Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mäklaren stal min bild !

Produkter
(logga in för att koppla)

turetur

Medlem
Vi sålde just ett radhus och gav då mäklaren en bild av det närliggande naturreservatet att använda till VÅR annonsering. Nu har de bevisligen använt samma bild till 3 andra försäljningar med MIN bild på nätet och i broschyrerna. Utan att fråga och utan att ange fotografens namn. Jag påpekade muntligt att de inte hade frågat mig efter den första publiceringen, men då man är i beroendeställning till sin mäklare ville jag inte gå vidare med frågan då, den 1november är de nya ägarnas inflyttningsdag.

Självklart får de inte göra så men tycker ni att jag skall skicka en faktura och i så fall på vilket belopp.

Känns det verkligen som en sån stor grej?
Orkar du lägga ner tid på det?
Tycker du han gjorde ett bra jobb med er försäljning? Kanske skulle kunna stå ut med detta annars menar jag.

Vi sålde just ett radhus och gav då mäklaren en bild av det närliggande naturreservatet att använda till VÅR annonsering. Nu har de bevisligen använt samma bild till 3 andra försäljningar med MIN bild på nätet och i broschyrerna. Utan att fråga och utan att ange fotografens namn. Jag påpekade muntligt att de inte hade frågat mig efter den första publiceringen, men då man är i beroendeställning till sin mäklare ville jag inte gå vidare med frågan då, den 1november är de nya ägarnas inflyttningsdag.

Självklart får de inte göra så men tycker ni att jag skall skicka en faktura och i så fall på vilket belopp.

Givetvis får han inte göra så. En lämplig ersättning är väl ett motsvarande avdrag på mäklararvodet.

Din bild var uppenbarligen så bra att den används av andra för att tjäna pengar. Då ska du givetvis ha ersättning för det.

Känns det verkligen som en sån stor grej?
Orkar du lägga ner tid på det?
Tycker du han gjorde ett bra jobb med er försäljning? Kanske skulle kunna stå ut med detta annars menar jag.

Betyder ett bra jobb att man får stjäla någons bilder och tjäna pengar på dem? Ditt argument fungerar ingenstans. Gå och lägg dig.

Betyder ett bra jobb att man får stjäla någons bilder och tjäna pengar på dem? Ditt argument fungerar ingenstans. Gå och lägg dig.

Jag ställde 3 frågor. Det är upp till TS att avgöra om han har tid och ork att genomföra detta.
Jag hade personligen haft väldigt mycket annat i mitt liv att fokusera på än en sån här grej.

Men hey, sätt igång bara och lycka till.

skicka faktura med 10% av prisbasbeloppet för varje gång den används otillåtet. Och påpeka verkligen att man inte får göra så. Påpeka dels att man inte får publicera en bild utan tillåtelse. Samt att namnangivelse alltid skall göras ifall annat inte är överenskommet.

Jag tror att det är mer givande att närma sig dem som en kund än som en brottsling. Berätta att du sett att de funnit din bild säljande och att du gärna gör fler till dem (om du nu vill göra sådant). Om de nappar kan bilden ha givit dig uppdrag, om de inte nappar och verkar oförstående får du väl förklara att du har rätt till ersättning eftersom de använt bilden kommersiellt. Prata med dem innan du skickar någon räkning i alla fall.

Jag tror att det är mer givande att närma sig dem som en kund än som en brottsling. Berätta att du sett att de funnit din bild säljande och att du gärna gör fler till dem (om du nu vill göra sådant). Om de nappar kan bilden ha givit dig uppdrag, om de inte nappar och verkar oförstående får du väl förklara att du har rätt till ersättning eftersom de använt bilden kommersiellt. Prata med dem innan du skickar någon räkning i alla fall.

Ja självklart skall han prata med mäklaren. Trodde att han redan gjort det, så jag missförtod nog lite grann. Dialog i främsta rummet. Har också försökt med anlita för uppdrag approach utan att lyckas dock. Var iofs en nyhetsredaktion och inte en mäklarfirma

Jag fotade en lägenhet åt en kompis som skulle sälja sin med en mäklarfirma jag inte jobbar med. han klargjorde med mäklaren att bilderna bara fick användas till till hans objekt o inget annat. Det dröjde ett par veckor så ringde min kompis o påpekade att mäklaren körde med miljöbilderna på ett annat objekt. Om vi säger så här jag är trött på folk som stjäl bilder av en det har hänt ex gånger så jag skickade en faktura som var på 2500+moms o hade tagit utskrift från nätet på stölden.

Jag påpekade att mäklaren hade blivit upplyst om att bilderna bara fick användas till detta objekt så det var knappast ett missförstånd o klargjorde att jag inte har tid med detta så antingen betalar han eller så skickar jag ärendet vidare till blf o då får dom ta full ersättning för detta.
Fick ett svar omgående att han skulle kontakta juristen på huvudkontoret o återkomma vilket han inte gjorde. Men pengarna satt på kontot inom en vecka.
Nu vet jag inte vad dealen var mellan din mäklare o dig men i mitt fall var det en ren bildstöld.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar