Annons

Lurad av kamerans skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Gixxer 1000

Aktiv medlem
Jag tog några kort inomhus med många olika ljus, glöd-lysrör-dagsljus. Körde med högt iso och wb-blixt. Tog några bilder utan blixt o kollade hur det såg ut, det såg -normalt ut.
Tog några bilder med blixt, kamerans inbyggda (d300s) som upplättning, det såg också ok ut.
När jag laddat in i photoshop elements och RAW ser alla bilder väldigt gula ut.
Det går ju att få bort, men jag skulle vilja ha det rätt ifrån början. Jag vet att blixt styr ljuset mot mer gult speciellt om det är mkt gult i inredningen som det var där, men
hur ska jag få rätt info på displayen??
Jag har inte jobbat med histogrammet men kollade det o det såg ok ut och info om gul nivå finns inte.
Hur gör man?

Den inflätade informationen (eller vad man säger) kan förmodligen inte öppnas i photoshop elements. Därav försvinner alla förinställningar som är i kamerans bildkontroll. Så bilden kommer inte se likadan ut i kameran som i programmet du använder. Använder du någon av tillverkarens egna program så kan det läsa ut vilken informationen kameran använde och bilden ser då likadan ut. Detta är den information jag fick när jag frågade varför man säger att raw måste efterbehandlas när det för mig inte krävdes. För mig som använde nikons egna sparades informationen men om man hade lightroom sparades den inte automatiskt.

Råkonverteraren i Elements borde ha en vitbalansförinställning som heter "as shot", annars är konverteraren tyvärr väldigt begränsad och du borde fundera på att skaffa något annat. De flesta (alla, trodde jag) råkonverterare kan använda den vitbalansinställning som gjordes i kameran, men det betyder inte att det kommer se likadant ut. I så fall måste man nämligen göra en färgprofil som efterhärmar kamerans egna inställningar (som du också kan ändra under JPG-inställningarna).

Gult fås för övrigt genom att blanda rött och grönt: http://en.wikipedia.org/wiki/RGB_color_model

Auto

Personligen har jag kameran inställd på Auto vitbalans i alla lägen, i Camera raw har jag vitbalansen ställd på "som fotograferat", i särskilt svåra ljusförhållanden ändrar jag även till "Auto" i Camera raw. Det brukar rätta till eventuella färgstick. Om det inte hjälper finns ett alltid automatisk färg i Photoshop och manuell justering, det är en sista utväg. Gråkortet använder jag sällan men det är ett alternativ, eller vitbalansfilter...

Tack för era svar.

Det finns "som fotograferat" i RAW-redigeringen och det är den jag alltid använder.
Auto löser dock problemet ganska bra.

Auto-WB kör jag inte inomhus i kameran esom det ofta blir kallt.

Jag körde för högt iso (2500) och hög brusredusering, kan det vara det som gör att det ser olika ut? Det är den enda skillnaden mot hur jag gjort förut och problemet har jag inte sett tidigare.

Det jag märkt tidigare är att kameran har svårt med gula färger, dom blir gärna kalla.
Därav att jag kör blixt eller moln för att hamna så nära verkligheten som möjligt, när jag fotar inne utan blixt.

Gult är väldigt svårt för ögat också, det vet den som försökt att blanda gul färg och sett hur den ändrar sig beroende på mängd ljus o hur det faller

Iso

Körde du 2500 Iso med blixt? I allmänhet ska det fungera väl med 100-200 Iso inomhus. Vitbalansen kan du ändra i Camera Raw, det finns som du vet andra lägen än auto och som fotograferat. Blir det inte varmare resultat med någon av dem?

Ja jag körde om vartannat med o utan blixt, med samma iso. Som var för högt för båda egentligen men esom det såg bra ut på skärmen så tänkte jag att det är väl bara o köra på.
Tyvärr blev det väldigt mkt efterjobb men samtidigt kul o så lärde jag mig en hel del om att jobba med Iso-WB-brus och skärpa. Det fanns tom en mask i rawläge som jag inte visste om.
Det finns otroligt mkt att lära sig o det jag gjort är väl att skrapa på ytan.
Fördelen är att man kan göra om bilderna om nåt år när man lärt sig mer.

Och ja, dom andra lägena förändrar bilden också, men auto var bäst i det här fallet.

ANNONS