ANNONS
Annons

Lycka...vilken pryl älskar du?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min timer/fjärr TC-80 N3! Perfekt för sekvenser av långa astro-exponeringar, skakfria bilder på stativ eller vaför inte dikret i fickan när man plåtar ute i folkvimlet.

I mitt "förra" fotografliv älskade jag flera prylar - Pentax digitala spotmätare, ett gammalt Linghof-stativ med deras stora kulled och till sist Hasselblads "kompendium", dvs utdragbara, bälgliknande motjlusskydd. Hoppas man kan hitt något liknande för fasta Canon-gluggar.
 
Det verkar som man får skriva i tråden, även om ens utrustning till Det Andra Märket.

Så jag säger: min splitt nya D90. Otroligt trevlig uppgradering från D50. Förälskelsen går väl över, kanske, men än så länge är jag helt närkärad i D90:an. Och solen skiner, så här ska fotograferas!

Per.
 
Efter ett par glas vin så måste jag bara starta en tråd där man får ange EN av sina fotoprylar som man just nu älskar mest av alla, den som är roligast, skänker störst glädje, och möjligen ger de bästa bilderna. Men bara EN av alla objektiv, kameror, blixtar eller vad det månne vara. Råkade hamna på Canon, men gäller ju alla förstås. Jag börjar:
Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye.

Av mina fotoprylar så uppskattar jag min Contax lla från 50-talet allra mest. Ett fantastisk mekanisk kamera, som med sitt ljusstarka 1,5/ 50mm
objektiv skapar bilder av mycket hög klass. En kamera som med framgång har används på otaliga reportageuppdrag/

Mvh

NE
 
Av mina fotoprylar så uppskattar jag min Contax lla från 50-talet allra mest. Ett fantastisk mekanisk kamera, som med sitt ljusstarka 1,5/ 50mm
objektiv skapar bilder av mycket hög klass. En kamera som med framgång har används på otaliga reportageuppdrag/

Mvh

NE

Det förstår jag. Jag älskar fortfarande min lilla Rollei 35SE som är så skarp med sitt Sonnar att man skär sig på bilderna. Köpte den 1980 eller nåt ny, och har kvar den. Synd att det bara blir digitalt numera, nöjer mig med att pilla på den ibland bara.
 
Jag älskar min 5D. Köpte den i augusti ifjol och är fortfarande lika löjligt förtjust i den. :) (Fast utan objektiv är den inte mycket att ha, så jag önskar att jag fick välja en grej till, ett objektiv, vilket skulle bli 35L.)
 
Enkelt, till pryl räknar jag bara kringutrustning och då är det valet självklart! Vinkelsökaren! Den gör den mesta fotografering, utom när det rör sig snabbt, mycket enklare. Och lättare att hitta roligare angreppsvinklar.
 
Attans! Jag har missat en vin- och ölkväll på fotosidans forum! Well well, jag får ta igen det ikväll istället.

Mitt bidrag till saker jag älskar och inte kan vara utan: Canon EF 400/5.6 - kärt barn har många namn, "fattigmanstele" är väl ett av dem. Men vilket fantastiskt objektiv!
 
Jag kan inte leva utan mitt EF 300 f/4 L - det är min referens på skärpa och hur optik skall fungera. Bättre optik har jag sällan testat. Oki EF 300 f/2.8 IS L är nog det enda objektiv jag skulle byta detta emot, men vad f-n, det är bara för dyrt... Man får likssom 10 stycken bra begagnade objektiv för vad det kostar. Det får förbli en våt dröm (ja det är vädertätatat också....)
 
Efter ett par glas vin så måste jag bara starta en tråd där man får ange EN av sina fotoprylar som man just nu älskar mest av alla, den som är roligast, skänker störst glädje, och möjligen ger de bästa bilderna. Men bara EN av alla objektiv, kameror, blixtar eller vad det månne vara. Råkade hamna på Canon, men gäller ju alla förstås. Jag börjar:
Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye.

Hela innehållet i min kameraväska gillar jag, en liten extra flirt till min gamla eos 1d.

/ett glas mjölk
 
Min Canon 5D jag köpte för fem dagar sen. Den överlägset bästa fotopryl jag ägt! DX kan suga min rumpa =)
 
Min iMac 20" 2.16Ghz från 2006 tickar fortfarande som en klocka. Sen är min D50 från samma år, precis som som datorn - i skick som ny! =) //Fredrik
 
Det får väl bli min Speed Graphic 4x5" presskamera från 40-talet. Man får ta sig gott om tid med varje kort och det samlas alltid trevliga människor att prata med medans man sätter upp och drar några plåtar.

Och så varar ju negen i evighet.
 
Det måste självklart bli trevägshuvudet från storformatskameratillverkaren Wista. Wista Pro Pan-Head är ett svårslaget arbetsverktyg som effektivt sätter stopp för vibrationer från vilken kamera som helst. Fast givetvis måste den sitta på ett lika högkvalitativt stativ.
 

Bilagor

  • Pro Pan-Head blog.jpg
    Pro Pan-Head blog.jpg
    20.3 KB · Visningar: 158
Det finns inget omedelbart samband mellan vilka prylar jag gillar och vilka jag använder ofta. Det är nog egentligen bara tre grejer jag verkligen tycker om av allt jag samlat på mig:

- min Hamabälg med tilt och shift
- min spotmätare från Pentax
- mitt PC-Nikkor 35/2,8
 
Hej allihopa.
Det blir det jag använder mest Canon 70/200 f2.8 lis.
Och det jag hatar mest är? Extender,färg och skärpeförstörare
Har 2 st men använder de inte.
bif en bild tagen med gluggen.
mvh jannmix
 

Bilagor

  • 193J4446-04.jpg
    193J4446-04.jpg
    23.9 KB · Visningar: 137
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.