Annons

Mäklare har "lånat" min bild utan tillåtelse - kostnad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin F skrev:
Har någon ett bra exempel på hur man kan formulera en faktura i ett sånt här sammanhang? Vill ha den så tydlig och specificerad som möjligt.

En rad per "artikel",dvs

1 st Webbild, kommersiell...
1 st Otillåten exemplarframställning
Summa
Moms
Total

Har nu kontaktat firman via mail. Får se vad de svarar. Har ännu inte bifogat faktura utan vill höra vad de säger först. Har dock påtalat att jag kommer att fakturera dem och vad BLF:s rekommendationer säger.

Japp, har skärmdumpar och utskrifter både från Hemnet och firmans egen sida.

Skickade dessutom länkar till annonserna till Staffan Teste eftersom jag diskuterat ärendet med honom.

Jo, jag är ju momsregistrerad men frågan är om det ska läggas moms på ett skadeståndsbelopp? Vad är i så fall momssatsen för sådant?

Har fått svar nu och som väntat radas ursäkterna upp.

* Det var ett misstag att den hamnade på nätet
* Skulle visa upp tvättstugan för en nyanställd så hon vet hur det såg ut där
* Ett misstag utanför min vetskap att den hamnade på vårt objekt.
* Jag vet naturligtvis vad som gäller
* Tack för ditt påpekande, bilden är naturligtvis borttagen och och skulle naturligtvis aldrig legat där

etc...

Du debiterar väl inte skadestånd, det är väl vårt rättsystem som håller på med sånt? Det du tar betalt för är väl bildanvändning, med förhöjd taxa?

Martin F skrev:
Jo, jag är ju momsregistrerad men frågan är om det ska läggas moms på ett skadeståndsbelopp? Vad är i så fall momssatsen för sådant?

Har fått svar nu och som väntat radas ursäkterna upp.

* Det var ett misstag att den hamnade på nätet
* Skulle visa upp tvättstugan för en nyanställd så hon vet hur det såg ut där
* Ett misstag utanför min vetskap att den hamnade på vårt objekt.
* Jag vet naturligtvis vad som gäller
* Tack för ditt påpekande, bilden är naturligtvis borttagen och och skulle naturligtvis aldrig legat där

etc...

..och följdsvaret blir väl då:

* Det var ett misstag att köra för fort konstaplen, river du boten?
* Det var ett misstag att chokladkakan hamnade i fickan, vi kan väl dra ett streck över det?

;)

Jeppe skrev:
..och följdsvaret blir väl då:

* Det var ett misstag att köra för fort konstaplen, river du boten?
* Det var ett misstag att chokladkakan hamnade i fickan, vi kan väl dra ett streck över det?

;)

Jag "glömde" bort att betala tv-avgiften i 10 år men nu betalar jag in den i efterhand så kan jag sitta kvar då..........

Martin F skrev:
Lägger man på moms även på prisbasbeloppet?

Alltså
(pris + 10% av prisbasbelopp) * 1,25

eller ska det vara

(pris x 1,25) + 10% av prisbasbelopp?

Alternativ 1 är "rätt" i den mån något rätt finns här. Moms är egentligen inget man lägger på utan drar av!

Du ska betala moms till staten på mellanskillnaden mellan vad du sålt och köpt, helt enkelt. Hur mycket du tar betalt av dina kunder lägger sig inte staten i, så länge de får reda på mellanskillnaden och att du betalar in 20% av den till momskontot.

20% är momsen, 25% är en härledning av denna andel (100/(100-20)-100).

Per.

perstromgren skrev:
Moms är egentligen inget man lägger på utan drar av!
...
Inte för att det spelar någon praktisk roll, men det är precis tvärtom.

Momsen är en skatt på 25 procent av nettopriset som läggs på alla varor och tjänster när de säljs. På vissa varor är momssatsen lägre, t ex lägger man bara på 12 procent på priset på livsmedel.

jimh skrev:
Du debiterar väl inte skadestånd, det är väl vårt rättsystem som håller på med sånt? Det du tar betalt för är väl bildanvändning, med förhöjd taxa?

Ja, så kanske det är? Detta var vad Staffan Teste skrev att jag skulle specificera posten som:
skadestånd för otillåtet tillgängliggörande (10% av prisbasbeloppet)

Kanske är fel term för det. I BLF står ju att man ska debitera 10% av prisbasbelopp utöver taxan för bildanvändning. Tror inte de nämner ordet skadestånd.

Jag håller med om de lama bortförklaringarna. Om jag snattat en vara i en butik och kontrollanten haffar mig kommer jag nog inte långt med samma resonemang... "det var ett misstag att den hamnade i fickan, tack för att du påpekade det, jag ska genast lägga tillbaka den" :)

Har inte skickat faktura än. Vill fortsätta att diskutera med dem först. Vet dock inte riktigt hur jag ska formulera mig... "Lägg du tillbaka bilden på nätet för fakturan kommer ändå" ;-)

Puh, det där med moms eller inte verkar vara knepigt. Momsen är ju olika beroende på vad man utför för tjänst... vad räknas detta "skadestånd" som i så fall?

perstromgren skrev:
Alternativ 1 är "rätt" i den mån något rätt finns här. Moms är egentligen inget man lägger på utan drar av!

Du ska betala moms till staten på mellanskillnaden mellan vad du sålt och köpt, helt enkelt. Hur mycket du tar betalt av dina kunder lägger sig inte staten i, så länge de får reda på mellanskillnaden och att du betalar in 20% av den till momskontot.

Per.

Det är ju riktigt men onödigt att beskriva det så tekniskt. Betydligt enklare att säga att man lägger på 25% på priset som ska faktureras. Men visst är det riktigt att skatten(moms) i detta fall är 20% av priset.

Martin F skrev:
Puh, det där med moms eller inte verkar vara knepigt. Momsen är ju olika beroende på vad man utför för tjänst... vad räknas detta "skadestånd" som i så fall?
Momsen på fotografiska tjänster är 25 procent.

Jo, själva fotograferandet och även användning av mina bilder etc är ju 25% moms på, men jag funderar just på själva "straffavgiften" (10% av prisbasbelopp)... om man t.ex får fortkörningsböter eller straffavgift för att man inte lämnat in deklarationen i tid - är det 25% moms i det också då?

Får kanske strunta i alla funderingar och lägga på 25% rakt av.

Martin F skrev:
om man t.ex får fortkörningsböter eller straffavgift för att man inte lämnat in deklarationen i tid - är det 25% moms i det också då?

Får kanske strunta i alla funderingar och lägga på 25% rakt av.

Polisen och Skatteverket idkar myndighetsutövning. Du idkar näringsverksamhet. All näringsverksamhet, med vissa undantag, är momspliktiga. Så du ska lägga på 25 % rakt av, annars kommer Skatteverket att praktisera sin myndighetsutövning på dig. ;-)

Martin F skrev:
Jo, själva fotograferandet och även användning av mina bilder etc är ju 25% moms på, men jag funderar just på själva "straffavgiften" ...
Du kan kalla det vad du vill, men vad du i verkligheten gör är att ta betalt för fotografiska tjänster (i detta fall upphovsrätten till bilder).

OK, då är jag med (tro´t eller ej) :)
Man vill ju inte råka ut för myndighetsutövning :)

Problemet är bara att Bildombudsmannen (Staffan Teste) skrev exakt såhär till mig:

"Momsen utgår bara på publiceringspriset.
De övriga två posterna är skadestånd utan moms och bör utmärkas som
ideellt intrång utan namn
skadestånd för otillåtet tillgängliggörande"

Jag tänkte att han bör ju ha koll på sådant...?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar