ANNONS
Annons

Lycka...vilken pryl älskar du?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns inget omedelbart samband mellan vilka prylar jag gillar och vilka jag använder ofta. Det är nog egentligen bara tre grejer jag verkligen tycker om av allt jag samlat på mig:

- min Hamabälg med tilt och shift
- min spotmätare från Pentax
- mitt PC-Nikkor 35/2,8

DET VAR TRE GREJOR.DU BLIR UTVISAD I 20 MINTER
MVH straffkommittén...
 
Håller med Håkan Bråkan!
Även jag ställer upp med en Rollei 35SE som bland det roligaste jag använt i kameraväg. Hur kul som helst att bara att se minen på den som frågar efter vilken kamera man använt som åstadkommit bildkvalitén. Jag har skrivit en recension på kameran men kortfattat: Allt fungerar bakvänt på kameran. Filmen laddas från fel håll, veven sitter på undersidan och på fel sida, blixtskon på undersidan (!).Behöver jag nämna att det är ett halvt företag att byta film. Mätsökare saknas så man får se till att ha väl kalibrerat ögonmått.
Men (som Tony säger)
Kameran är ett underverk av mekanisk precision och att bara höra urverket arbeta på de längre slutartiderna är en upplevelse och glädjespridare i sig. Och som Håkan nämnde; optiken är ypperlig.
Om man har rätt motiv, gör allt rätt, dvs lyckas uppskatta avståndet rätt, läsa av den "grova" exponeringsmätaren rätt, krama av avtrycket rätt (mjukt), komponera med den ngt grova sökaren rätt. Ja då är bildkvalitén svårslagen.
Löste jag bara batterifrågan skulle kameran åter bli en trogen följeslagare. //Leif
 
Canon 17-40/F4 L, bara älskar det?! Sitter på till 99%.

Ja, alltså, jag måste kanske erkänna att jag nästan håller med. Jag vet att den fått en del spott och spe för att den inte är totalbäst men jag är mer än nöjd, trots att jag är rätt petig med skärpan. Vi får väl se hur den klarar sig på min nya 5D.
Den är underbart byggd med. Inte för stor och ger suverän balans. Bäst helt enkelt!
Jag blir också glad när jag kramar min gamla Nikon FE. Kall, blank metall och lite kantighet är inte fel det heller.
 
Det tror jag inte. Det släpptes först i december -91. =)
EOS lanserades -87, och samma år kom 300/2.8L (vilket för övrigt var det första objektivet som hade USM).

Vad har du för datumkod på objektivet?
Så är det ju naturligtvis! Här sitter jag och blandar isär saker och ting...

Det som passar mig bäst på denna lista är nog trots allt min fina "Canon F-1 New" som endast gått fem rullar sedan den var ny. Naturligtvis är den begåvad med både stora motorn (Motordrive FN) samt databakstycket och ett FD 85mm f1,2 i nyskick.
 
Solklart val

Enkelt val, Min Canon F1n. Tror inte jag skulle fota om jag inte hade den. Gedigen homogen järnklump som tål en direktträff och hänger med överallt.
 
Just idag älskar jag denna. Vidvinkelkonverter till Panasonic LX3
 

Bilagor

  • 3362889837_96608e972e.jpg
    3362889837_96608e972e.jpg
    28.7 KB · Visningar: 79
Ja, alltså, jag måste kanske erkänna att jag nästan håller med. Jag vet att den fått en del spott och spe för att den inte är totalbäst men jag är mer än nöjd, trots att jag är rätt petig med skärpan. Vi får väl se hur den klarar sig på min nya 5D.
Den är underbart byggd med. Inte för stor och ger suverän balans. Bäst helt enkelt!
Jag blir också glad när jag kramar min gamla Nikon FE. Kall, blank metall och lite kantighet är inte fel det heller.

Tyvärr är det väl så att den vinjetterar lite på FF. Går ju att fixa i Photoshop... Byggkänslan mm annars i den är grymt. En riktig "Stridsvagn"!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.