Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lysande vit pixel med D100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
Upptäckte precis att min D100 alltid ger en vit pixel på samma ställen på alla bilder.

Vad beror det på och vad gör man åt det?

MVH

Välkommen till digitalkamerornas underbara värld.

Sök på "döda pixlar" eller "hot pixel(s)".
Det är helt enkelt så att CCD/CMOS-sensorernas pixlar kolar ibland och det är nog inte så mycket man kan göra åt det.

Jag är inte alls övertygad om att pixlar "kolar ibland". Antingen är de OK från början eller så är de döda.
Jag misstänker att inte en enda av alla miljarder transistorer i min dator inte har slocknat ännu. Då skulle datorn sannolikt krångla.
Vet någon här hur det egentligen ligger till?

Rudie skrev:
Upptäckte precis att min D100 alltid ger en vit pixel på samma ställen på alla bilder.

Vad beror det på och vad gör man åt det?

MVH

Man kontaktar inköpsstället och åberopar garantiåtgärd p.g.a. ursprungsfel.

Linmajon skrev:
Jag är inte alls övertygad om att pixlar "kolar ibland". Antingen är de OK från början eller så är de döda.
Jag misstänker att inte en enda av alla miljarder transistorer i min dator inte har slocknat ännu. Då skulle datorn sannolikt krångla.
Vet någon här hur det egentligen ligger till?
Jag tror att man för CCDer accepterar ett visst antal icke-fungerande pixlar vid leverans (liksom för TFT-skärmar osv), helt enkelt för att få ett rimligt utbyte i produktionen. Men att de skulle paja efter hand under dess livstid verkar ju osannolikt.

Sedan är det skillnad på en pixel i en CCD och en transistor i en processor. Sannolikt "dör" ju inte en CCD om en pixel lägger av men processorn slutar nog fungera om en transistor pajar.

jodå, pixlar dör efter hand,
det går inte att jämföra pixlar med transistorer, det som händer är att en pixel "hänger" sig och skickar samma info hela tiden, dvs alltid skickar röd/grön/blå lr svart/vit där det egentligen borde vara nått helt annat.
Om en transistor dör blir det kortslutning lr avbrott i den, processorn skulle då helt lägga av.

Det brukar vara enkelt att åtgärda men tyvär måste du skicka in kameran till Nikon lr någon auktoriserad verkstad, vill du slippa frakten kan du gå till din försäljare, de är "skyldiga" att ta emot din kamera under garantitiden har jag för mig.

hoppas det löser sig på bästa sätt....

man kör en refresh av ccd;n och justerar in den från grunden, vet ej vad programmet gör men de döda pixlarna försvinner iaf...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar