Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mäklare har "lånat" min bild utan tillåtelse - kostnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Som rubriken lyder har en mäklarfirma "lånat" en av mina bilder utan min tillåtelse. Jag har nyligen fotograferat vår lägenhet åt en mäklarfirma och antagligen har den andra firman bara plockat bilden från Hemnet. Bilden föreställer ett gemensamhetsutrymme och det råder inga tvivel om att det är min bild.

Enligt BLF:s prislista ska jag debitera 10% av prisbasbelopp utöver aktuellt pris men jag hittar inget som stämmer in på detta fall.

Vad tycker ni att jag ska fakturera dem? Jag har FA-skattsedel.

Jag kommer att kontakta dem först, men vill veta ungefär vilka pengar det rör sig om inför diskussion med dem.

Jag antar att mäklaren är anlitad av dig för att sälja din lägenhet. Då känns det lite märkligt att debitera dem för bilden. Alternativet är ju att mäklaren tar egna bilder och debiterar dig för jobbet, vilket han garanterat gör på ett eller annat sätt.

Jag skulle nog påtala felet med låta mäklaren komma undan med en varning.

Men det är väl en *annan* mäklare än den anlitade som nallat bilden?

Eller har jag fattat fel?

Känns ju märkligt att, som mäklare, visa bilder av ett objekt man inte säljer?!

Om så trots allt är fallet ta betalt fullt ut :)

Då tar vi det från början igen ;-)

Nej, det är inte min mäklare som "snott" bilden. Det är en ANNAN mäklarbyrå som tyckte att det var praktiskt att slippa fota själva.

Ja, jag vet redan att det är otillåten publicering. Att debitera enligt BLFs riktlinjer skulle jag gärna göra, men som jag sade i mitt första inlägg hittar jag inte någon lämplig priskategori. Vad ska man räkna detta som?

Bilden föreställer inte min lägenhet utan föreningens flotta tvättstuga. Därför passade det bra för dem att använda sammma bild antagligen.

Robin Gyllander skrev:
Så 10% av basbeloppet ska man fakturera?

I BLFs "Rätt och pris" står det såhär angående bildstöld:
"När rättsinnehavare fått kännedom om intrång debiteras detta omedelbart med 10 procent av prisbasbeloppet, utöver ersättning för eventuell publicering av bilden."

Martin F skrev:

Bilden föreställer inte min lägenhet utan föreningens flotta tvättstuga. Därför passade det bra för dem att använda sammma bild antagligen.

Aha det verkade rätt mystiskt som jag först tolkade det.

Finns väl ganska tydliga regler för betalning på web-sajter om jag inte minns fel. Hem-net och likande har mååånga besökare så det blir förmodligen rätt dyrt.

Har tyvärr inte kvar prislistan längre så jag kan inte kolla i den.

Martin!
Min tolkning av BLF´s text ang. "Bildstöld" (gillar inte namnet men skit i det...) är att du skall ha 2 olika ersättningar:

1: Du skall ha betalt för publiceringen av arkivbild på Internet/Intranät gällande företag eller organisation. (Man kan också fundera på om du skall ha ersättning för utebliven byline...)

2. Du skall ha ersättning för bildstölden vilket är 10% av gällande prisbasbelopp som du skriver.

Ett tips är att du kontaktar Bildombudsmannen för fler och bättre (!) råd. Staffan Teste är kunnig och förmodligen den som kan hjälpa dig på bästa sätt.

MVH

/Arne

Tack för svaren! Jag har redan kontaktat Bildombudsmannen, men svar därifrån dröjer nog lite. Tror inte han jobbar på söndagar :)

Ja, det enda jag hittade i BLF som skulle kunna passa är den kategori du nämner, men det känns inte riktigt rimligt heller. 1925 kr plus moms om jag läser rätt och det skulle jag ju aldrig kunna ta om jag skulle fota en hel lägenhet åt dem. Då kanske det rör sig om såna pengar för alltihop?

Inte heller jag gillar termen bildstöld, det var därför jag undvek den i min rubrik :)
Otillåten användning eller publicering är väl bättre.

Robin: Be inte mig översätta till lekmannaspråk. hade jag kunnat tolka BLF så bra hade jag kanske inte behövt fråga här :)

Ingen som har bra idéer om tillvägagångssätt om vi bortser från summan som ska faktureras?

Hårda linjen: Skicka ett mail där jag påtalar den otillåtna publiceringen och bifogar en faktura

Mjuka linjen: Skicka ett mail där jag skriver att det är trevligt att de uppskattar mitt fotograferande och frågar om vi kan göra en deal om att jag fotar lite lägenheter åt dem?

:)

10% av ett prisbasbelopp är 4100:- (Prisbasbelopp 2008: 41000:)

Det är bara att skicka fakturan.

Lägger man på moms även på prisbasbeloppet?

Alltså
(pris + 10% av prisbasbelopp) * 1,25

eller ska det vara

(pris x 1,25) + 10% av prisbasbelopp?

Martin F skrev:
Ingen som har bra idéer om tillvägagångssätt om vi bortser från summan som ska faktureras?

Hårda linjen: Skicka ett mail där jag påtalar den otillåtna publiceringen och bifogar en faktura

Mjuka linjen: Skicka ett mail där jag skriver att det är trevligt att de uppskattar mitt fotograferande och frågar om vi kan göra en deal om att jag fotar lite lägenheter åt dem?

:)
Om man är intresserad så är mjuka linjen smartast.
Glöm bara inte att göra upp skriftligt om hur mycket jobb du skall göra under en viss tidsperiod. Annars säger de väl bara javisst och ger dig sedan inga uppdrag och kommer undan gratis.

Säger de nej, så förklarar du att du skickar räkningen.

Jo, jag är intresserad av lite sådana knäck, men samtidigt är det tveksamt om jag har tid till det :)

Får nog köra på fakturering i detta fallet. De har ju inte betett sig särskilt snyggt. Jag kunde ju lika gärna ha missat att de använt sig av min bild (både på Hemnet och sin egen websida).

Har haft kontakt med Bildombudsmannen också. Han säger att det ska faktureras som "kommersiell användning på internet" eller nåt sånt (har inte BLF eller hans mail framför mig nu).

Frågan kvarstår som sagt huruvida jag ska lägga moms på 10% av basbeloppet?

Jag är inte 100% säker (bara 99%), men säger ändå: Ja, momsen ska läggas på totalbeloppet. Momsen är ingen kostnad för mäklarfirman (om man bortser från ränteförlusten som är försumbar).

Har någon ett bra exempel på hur man kan formulera en faktura i ett sånt här sammanhang? Vill ha den så tydlig och specificerad som möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar