Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lupp???

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
vet ni några bra luppar med dioptriinställning och som förstorar upp till 8 X och som inte kostar mycket mer än en tusenlapp???

Nikon har väl något som skulle kunna passa, Peak som säljs av 3M borde väl också gå in i beskrivningen. Annars har du säkert en väldigt bra lupp redan. Prova en vanlig 50 mm originaloptik och titta på bilderna med frontlinsen mot ditt öga. Skarpare och ljusstarkare lupp är inte lätt att hitta.
Us

Jag använder mitt 50mm som lupp.

Men jag har den bakre linsen mot ögat, då kan jag lägga diaramen mot kanten på objektivet för att få skärpa... Det funkar kanonbra.
Behöver ett stabilt ljusbord bara, bordslampa+smörgåspapper funkar sådär...

Jag är tämligen säker på att det är samma lupp som Nikonen men under annat namn. Bor du i Stockholm är den billigare på Kameradoktorn, minns dock inte hur mkt.

en fråga till som kanske kan verka lite obildad. Det står att den är fokuserbar... Vad exakt betyder det? Dioptriinställning eller något annat???

Nja, du kan nog inte ändra dioptritalet men du kan justera avståndet några mm så att du fokuserar rätt för dina ögon. Ungefär som du ställer in skärpan på ett mikroskop individuellt. Men då ändrar man ju inte förstoringsgraden som man skulle gör om man kunde öndra okularets dioptrial.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar