Annons

Lyckats kalibrera bärbar dator med Eye-One Display 2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det går bra men precis som för stationära datorer ställer kallibreringen krav på grafikkortet. Det ska ha stöd för en LUT.
Vilket oftast 3D kort har men inte 2D.
(och vi pratar windows, mac vet jag inget om).

Sen måste du välja om du vill ha den interna skärmen eller en extern skärm kallibrerad(och profilerad). Du kan inte köra Display2 på den interna och sen jobba på den externa(om du har en) eller vice-versa.

Anledningen är att det endast finns en LUT per grafikkort, även om kortet i sig kan driva två skärmar(undantaget några speciella Matroxkort tror jag).

/Roger

Inte längre srgb efter kalibrering?

Efter kalibreringen av min bärbara dators interna skärm så verkar det som om man inte längre ser bilderna i srgb i windows. Profilen som skapas ser mycket gulgrönare ut än den vanliga srgb profilen. Någon som vet varför? Man vill väl efter kalibreringen fortfarande vara i srgb men med en kalibrerad skärm?

I vilket program ser bilden konstig ut?
PS? Min version av Display2 anger den nyskapade profilen som default för de program som är färghanterade. Jag anger aldrig srgb som profil.
Jag konverterar bilder till srgb när de ska visas i en webbrowser.

/Roger

Bilden ser bra ut i Ps och när jag gör om den till srgb i ps ser den också bra ut. Men när den är sparad till windows/operativet i jpg så ser den inte ut som den gör när den är srgb i ps. Tittar jag på den i ie eller windows picture fax viewer så stämmer det inte med det som man ser i ps.

Den nya profilen som är skapad med eye-one och som är satt som standard i windows verkar visa fel på ngt sätt. Den verkar inte visa i srgb längre?

Jag har ganska nyligen kalibrerat min bärbara (inbyggda skärmen) med EyeOne Display 2. Jag fick klart bätre färgmatchning mellan bildskärmen och färgskrivaren efter det. Färgprofilen som skapades för skärmen används sedan som standard i windows (märks genom att färgen på skärmen vid uppstart först är "den gamla vanliga" men efter att windows laddat klart och "slagit på" färghanteringen så får jag en annan färg på menyer, bakgrund mm i windows). I Photoshop blir bildvisningen kalibrerad och bra, men vanliga browsers kör tydligen inte med färgprofiler, så mina bilder ser ganska urvattnade ut utanför Photoshop. Min kalibrering verkar ha ett annat gammavärde än windows, och min vitpunkt ligger kring 5500K, medan den tidigare lå grunt 6500K. Jag har börjat experimentera lite med att optimera bilderna för webben respektive utskrift. För tillfället funkar det "ok", men jag lär dyka djupare ner i färgmatchningens mysterier längre fram.

Mattias Nilsson skrev:

Den nya profilen som är skapad med eye-one och som är satt som standard i windows verkar visa fel på ngt sätt. Den verkar inte visa i srgb längre?

Problemet är din webbläsare inte kan läsa din infogade profil. Om din skärm då inte har samma färgomfång som sRGB beskriver, då kommer inte en bild visas korrekt. Det kan alltså vara så att din skärm är bättre = har ett större färgomfång och därför stämmer det inte.

Om du bara ska visa bilder på din egen dator kan du konvertera din bild till din skärmprofil. Då kommer den se likadan ut i ditt bildbehandlingsprogram som i en webbläsare. Men problemet är att det gäller ju bara för din skärm.

Stefan

_JmD_ skrev:
Färgprofilen som skapades för skärmen används sedan som standard i windows (märks genom att färgen på skärmen vid uppstart först är "den gamla vanliga" men efter att windows laddat klart och "slagit på" färghanteringen så får jag en annan färg på menyer, bakgrund mm i windows).

För att klargöra, utan att vara petimeter :).
Windows änvänder inte färgprofiler, det är upp till de enskilda applikationerna.

Skärmen ändrar utseende vid uppstart genom att eyeone går in och modifierar grafikkortets LUT.
Vilket i princip modifierar färgvärdena som skickas till bildskärmen. Det är det som är själva kallibreringen.

Sen använder programmen den profil som EyeOne skapat utifrån att mäta den kallibrerade skärmen.

Hur skapar ni jpeg bilderna. Var själv nyss för första gången inne i sav for web dialogen och den är ju verkligen omfattande. Det finns nog många möjligheter att "ställa till det".

När jag konverterar till sRGB, ändrar till 8 bitar och sparar som jpeg ser min bild nästan lika dan ut i PS som i Picture/Fax viewer.
Lite urvattnat blir det vilket kanske beror på att PS(antar jag, det kan ju vara tvärt om) tolkar sRGB profilen mer korrekt.

/ROger

rogerjmorell skrev:

Hur skapar ni jpeg bilderna. Var själv nyss för första gången inne i sav for web dialogen och den är ju verkligen omfattande. Det finns nog många möjligheter att "ställa till det".

Tyvärr kan man inte göra några färgkonverteringar i denna dialogruta. Det enda man kan förändra här är hur bilden förhandsvisas i denna dialogruta. Klicka på den triangel du hittar i övre högra hörnet av dialogrutan. Du ser ett par alternativ som du kan använda. Okompenserad färg använder ingen färgprofil, Mac lägger på en profil som kallas Apple RGB och har ett gamma på 1,8, Windows lägger på sRGB.

Ska man lägga ut bilder på en webbsida är det ju enklast att använda Windows förhandsvisning. Men det medför att bilden kommer att se lite annorlunda ut i program på den egna datorn som inte är förhandskorrigerade.

Det är som sagt var bara en förhandsvisning. Du måste göra själva konverteringen till sRGB innan du går in i denna dialogruta.

Stefan

rogerjmorell skrev:
Windows änvänder inte färgprofiler, det är upp till de enskilda applikationerna.

Skärmen ändrar utseende vid uppstart genom att eyeone går in och modifierar grafikkortets LUT.
Vilket i princip modifierar färgvärdena som skickas till bildskärmen. Det är det som är själva kallibreringen.

Sen använder programmen den profil som EyeOne skapat utifrån att mäta den kallibrerade skärmen.

/ROger

Helt korrekt - slarv av mig där.

- Petimera mera - ;-)

///JmD

Någon som vet varför inte windows använder sig av bildernas inbäddade profil? Det är ju faktiskt idiotiskt! Och att inte ens IE använder inbäddade färgprofiler är ju ännu mer idiotiskt!

Finns det någon webbläsare för windows som faktiskt använder den inbäddade färgprofilen OCH visar bilden med den aktuella skärmprofilen?

rogerjmorell skrev:

<snipp>

/ROger

Nu måste jag ju också klargöra ytterligare lite till, utan att vara petimeter ;)

Hur kalibreringen görs beror dels på vad man har för monitor, och vilken hårdvara/programvara man använder för att kalibrera och profilera.

Använder man en så kallad "smart monitor", som dels har en signalkabel, och dels en USB kabel om låter programvaran justera själva monitorn så sker en del av kalibreringen genom att programvaran styr förstärkarna till monitorns elektronkanoner.

Använder man en "dum monitor", fast som har möjlighet att ställa in varje elektronkanon inviduellt för att justera vitbalans, så kan man med rätt programvara (exempelvis ColorVision's OptiCal och GretagMacbeth's EyeOne) göra den delen av kalibreringen manuellt, och också ställa in monitorns ljusstyrka och kontrast. Har man möjlighet att göra det så bör man det, för det gör att programvaran inte behöver ändra lika mycket i grafikkortets LUT. (Ändringar i grafikkortets LUT minskar antalet nivåer som grafikkortet kan visa)

Sist, men inte minst: Har monitorn inte möjlighet att justera vitbalansen så kan man låta kalibreringsprogramvaran strunta i att ändra det i LUT'en, och istället profilera montorn "som den är". På så vis kan man få monitorn att arbeta optimalt.

Och nu inser jag helt plötsligt att ni pratar om LCD-skärmar, och då gäller givetvis inget av det jag skrev, ooooops :)

Walle skrev:
Och nu inser jag helt plötsligt att ni pratar om LCD-skärmar, och då gäller givetvis inget av det jag skrev, ooooops :)

Jo, men det förändrar ju inte att allt du skrev är helt korrekt. Och det borde ju vara det optimala även med LCD skärmar. Även om du inte kan justera elektronkanonerna kan du ju förändra utseendet radikalt på skärmen genom att ändra de inställningar som finns.

Jag vet inte vad ex en Eizo ColorEdge CG220 gör för att "hålla färgen". Det är så utom min budget att jag inte ens vill veta :)

Walle skrev:
Någon som vet varför inte windows använder sig av bildernas inbäddade profil? Det är ju faktiskt idiotiskt! Och att inte ens IE använder inbäddade färgprofiler är ju ännu mer idiotiskt!

Därför att de vill att du ska köpa vista :)
Då får vi det(säger dom), plus raw visning i explorer.
(och så får vi glatt gå ut och köpa ny pc, men det är ju bara roligt(not)

rogerjmorell skrev:
Jo, men det förändrar ju inte att allt du skrev är helt korrekt. Och det borde ju vara det optimala även med LCD skärmar. Även om du inte kan justera elektronkanonerna kan du ju förändra utseendet radikalt på skärmen genom att ändra de inställningar som finns.

Jag vet inte vad ex en Eizo ColorEdge CG220 gör för att "hålla färgen". Det är så utom min budget att jag inte ens vill veta :)

Nej det är i.o.f.s. sant, men kalibreringsförfarandet med LDC-monitorer skiljer sig signifikant från förfarandet med CRT'er.

Det optimala förfarandet med LDC-skärmar är, enligt Davib Blatner och Bruce Fraser, att inte kalibrera dom ö.h.t, utan att profilera dom som dom är från fabrik. I en LCD så är det bakgrundsbelysningen som bestämmer vitbalansen, och även om vissa LCD-monitorer går att justera vitbalansen på så görs det genom en filtrering av bakgrundsbelysningen vilket gör att man förlorar ljusstyrka och troligtvis ett antal nivåer (på grund av att LUT'en måste modifieras).

Profilerar man monitorn som den är, utan kalibrering så jobbar den optimalt.

Walle skrev:
Nej det är i.o.f.s. sant, men kalibreringsförfarandet med LDC-monitorer skiljer sig signifikant från förfarandet med CRT'er.

Det optimala förfarandet med LDC-skärmar är, enligt Davib Blatner och Bruce Fraser, att inte kalibrera dom ö.h.t, utan att profilera dom som dom är från fabrik. I en LCD så är det bakgrundsbelysningen som bestämmer vitbalansen, och även om vissa LCD-monitorer går att justera vitbalansen på så görs det genom en filtrering av bakgrundsbelysningen vilket gör att man förlorar ljusstyrka och troligtvis ett antal nivåer (på grund av att LUT'en måste modifieras).

Profilerar man monitorn som den är, utan kalibrering så jobbar den optimalt.

Nu när du säger det kommer jag ju till och med ihåg att jag läst det :)
Ska testa det hemma. Egentligen borde man ju då kunna plocka bort display2 programvaran från att automatstarta. Och bara använda den för att skapa en ny profil med jämna mellanrum.

Frågan är bara vad som är "fabriksläge" på skärmen. Det finns kanske en återställningsknapp/inställning, får kolla.

En sidoeffekt lär ju bli att bilder som visas utanför PS eller andra progam som läser profilen, lär stämma sämre överens med det man ser i PS.

/Roger
/Roger

Walle skrev:
...att inte kalibrera dom ö.h.t, utan att profilera dom som dom är från fabrik...
Det är så jag numera jobbar med min Samsungskärm. kalibreringen går bara att göra via grafikkortet så jag väljer att ”nollställa” och profilera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar