Annons

LX3/5/7 frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

lattesweden

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon skillnad på hur bra makro funktionen är mellan dem? Närgräns, optisk kvalitet och skärpedjup etc?

Samma fråga gäller hur 24 mm läget är med avseende på bildkvalitet och "rymdkänsla" den ger?

Och slutligen, bruset, vad är användbara ISO tal på de olika modellerna?

Bockar & tackar!
Mvh Anders

Jag kan bara svara för LX3an, men här är några exempelbilder från min kamera

Macroläget:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2878936.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2867006.htm?set=mp

"24mm"-läget:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2891122.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2889917.htm?set=mp

Vad gäller brus försöker jag hålla mig under 200 ISO om möjligt. 400 funkar men helst inte mer. Nu är det ju lite beroende på motiv osv, men något ISO-monster är den inte. Men så är det ju en kompaktkamera också.

Själv har jag LX3:an. Den var extremt mycket före sin tid när den släpptes. Jag blir än idag fascinerad över hur bra den presterar på låga iso. OBS! Du bör endast använda den i raw-format. Jpeg-filerna är så fruktansvärt dåliga och färgerna så fula att det inte går att visa dom ens för mormor. Men, raw-filerna är mycket fina.

Hej igen!

Tack för alla svar!

Det här blir lite långt:

Jag ställde frågorna då jag själv har en LX3. Köpte den ursprungligen för att fota närbild när jag bygger modeller och dokumenterar detta steg för steg till artiklar i en modellhobbytidning.

Kitzoomen till min Panasonic G1 var inget vidare på närbild, inte ens med närbildslinser då det dels behövdes stativ och dels så var det "alltid" fel förstoringsgrad på linsen som satt på mot det jag ville fota. Ett jäkla riggande och skruvande alltså.

Funderade ett tag på Leica macron till G1an, men den är vansinnigt dyr samt att jag nog hade behövt ha den på stativ pga den teleaktiga brännvidden och den större sensorn i G1an som kräver att man bländar ner för att få skärpedjup och då blir slutartiderna långa.

LX3an löste detta perfekt, 24 mm vidvinkeln ger skapligt skärpedjup även i makro på stora bländaröppningar, samt den lilla sensorn hjälper till, bra antiskak och att man kommer nära pga 24 mm så kunde jag ta dessa bilder på frihand på mitt byggbord med armbågarna som stöd. Så det var bara att sträcka sig efter kameran och fota när ett steg i bygget behövde dokumenteras snabbt och enkelt och resultatet dög fint för att bli små bilder som ligger i spalterna i artiklarna.

Efter ett tag upptäckte jag att detta var en mycket fin allroundkamera och den har periodvis varit med mig dagligen.

Jag gillade att man på 24 mm på full bländare pga antiskaken och den kraftiga vidvinkeln kunde fota kvälls/nattbilder på frihand på 400 ISO om man bara var lite stadig på handen och mjuk i avtrycket samt den rymd 24 mm objektivet ger inomhus och i landskapsfoto.

För ett tag sedan bestämde jag mig för att köpa en ny kamera. Tittade länge på LX7 men Sony RX100 fick så bra recensioner så det blev en sådan istället. Hittills har inte kärleken uppstått på samma sätt som med LX3an. När det gäller frihand inomhus och ute på kväll/natt så är RX100 helt fantastisk, bara att låta den gå upp på höga ISO tal till och med 6400 blir bra. Däremot är makron sämre än min LX3 och även vidvinkeln på max 28 mm ger inte den där snygga rymdkänslan i bilderna.

Så jag sneglar på en begagnad LX5 eller en ny LX7 och det var därför jag ställde frågorna. Efterföljarna har ju ett annat objektiv som inte nödvändigtvis är lika bra på makro och 24 mm rymdkänsla? De modernare sensorerna borde kunna prestera bättre i dåliga ljussituationer men frågan är hur mycket?

Jag har alltid fotat JPEG och tyckt det vara okey nog. RAW har jag aldrig riktigt kommit in i vad den "stora" grejen är med. Jag orkar inte pilla på varenda bild och "framkalla" för hand bild för bild i Silkypix. Jag har testat någongång och insett att det kan vara bra vid speciella tillfällen. Kanske jag har missat nå't? Kan man batchprocessa fram JPEGs från RAW och få bättre resultat än det som den inbyggda JPEG motorn tar?

Låter ju som du kanske skulle satsa på en systemkamera istället så har du ju både större valfrihet och får bättre bildkvalitet. Till priset av en ny LX7 lär du säkert kunna hitta något begagnat i systemkameraväg.

Vad gäller råformat så går det absolut att ställa in batchjobb så man slipper peta på varenda individuell parameter för varje bild. Personligen kör jag ett gäng grundinställningar som batchjobb och sedan finjusterar jag beroende på vilken typ av bild det är. Om det är värt det är ju personligt. Själv har jag jobbat med bildbehandling en gång i tiden och känner mig ganska bekväm med det. Men det är ju helt klart en tröskel att passera som inte alla vill ge sig in på.

Jag har en Panasonic Lumix G1 systemkamera men den är för stor för att tas med varje dag enligt min smak. De nya systemkamerorna har hus i storlek av LX3/5/7 men sätter man på ett objektiv med normalzoom så blir det dålig ljusstyrka och så sticker de ut för mycket framåt eftersom de inte fäller ihop sig som en kompakt gör.

Och frågan är om den större sensorn kompenserar tillräckligt bra för ljustappet i objektivet. Det är ju minst två steg beroende på modell på kompakt och modell på zoom man jämför. ISO400 blir plötsligt ISO1600.

Med en vidvinklig pannkaka på så blir storleken och ljusstyrkan okey men då tappar man zoomen och måste släpa med den och byta mellan, eller ha två kamerahus och då blir det ännu tyngre. Prismässigt så funkar det iofs med två hus, m4/3 hus ger de ju nästan bort numera. Objektiven man vill ha däremot är inte direkt billiga.

Jag gillar små kameror som man kan ha med varje dag. Fotar mer och mer med mobilen faktiskt då den alltid är till hands (se mitt galleri här), men jag vill ha en "riktig" kamera med mig dagligen också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar