Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lyxigt sätt att leverera cd-skivor på till kund?

Produkter
(logga in för att koppla)
angående högupplösta bilder på cd så har jag haft minst 5st kunder som kommit till mig efteråt efteråt för att dom har varit så missnöjda med dessa bilder som dom fått från sina fotografer. Jag gjorde en gång ett kvalitets album,printar från dåligt gjorda jpg efter det har det spridits sig. Många gånger har jag upplevt att kunder som får sina bilder högupplösta har haft följande problem,missnöje
1. bilderna är dåligt gjorda, stora partier utfrätta, färgstick, överdriven sephia behandling, hudtonerna totalt fel
2. Att dom inte har något att (visa) upp för sina vänner, bekanta osv lite svårt att visa bilder för tjocka släkten på en data skärm.
3. sedan finns det dom som även fått några bilder på 10x15 kopior o hur snygga blir dom efter ett par vändor vid kaffebordet? en fotograf hade gjort en heldags fotografering för ex antal kronor o lämnat 50 bilder på papper 10x15 o resten på en cd skiva allt lämnat i en plastkasse. Behöver jag säga att kunden mer eller mindre kände sig förolämpad att få sina bilder från sin stora dag överlämnade på detta sätt.
Jag tror inte att ett lågt pris är viktigast utan vad kunden får, och hur det överlämnas allt kommer att minnas o jag vill skapa en bra känsla o glädje hos mina kunder.
Jag överlämnar allting i en special beställd snygg exklusiv pappers kasse, cd skicor lämnas i egentillverkade fodral av fin kvalitet. Jag erbjuder kunden reportage album i modern stil i högkvalitet som håller lång tid framöver. Jag skänker inte bort alla bilder högupplöst däremot varje bild som kunden får är noga gjord. Som vissa fotografer tar emot sina kunder i fina lokaler bjuder på champagne o kunderna får en fin stund att minnas när dom sitter o tittar på sina bilder som oftast då ges i ett snyggt album osv.

Jag skulle vilja säga att helheten är viktig det skapar även mer jobb för dig som fotograf, att tex ta fram egna snygga tackkort o sedan tillverka en snygg logga som sitter på baksidan skapar fler jobb ;-) om bilden är bra . Så mitt råd är att ta fram ett snyggt cd fodral som är anpassat till just den kunden.

Ja, visst är det så. Jag argumenterar inte emot. Det enda jag menade var att jag inte anser mig ha tiden att sitta och knåpa själv med fodralen. Jag vill lämna bort det jobbet till någon som är proffs på det och köpa fodral/lådor istället för att göra dem själv.

Jag kan nämna att jag bara haft nöjda kunder och tänkte fortsätta så - jag vill bara erbjuda dem något ännu lyxiga i "förpackningsväg". Logga har jag och jag erbjuder också förstoringar och böcker. Just nu är det specifikt förpackning till cd/dvd jag letar.

Kunden kommer nog vara glad efter nästa datorkrash (eftersom kunden till 90% säkerhet inte har någon backup) om bilderna levererades på ett medium som inte lockade att flytta dom därifrån och använda det till något annat.
Varför inte en snyggt fixad skiva med lightscribe (ser otroligt proffsigt ut även om det bara är gråskala) i ett snyggt DVD-fodral. Sedan kan man ju alltid slänga med bilder på en USB-stick/SD-kort som du tryckt lite reklam för dig själv på (kostar inte så mycket per styck om du beställer 100st eller mer), då kan även optiskdiskhatarna på Apples kunder också läsa den.

/Karl

Tack. Som jag skrev tidigare så har jag redan riktigt snyggt designade skivor - det är bara ett fodral/ask/paket till dem som jag är ute efter. Något som gör skivan rättvisa. Förpackningen av en produkt blir ju allt viktigare.

Såna här blev det, just nu i alla fall
http://www.nierle.com/se/artikel/6328/Metall_DVD_Box_med_foenster_1_CD-DVD.html

Jag gör en snygg, romantisk dvd-skiva och knyter sedan ett vitt sidenband runt det hela, så att det känns som ett lyxigt paket.

Tack för alla tips. Jag återkommer om när jag tagit en produktbild (på min variant med skiva och allt) om någon är intresserad av att se hur det blev.

Mvh,
Jonas

Gör gärna det! (återkom med en bild på det hela alltså) :)

Jag skulle utan tvekan välja ett USB-minne då det är betydligt trevligare att få.
(om det är gjort snyggt)

Sedan känns det modernare, lättare att ha med t.ex att visa på deras tv direkt via minnet.

Dom kommer ha detta länge och optisk media är döende.
Skulle jag göra det så skulle jag sattsa på USB minne och om när jag gifter mig så
skulle jag tycka att det visade ett seriöst intryck av fotografen.

Jag skulle utan tvekan välja ett USB-minne då det är betydligt trevligare att få.
(om det är gjort snyggt)

Sedan känns det modernare, lättare att ha med t.ex att visa på deras tv direkt via minnet.

Dom kommer ha detta länge och optisk media är döende.
Skulle jag göra det så skulle jag sattsa på USB minne och om när jag gifter mig så
skulle jag tycka att det visade ett seriöst intryck av fotografen.

Det hade jag inte tänkt på. Jag tänkte snarare att ett usb tappar man bort eller börjar använda till annat. Ja, ja smart av dig. Jag får väl börja göra USBn när mina skivor och fodral tar slut. ;)

Är lite tveksam till USB av två skäl. Mindre och därmed lättare att tappa bort. Samt att det finns risk att skriva över bilderna.

Någon som vet om det finns USB-minne (gärna 32GB) där det finns tex en fysisk pigg/spärr som förhindrar att man (bröllopsparet) skriver över/raderar bilderna av misstag? Eller kan man ändra "permissions" på filerna så dom inte kan tas bort?

USB minne går att skrivskydda så där är inget problem.
Men jag skulle ALLTID rek kunden göra ytterligare en kopia av minnet/cdskivan.

Lättare att tappa bort?
Ja kanske men gör man plats för den i albumet så borde det inte vara några problem.
eller varför inte fixa med ett hål och montera ett snyggt band av vitt tyg.

Handlar lite hur mycket tid man vill lägga ner och hur snyggt man vill ha det.

Hej alla här kommer den utlovade bilden för er som var intresserade av att se hur det blev för mig. Tack för alla tips och ideér. Det här är en pågående process för mig, som nog aldrig tar slut - man kan alltid göra allt snyggare, bättre och effektivare.

/Jonas

Bilagor

• produkter-09.jpg
    produkter-09.jpg
    7.6 KB · Visningar: 415
Snyggt

ville bara säga att jag tycker du har lyckats jättebra, jag skulle bli glad över detta om jag fick denna, kul även att se och läsa om så många bra tips.
Lycka till med dina leveanser.
/Anki

Det må jag säga snyggt val. Jag är supernöjd men mina cd fodral som du tittade på och jag ska nog se mig efter alternativ. Tror kanske man ska ha olika nivåer på det man presenterar. Men grattis till din förpackning.

Michael

Själv har jag slutat leverera de digitala bilderna på CD/DVD. Har nu gått över till USB-minnen.
Nu ska jag bara finslipa hur det ska levereras, dvs på vilket sätt, utsmycknad etc.

/Stefan

Själv har jag slutat leverera de digitala bilderna på CD/DVD. Har nu gått över till USB-minnen.
Nu ska jag bara finslipa hur det ska levereras, dvs på vilket sätt, utsmycknad etc.

/Stefan

Vilka usb kör du på? Försöker hitta ett billigt alternativ själv nämligen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar