Annons

lurad på pengar! efter fotojobb

Produkter
(logga in för att koppla)

f.billqvist

Aktiv medlem
hej nu är det så här att jag blev tillfrågad om att fotografera några promobilder till ett rockband ..lyckan var som gjord. vi kom fram till att jag skulle skicka fakturan till skivbolaget som sedan skulle betala ut mina pengar..

veckor gick utan ngåra pengar som skulle sättas in på mitt konto
jag ringde upp dit pch fick tag på bengt han som var ansvarig för utbetalningen ..han sa att han inte fått några bilder utan ville ha matrial först innan han skulle betala ut till mig något ..maärkligt för bilder på cd skivan hade han fått som skulle göra omslaget... inte då bengt utan någon annan långt uppåt landet

jag skickade 2st cd rom skivor med bilderna till bengt och fick tag på han igen. han svara knappt i telefon nämligen och han lovade att sätta in pengar på mit konto men inget har hänt och han vägrar att svara när jag ringer...

nu är det så att jag är skit förbannad på denna bengt och skivan släpps i februari 2003 och om då jag inte har fått betalt av honom kan jag stämma
honom för att han använder mina bilder utan att ha betalat för de ?

det finns nämligen inget avtal att han fick mina bilder och att jag skulle ha pengar utav honom.. men de från bandet sa att jag skulle kontakt honom om pengar för allt matrial och plus min lön
jag har heller ingen F-skatt sedel
men tur är det att jag har negativen hemma hos mig

hur ska jag göra ???

mvh

en förbannad fotograf
 
Ganska solklart... även om inget avtal ligger till grund så har du ju upphovsrätten på din sida... trycks din bild/bilder på CD'n utan ditt tillstånd så ska du ha ersättning enligt gällande regler..f-skatt eller ej... Pröva ta kontakt med BLF eller den där andra.. umm SFF eller vad den heter.

Som exempel kan nämnas att en bild på insida eller på skivan ersätts med 1700:- + moms för 10000-50000 exemplar och med 4825:- + moms om det är ett omslag.

Dessutom ett påslag på 100% om de utelämnar ditt namn.
Om det används utan tillåtelse så tillkommer även då ett straffbelopp på x antal tusen, som jag inte är riktigt säker på.
 
Kan du påvisa, muntligt eller skriftlig, att du haft ett avtal med skivbolaget, så är det ett avtalsbrott. Då kan man ju alltid gå till kronofogden samt tingsrätten, för att driva in pengarna.

Tyvärr är det nog upp till dig att bevisa, att det fanns ett avtal, vilket försvåras om du inte har det skriftligform. I vilket falla som helst, så äger du alltid upphovsrätten, som Jesper skriver. Vilket hindrar skivbolaget att använda bilden i någon form, men det är ju trist att inte få betalt för arbeta man lägger ned.

Är du riktigt tjurig då ring kronofogden och fråga hur du kan driva in din fordran. De brukar vars hjälpsamma. ;-)

/Pingo
 
Så vitt jag minns så spelar det ingen roll för fotografen om det finns ett skriftligt kontrakt eller ej. Upphovsmannen har alltid ideell och ekonomisk rätt till sina verk. Det är köparen som måste visa att det finns ett avtal som upphäver dessa.

Skivbolaget har som redan nämnts ingen lagligt rätt använda dina bilder utan din tillåtelse.
 
Anmäl dem för brott mot upphovsrättslagen och kräv ekonomisk ersättning därefter. Jag är övertygad om att skivbolaget kommer att välja att göra upp i godo iom de merkostnader som kommer med en rättegång de inte kan vinna.

Kräv ersättning för dina bilder samt den tillägstariff för otillåten publicering som tillämpas enligt BLF alt SFF.

Lycka till!

Johan
 
Vill bara ge dig en liten varning Fredrik...
Rock/musik branchen ÄR lurig och många blir blåsta så var försiktig när du arbetar i/för den branchen.
Lämnade den själv när jag blev pappa.
MVH Nicke
 
fick pengarna tillslut

jag fick pengarna ,, men jag blev ovän med deras skivbolags gubbe men skit samma han vara en jävla idiot,,,,,han ville att bandet skulle betala mig men bandet sa att jag skulle få betalt av honom och rockbandets namn ja det var Andromeda
 
Vet du vad bandet heter ??

Om du vet vad bandet heter, så kolla efter deras skiva i handeln eller var den nu kan finnas.
Hittar du den och ser att det är DIN bild, så skicka en ny faktura på ett mycket högre belopp än ni tidigare pratat om.(Ex.vis 20.000:)
Är bilden tillräckligt bra att publicera, så är den tillräckligt bra att betala för också.
Om du förstår hur jag menar?
Har de sen inte satt ut ditt namn i anslutning till bilden eller nämnt dig i texten=100% påslag.
Har de dessutom ändrat om bilden, (beskurit den etc) utan lov från dig= 100% påslag av priset.
Sedan kan du som ickeföretagare ha svårt att kräva dem på momsen, men räkna in motsvarande belopp i fakturapriset så blir det lite plåster på såren. Händer det inget iallafall så skicka in fakturan via kronofogden och lägg ALLA avgifter det kostar dig på faktura beloppet. GLÖM INTE att ta betalt för tiden de har strulat med dig också.
samt dessutom ränta på pengarna. Brukar vara 8% över gällande diskonto.
STÅ PÅ DIG...ANNARS GÖR NÅGON ANNAN DET
 
andromeda

jag har köpt skivan , mitt namn stod där men bilderna var om målade helt

utan tillstån från mig vilket var hel galet
det kan bli svårt att efter kräva dessa pengar ...

freddy
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.