Annons

Lyxigt sätt att leverera cd-skivor på till kund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Hej alla,

Jag har fotograferat bröllop hela sommaren och sitter nu och planerar inför nästa säsong. Alla kunder jag har haft har velat köpa bilderna även digitalt på skiva och det är något jag gärna gör. Jag gör snygga designade skivor själv, men skulle vilja kunna leverera dem i någon snygg, exklusiv, lyxig (och naturligtvis även prisvärd ;) förpackning.

Är det någon som kan tipsa om snygga cd-fodral eller lådor, askar, mini album. Allt som ni själva skulle vilja ha och skulle uppskatta när det dök upp i brevlådan.

Tack så mycket på förhand!

/Jonas

Jag brukar hålla det ganska enkelt och sparsmakat, men Ordning & reda brukar vara att lita på i sådana sammanhang, Granit kan ha något också.

Jag brukar hålla det ganska enkelt och sparsmakat, men Ordning & reda brukar vara att lita på i sådana sammanhang, Granit kan ha något också.

Tack för tipset Mattias. Jag ska kolla vad som finns där, men då förutsätter det nog att jag kan göra en bra deal med dem också. Jag kan inte betala 50kr eller liknande för en artikel om jag ska ha större upplagor.

/Jonas

Tack för tipset Mattias. Jag ska kolla vad som finns där, men då förutsätter det nog att jag kan göra en bra deal med dem också. Jag kan inte betala 50kr eller liknande för en artikel om jag ska ha större upplagor.

/Jonas

Det beror v'äl på vad du tar betalt av din kund? Bara att lägga på kostnaden.

/Stefan

Lite OT kanske, men vore det inte snyggare och lyxigare att leverera på ett USB-minne? Måste väl gå att hitta snygga och välpackade varianter som inte är allt för våldsamt dyra, kanske i stålhölje med gravyr eller så? Så kan ju kunden dessutom använda det till annat sen, och ha som ett trevligt minne - det skulle i alla fall jag uppskatta. Men det kanske faller på kostnaden.

Senast ändrad:
Hur levererar du de fysiska bilderna? I ett album eller motsvarande?

Som kund skulle jag uppskatta att skivna på något sätt "hängde ihop" med albumet så att man hade det samlat. En lyxig ask eller motsvarande skulle jag ha svårt att placera hemma. Finns det inget tjusigt sätt att göra detta på? (Jag tänker mig alltså inte en sunkig plastficka från Esselte utan kanske något med lite mer fingerspitzgefuhl).

Du skulle kunna designa ett eget pappfodral; skriv ut på bläckstråleskrivare, klipp, vik och klistra ihop.

Då CDskivorna var som allra populärast så fast det roliga miniCD med tryck på och olika former. Det hade varit roligt om du kunna få tag i såna.

/Stefan

Lite OT kanske, men vore det inte snyggare och lyxigare att leverera på ett USB-minne? Måste väl gå att hitta snygga och välpackade varianter som inte är allt för våldsamt dyra, kanske i stålhölje med gravyr eller så? Så kan ju kunden dessutom använda det till annat sen, och ha som ett trevligt minne - det skulle i alla fall jag uppskatta. Men det kanske faller på kostnaden.

Det kan vara en bra idé. Jag ska kolla upp det med. Tack

Hur levererar du de fysiska bilderna? I ett album eller motsvarande?

Som kund skulle jag uppskatta att skivna på något sätt "hängde ihop" med albumet så att man hade det samlat. En lyxig ask eller motsvarande skulle jag ha svårt att placera hemma. Finns det inget tjusigt sätt att göra detta på? (Jag tänker mig alltså inte en sunkig plastficka från Esselte utan kanske något med lite mer fingerspitzgefuhl).

Jag gör fotoböcker och förstoringar. De digitala bilderna får de på cd eller dvd.

Jag förstår vad du menar med ett tema och håller med. Det är en bra tanke. Asken eller vad de nu blir hade jag inte tänkt som något som ska stå som en prydnad kanske, men som ändå ger en lyxig känsla när du får hem grejerna.

Här finns kanske några idéer, och man kan beställa online
http://duplication.mimeo.com/mcm/mimeo/index.jsp
Det finns säkert fler såna företag, bara det första jag Googlade fram.

Ett DVD-fodral är enklare; ett utskrivet ark som stoppas i för fram-och baksida, och sedan en DVD med skrivbar framsida. Och plats för annat i asken. Fast inte så lyxigt kanske, om man inte hittar en exklusivare ask.

Kunden kommer nog vara glad efter nästa datorkrash (eftersom kunden till 90% säkerhet inte har någon backup) om bilderna levererades på ett medium som inte lockade att flytta dom därifrån och använda det till något annat.
Varför inte en snyggt fixad skiva med lightscribe (ser otroligt proffsigt ut även om det bara är gråskala) i ett snyggt DVD-fodral. Sedan kan man ju alltid slänga med bilder på en USB-stick/SD-kort som du tryckt lite reklam för dig själv på (kostar inte så mycket per styck om du beställer 100st eller mer), då kan även optiskdiskhatarna på Apples kunder också läsa den.

/Karl

Bra idé, men det kräver för mycket tid för min del. Jag känner inte att jag kan prioritera att tillverka egna även om det säkert går att göra snyggt.

angående högupplösta bilder på cd så har jag haft minst 5st kunder som kommit till mig efteråt efteråt för att dom har varit så missnöjda med dessa bilder som dom fått från sina fotografer. Jag gjorde en gång ett kvalitets album,printar från dåligt gjorda jpg efter det har det spridits sig. Många gånger har jag upplevt att kunder som får sina bilder högupplösta har haft följande problem,missnöje
1. bilderna är dåligt gjorda, stora partier utfrätta, färgstick, överdriven sephia behandling, hudtonerna totalt fel
2. Att dom inte har något att (visa) upp för sina vänner, bekanta osv lite svårt att visa bilder för tjocka släkten på en data skärm.
3. sedan finns det dom som även fått några bilder på 10x15 kopior o hur snygga blir dom efter ett par vändor vid kaffebordet? en fotograf hade gjort en heldags fotografering för ex antal kronor o lämnat 50 bilder på papper 10x15 o resten på en cd skiva allt lämnat i en plastkasse. Behöver jag säga att kunden mer eller mindre kände sig förolämpad att få sina bilder från sin stora dag överlämnade på detta sätt.
Jag tror inte att ett lågt pris är viktigast utan vad kunden får, och hur det överlämnas allt kommer att minnas o jag vill skapa en bra känsla o glädje hos mina kunder.
Jag överlämnar allting i en special beställd snygg exklusiv pappers kasse, cd skicor lämnas i egentillverkade fodral av fin kvalitet. Jag erbjuder kunden reportage album i modern stil i högkvalitet som håller lång tid framöver. Jag skänker inte bort alla bilder högupplöst däremot varje bild som kunden får är noga gjord. Som vissa fotografer tar emot sina kunder i fina lokaler bjuder på champagne o kunderna får en fin stund att minnas när dom sitter o tittar på sina bilder som oftast då ges i ett snyggt album osv.

Jag skulle vilja säga att helheten är viktig det skapar även mer jobb för dig som fotograf, att tex ta fram egna snygga tackkort o sedan tillverka en snygg logga som sitter på baksidan skapar fler jobb ;-) om bilden är bra . Så mitt råd är att ta fram ett snyggt cd fodral som är anpassat till just den kunden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar