Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lycka...vilken pryl älskar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Efter ett par glas vin så måste jag bara starta en tråd där man får ange EN av sina fotoprylar som man just nu älskar mest av alla, den som är roligast, skänker störst glädje, och möjligen ger de bästa bilderna. Men bara EN av alla objektiv, kameror, blixtar eller vad det månne vara. Råkade hamna på Canon, men gäller ju alla förstås. Jag börjar:
Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye.
 
Canon IXUS 82 IS, eftersom den, i sitt skräddarsydda läderfodral, går ner i en byxficka så att jag alltid kan ha den med mig.

/en öl + ett glas vin
 
Utan tvekan : Sigma 10-20, här snackar vi vidvinkel. Man får passa sig så man inte får med dojjorna på bilden.

När man lärt sig hur det funkar, ja då kan man få jä....t skoj !

( en hel vinare )
 
Eftersom ni andra tagit objektiv och kompaktkamera så måste jag bara välja mitt hus, en D80. Utan det har jag ingen nytta av något objektiv. :)
 
Svårt att välja såklart, i stort sett ingen pryl funkar ju allena, men just nu är det min "paraplysoftbox" från Lastolite som jag håller hårt i och inte säljer i första taget :)
 
Jfr med nya objektv, JA! Men tror inte du blir så jättenöjd med det kvaliten.
Då är det bättre med ett glas vin, öl, whiskey! Och tänka om ;-)
Edit: Nu tog ju du bort ditt 28-80...

nä, jag får hålla fast vid det. Och sen måste man ju även ha druckit när man TITTAR på bilderna, och bara visa dem för fulla betraktare, då funkar det. hehe.
 
utan tvekan mitt EF 70-200/F4L IS USM!
Det är helt enkelt fantastiskt, med otrolig skärpa rakt igenom!
 
Hmm. Efter mycket om och men. Min 430 EX blixt förutsatt att den inte sitter på kameran när den blixtrar.

(mest för att jag har djupa känslor för min 580EX II blixt som kan styra den för underbart ljus när som helst, var som helst, hur som helst).
 
Eftersom ni andra tagit objektiv och kompaktkamera så måste jag bara välja mitt hus, en D80. Utan det har jag ingen nytta av något objektiv. :)

Sorry, såg inte först att tråden ligger under Canonkameror. Glöm mitt förra inlägg! Vad gäller Canon så är jag mest nöjd med min Powershot A80. ;)
 
Nu är det egentligen motivationen med mitt val som är det viktigaste.

Älskar Nikons D3'a, men kunde förståss lika gärna vart en D700. Och anledningen är att alla andra digitala kameror innan har alltid haft något som saknats, som önskats eller bara bristfällig kvalite på någon aspekt.

De nya sensorerna tycker jag bromsade upp denna känsla av otillräcklighet så fort de kom ut på marknaden. Otroligt bra filkvalite direkt ur kameran.

Men vad som gör den så förbaskat rolig är att det går att uträtta en massa arbete med den i väldigt ljusbegränsade miljöer, utan att ta med sig en massa belysning. Man kan arbeta lite diskretare i känsligare miljöer, där blixtar skulle sänkt stämningen.
Man kan fotografera ganska självsäkert i snöiga miljöer utan att ha utfrätta högdagar som ett ständigt hot.

Oj är så mycket som är bra med de nya, men som sagt.... Viktigaste är att habegäret bromsats upp på husfronten. Nu känns det som förr, med filmdragarna att man kan koncentrera sig på "glaset".

***Annars skulle jag säga min Gamla F4.... Använder den aldrig, men kärleken brinner än!? Tar ibland fram den, knäpper några blindavfyrningar och bara njuter av stunden tillsammans. ***

Nog är man ganska knäpp, men kämpar inte heller för att dölja det. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.