Jonas Eldred
Aktiv medlem
angående högupplösta bilder på cd så har jag haft minst 5st kunder som kommit till mig efteråt efteråt för att dom har varit så missnöjda med dessa bilder som dom fått från sina fotografer. Jag gjorde en gång ett kvalitets album,printar från dåligt gjorda jpg efter det har det spridits sig. Många gånger har jag upplevt att kunder som får sina bilder högupplösta har haft följande problem,missnöje
1. bilderna är dåligt gjorda, stora partier utfrätta, färgstick, överdriven sephia behandling, hudtonerna totalt fel
2. Att dom inte har något att (visa) upp för sina vänner, bekanta osv lite svårt att visa bilder för tjocka släkten på en data skärm.
3. sedan finns det dom som även fått några bilder på 10x15 kopior o hur snygga blir dom efter ett par vändor vid kaffebordet? en fotograf hade gjort en heldags fotografering för ex antal kronor o lämnat 50 bilder på papper 10x15 o resten på en cd skiva allt lämnat i en plastkasse. Behöver jag säga att kunden mer eller mindre kände sig förolämpad att få sina bilder från sin stora dag överlämnade på detta sätt.
Jag tror inte att ett lågt pris är viktigast utan vad kunden får, och hur det överlämnas allt kommer att minnas o jag vill skapa en bra känsla o glädje hos mina kunder.
Jag överlämnar allting i en special beställd snygg exklusiv pappers kasse, cd skicor lämnas i egentillverkade fodral av fin kvalitet. Jag erbjuder kunden reportage album i modern stil i högkvalitet som håller lång tid framöver. Jag skänker inte bort alla bilder högupplöst däremot varje bild som kunden får är noga gjord. Som vissa fotografer tar emot sina kunder i fina lokaler bjuder på champagne o kunderna får en fin stund att minnas när dom sitter o tittar på sina bilder som oftast då ges i ett snyggt album osv.
Jag skulle vilja säga att helheten är viktig det skapar även mer jobb för dig som fotograf, att tex ta fram egna snygga tackkort o sedan tillverka en snygg logga som sitter på baksidan skapar fler jobb ;-) om bilden är bra . Så mitt råd är att ta fram ett snyggt cd fodral som är anpassat till just den kunden.
Ja, visst är det så. Jag argumenterar inte emot. Det enda jag menade var att jag inte anser mig ha tiden att sitta och knåpa själv med fodralen. Jag vill lämna bort det jobbet till någon som är proffs på det och köpa fodral/lådor istället för att göra dem själv.
Jag kan nämna att jag bara haft nöjda kunder och tänkte fortsätta så - jag vill bara erbjuda dem något ännu lyxiga i "förpackningsväg". Logga har jag och jag erbjuder också förstoringar och böcker. Just nu är det specifikt förpackning till cd/dvd jag letar.