ANNONS
Annons

Lyfta av en Soligor DG-420Z från en Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jyrgomatic

Medlem
God middag!

Under de senaste veckorna har jag försökt hitta någon bra lösning för att kunna använda min Soligor-blixt (DG-420Z) vid sidan av min Canon EOS 400D. Lyfta av den och köra handhållet/på stativ alltså.

Dock är jag i egenskap av fotoutrustningsamatör lite osäker på vilka möjligheter jag har.

Canons OC-E3 "förlängningskabel TTL" har jag hittat, men den anser jag vara ganska dyr i förhållande till sin längd. Dessutom är det ju just en kabel, vilket ju inte är optimalt.

Att köra Soligoren som slav mot den inbyggda kamerablixten är såklart ett alternativ, men inte optimalt eftersom jag då ändå får ett från kameran riktat ljus, vilket ju är vad jag vill komma bort från.

Så. Därför undrar jag om ni har några tips på vilka alternativ det finns? Trådlöst? IR? Längre kablagevarianter? Eftersom jag än så länge är en glad amatör premieras billiga framför high end-produkter.

Soligoren har endast hot shoe-anslutning och slavläge, kan nämnas.

Tacksam för tips.

Edit: har försökt söka men inte hittat något relevant för just mina märken/modeller. Ber om ursäkt om jag missat något.

Fördelen med ttl kabeln är ju att kameran och blixten kommunicerar med varandra, så exponeringen blir bra, tex om du flyttar dig hela tiden och minglar omkring. IR är bra om du är inomhus, men fungerar inte bra utomhus. Radio sändare är nog det bästa alternativet för dig. Dom är inte så dyra och räckvidden är upp till 25 meter. Nackdelen är att du får inte E-TTL mätningen, men om man har tiden och ett stilla motiv, med en omställbar blixt så....
Här finns en länk till en bra radio sändare
http://www.photax.se/indx/indxstd.htm
Jag har RF04 och den funkar utmärkt. tror den kostar 399:-

Hej och tack för svar.

Att jag "blir av med" TTL är inte ett problem, eftersom mitt mål är att lära mig behärska blixten manuellt.

Radiosändare låter onekligen som det bästa alternativet, och RF04 ser bra ut på pappret.. Däremot ser jag inte vad i Photax sortiment som jag skall använda som mottagare på blixten. PT04 som säljs tillsammans med RF04 fungerar ju enligt uppgift inte på TTL-blixtar.

Eller har jag missat något uppenbart?

tror att de menar att du inte behåller TTL-funktionen när du triggar blixten via radio. Mottagaren/triggern ser ju inte blixten som något annat än en strömkrets som ska slutas...
*edit* det spelar alltså ingen roll om blixten som används är en ttl-blixt, eller om det sitter en blixt där alls. triggern är inte intelligentare än vilken slavtändare som helst */edit*

glöm inte att kontrollera så att endast + och - är i kontakt (elektriskt) med mottagaren.

Jyrgomatic skrev:
Hej och tack för svar.

Att jag "blir av med" TTL är inte ett problem, eftersom mitt mål är att lära mig behärska blixten manuellt.

Radiosändare låter onekligen som det bästa alternativet, och RF04 ser bra ut på pappret.. Däremot ser jag inte vad i Photax sortiment som jag skall använda som mottagare på blixten. PT04 som säljs tillsammans med RF04 fungerar ju enligt uppgift inte på TTL-blixtar.

Eller har jag missat något uppenbart?

Mottagaren fungerar till ttl-blixtarna. Jag har den på min ETTL. Kan även trigga igång studio blixtar med den.

MVH Ralf

Hej och tack alla, och ursäkta min dåliga inblandning i min egen tråd.

Beställde ett sådant kit från Gadget Infinity (www.gadgetinfinity.com) härom veckan i julklapp åt mig själv.

Spänd av förväntan önskar jag er en riktigt god jul.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar