Mattias Nilsson
Medlem
Är det någon som har lyckats med att kalibrera bärbardator med Eye-One Display 2?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mattias Nilsson skrev:
Den nya profilen som är skapad med eye-one och som är satt som standard i windows verkar visa fel på ngt sätt. Den verkar inte visa i srgb längre?
_JmD_ skrev:
Färgprofilen som skapades för skärmen används sedan som standard i windows (märks genom att färgen på skärmen vid uppstart först är "den gamla vanliga" men efter att windows laddat klart och "slagit på" färghanteringen så får jag en annan färg på menyer, bakgrund mm i windows).
rogerjmorell skrev:
Hur skapar ni jpeg bilderna. Var själv nyss för första gången inne i sav for web dialogen och den är ju verkligen omfattande. Det finns nog många möjligheter att "ställa till det".
rogerjmorell skrev:
För att klargöra, utan att vara petimeter .
Windows änvänder inte färgprofiler, det är upp till de enskilda applikationerna.
Skärmen ändrar utseende vid uppstart genom att eyeone går in och modifierar grafikkortets LUT.
Vilket i princip modifierar färgvärdena som skickas till bildskärmen. Det är det som är själva kallibreringen.
Sen använder programmen den profil som EyeOne skapat utifrån att mäta den kallibrerade skärmen.
/ROger
rogerjmorell skrev:
För att klargöra, utan att vara petimeter .
Windows änvänder inte färgprofiler, det är upp till de enskilda applikationerna.
Skärmen ändrar utseende vid uppstart genom att eyeone går in och modifierar grafikkortets LUT.
Vilket i princip modifierar färgvärdena som skickas till bildskärmen. Det är det som är själva kallibreringen.
Sen använder programmen den profil som EyeOne skapat utifrån att mäta den kallibrerade skärmen.
<snipp>
/ROger
Walle skrev:
Och nu inser jag helt plötsligt att ni pratar om LCD-skärmar, och då gäller givetvis inget av det jag skrev, ooooops
Walle skrev:
Någon som vet varför inte windows använder sig av bildernas inbäddade profil? Det är ju faktiskt idiotiskt! Och att inte ens IE använder inbäddade färgprofiler är ju ännu mer idiotiskt!
rogerjmorell skrev:
Jo, men det förändrar ju inte att allt du skrev är helt korrekt. Och det borde ju vara det optimala även med LCD skärmar. Även om du inte kan justera elektronkanonerna kan du ju förändra utseendet radikalt på skärmen genom att ändra de inställningar som finns.
Jag vet inte vad ex en Eizo ColorEdge CG220 gör för att "hålla färgen". Det är så utom min budget att jag inte ens vill veta
Walle skrev:
Nej det är i.o.f.s. sant, men kalibreringsförfarandet med LDC-monitorer skiljer sig signifikant från förfarandet med CRT'er.
Det optimala förfarandet med LDC-skärmar är, enligt Davib Blatner och Bruce Fraser, att inte kalibrera dom ö.h.t, utan att profilera dom som dom är från fabrik. I en LCD så är det bakgrundsbelysningen som bestämmer vitbalansen, och även om vissa LCD-monitorer går att justera vitbalansen på så görs det genom en filtrering av bakgrundsbelysningen vilket gör att man förlorar ljusstyrka och troligtvis ett antal nivåer (på grund av att LUT'en måste modifieras).
Profilerar man monitorn som den är, utan kalibrering så jobbar den optimalt.
Det är så jag numera jobbar med min Samsungskärm. kalibreringen går bara att göra via grafikkortet så jag väljer att ”nollställa” och profilera.Walle skrev:
...att inte kalibrera dom ö.h.t, utan att profilera dom som dom är från fabrik...
Inte om du förhandsvisar med skärmprofilen...rogerjmorell skrev:
...En sidoeffekt lär ju bli att bilder som visas utanför PS eller andra progam som läser profilen, lär stämma sämre överens med det man ser i PS...