Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fått för mycket pengar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Så du hävdar på fullaste allvar att det tyska företagare är en konsument som förvärvat bilderna huvudsakligen för enskilt bruk? Och att det är du som har fordran mot dem? Intressant hållning.

"Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk."
 
Du skulle inte sagt något om du tänkt behålla pengarna, nu kan det bli lite väl uppenbart att du känner till att det är fel. Ond tro, sannolikt brottsligt.

I vilket fall som helst kan de kräva tillbaka pengarna, du har förstås ingen rätt till dem.

Du bör dock kunna sitta lugnt i båten, ha pengarna redo så att du kan snabbt betala tillbaka om de upptäcker det i samband med bokföring revision etc.

Eller så kan du vara ärlig...

Håll i er nu: Jag fick en dryg miljard (jo nio nollor) insatt på mitt lönekonto för ett år sedan. Från vem? Ingen aning. Pengarna försvann snabbt igen utan förklaring. Upptäckte det i efterhand så jag blev aldrig frestad.
 
Du skulle inte sagt något om du tänkt behålla pengarna, nu kan det bli lite väl uppenbart att du känner till att det är fel. Ond tro, sannolikt brottsligt.

I vilket fall som helst kan de kräva tillbaka pengarna, du har förstås ingen rätt till dem.

Du bör dock kunna sitta lugnt i båten, ha pengarna redo så att du kan snabbt betala tillbaka om de upptäcker det i samband med bokföring revision etc.

Eller så kan du vara ärlig...

Håll i er nu: Jag fick en dryg miljard (jo nio nollor) insatt på mitt lönekonto för ett år sedan. Från vem? Ingen aning. Pengarna försvann snabbt igen utan förklaring. Upptäckte det i efterhand så jag blev aldrig frestad.
Dåligt att du inte fick dina tio procent i hittelön, dvs 100 000000.
 
Exempel
Jag säljer fotografier via ett Tyskt företag, som varje månad betalar ut provision till mig på de fotografier jag säljer. Denna månaden råkar de glömma en viss detalj, att ändra från Euro till Svenska kronor. Jag skulle få in ca 8.000 SEK, men fick istället in 8.000 EURO på kontot.

Jag har kontaktat företaget och bett dem att dubbelkolla så att utbetalningen är korrekt, dock har jag inte berättat att jag fått för mycket pengar.

Har de lagstöd att KRÄVA tillbaka pengarna, eller kan jag förhandla fram en liten "hittelön" på t ex. 2.000 EURO och skicka tillbaka mellanskildnaden?

Har varit ute för nåt liknande...
Jag öppnade ett nytt konto och flyttade det överskjutande dit så man inte "frestades" att använda dom.
Tog kontakt om att det var fel och mycket riktigt. Efter 2 månader tog de kontakt och begärde pengarna tillbaka som de fick på studs.
Den lilla ränta det blev fick jag behålla...
Ärlighet varar längst...
 
han är väl ingen tjuv
han har ju fått pengar från klåpare som inte kan hålla ordning på sina utbetalningar.
det ska väl inte han lida för.

Vad kallar man någon som behåller något som uppenbarligen inte är hans?

Nästa gång är det du som råkar ut för att banken skriver fel på en siffra vid en överföring.
 
han är väl ingen tjuv
han har ju fått pengar från klåpare som inte kan hålla ordning på sina utbetalningar.
det ska väl inte han lida för.

Jag skrev inte att han är en tjuv - jag skrev att om han behöll pengarna så är han en tjuv. Jag har lite svårt att se några glidningar i hur man definierar en tjuv, men du kanske har egna standarder? Om någon är en klåpare eller inte när han betalar ut pengar (eller låser lägenheten eller tappar plånboken) känns inte relevant i sammanhanget. Det finns liksom ingen motsättning i att någon är en klåpare i ena ändan och någon annan en tjuv i andra ändan. Tvärtom är det nästan ännu tarvligare att utnyttja andras svagheter.
Jag är införstådd med att det finns många som inte håller sig för goda att stjäla andras egendom, men det som fascinerar är att ni är beredda att prata om det så öppet.
 
Har ganska nyligen varit på en föreläsnings då en advokat förklarade följande:

I Sverige är det så att om du upptäcker at du fått för mycket pengar överfört är du enligt lag återbetalningsskyldig.

Om du inte upptäcker att du fått för mycket pengar men använt upp delar av beloppet är du enligt lag skyldig att betala tillbaka det belopp som finns kvar men du kan bli skyldig att återbetala hela beloppet om du ”borde förstått” att det blivit fel…

/T
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.