamla Canon FTb med sitt 50/1.4. Sen var det nåt liknande i skolan, troligen minolta då.
Ljusmätaren på FTb är ju som sagt för kvicksilverbatterier och inte helt pålitlig på alkaliska. Fotade av och till fram tills jul 2002. Skaffade då en canon digitalcamera, A40. På digitalkameror är det rätt att läsa specar då många är väldigt begränsande.
Vips kom fotointresset tillbaka, började titta på att skaffa en SLR med AF. Kollade och klämde på både Nikon, Canon och Minolta. Minolta var bra, men för litet utbud. Och i det skedet räknade jag med att köpa nytt, så där försvann nikon. Motsvarigheterna på ställena jag tittade på var klart dyrare än mot canon. Sen är ju canon väldigt lättillgängligt. Det här var dock innan jag ens kände till Cyberphoto och Scandinavian.
Nikon var klart bra känsla i, kanske lite bättre än på canons om man bara såg till huset.
Sen vips så hittade jag en annons på blocket, Canon Eos 33 med batterigrepp, trådutlösare och fjärr. 3900. Slog till. Fick då 22 filmer på köpet, det mesta provia/velvia/tmax/portra.
Så det visade sig bli ett bra klipp, sen har jag fortsatt köpa beggad optik, och en ny, och nu när man samlat på sig vill man inte gärna byta. Men det är i första hand en ekonomisk fråga för mig.
Det enda jag kan sakna lite på canonen är spotmätaren när man fotar dia. Men utsnitt funkar bra om man tänker lite.
Köpte väldigt snart efter också en begagnad Olympus E-10(Digital) och sålde min A40.
Sen när det väl kommer till kritan så är allting bara ett verktyg i jakten på annat. Möjligheterna är väldigt jämförbara, och det lilla som skiljer kan man oftast komma runt. Huset är i många fall en glorifierad filmhållare. Visst, man arbetar inte bra med något man är missnöjd med. Dock så är människan väldigt anpassningsbar och man vänjer sig snabbt om man bara vill. Det gäller bara att lära sig utnyttja det man har.
Så märkestrogen så... nej, snarare systemtrogen pga av tidigare investeringar. Sen ska vi inte prata om märkestrogenhet i samband med datorutrustningar, där brukar krigen bli ännu värre.
Och trots att nikon och canon striden verkar synas mest med lilla minolta i skamvrån tycker jag mig komma ihåg en del diskusser där låt oss säga äldre herrar framlagt att allting som inte är Leica eller Hasselblad med film i bör förpassas till hades/soptunnan/skärselden/etc, snabbast möjligt, dessa då gärna personer utan bilder eller ens info, för att digitalisera är ju en skymf eller synd.
/Halvironisk