Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lupp Lupp Lupp..och ljusbord.

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Hade varit kul att testa lite dia framöver. Men då är det ju en fördel om man har "rätt" utrustning för ändamålet. Framförallt är det lupp som jag behöver lite tips om. Projektor och duk tänker jag avvakta med tills jag känner att dia verkligen är någonting för mig. Så länge har jag ändå tillgång till det.

Så vad behövs egentligen? Min tanke är väl detta:

* Lupp
* Ljusbord
* Bomullshandskar
* Sax
* Ramar

..och sedan är man igång. Därför har jag tänkt mig en bra lupp från Schneider. Jag vill först och främst kunna se hela diat. Kan jag sedan även studera mer detaljerat med samma lupp vore det en fördel. Jag har sett att Schneider har luppar med beteckningar som tex 10x eller 4x. Men vad är lämpligt att välja om man vill kunna se "helheten" som med pappersbilder men ändå ha möjlighet att fingranska?

Schneider 4x är väl den jag funderat mest på och som jag också tror kan fylla mina behov. Men jag vet inte. Kan den passa mina behov tro?


/JP
 
Jag har Nikons 8x lupp som täcker hela småbildsdiat men den ger inte skärpa ända ut i kanterna så man får flytta runt luppen ändå.
Kostar 300kr och räcker för mig, tror inte att en flera-tusen-kronors-grej som inte påverkar bilden ger mig nåt extra än vad Nikonluppen ger.
Men det är upp till dig men jag köper hellre nåt som jag kan använd till själva fotograferingen.

4x är ganska lite... kan du verkligen kolla skärpan med en sån? (snackar småbild nu alltså)
 
Hehe... Jag kom precis på en grej. Man kan paketera alla trådar som forstheim har startat och sälja dem som bok, typ "Så här kommer du igång med analog fotografering, från ax till limpa". Då får vi alla råd med jättestora ljusbord ;-)
 
Nej..jag har egentligen ingen aning om 4x är för litet eller ej. Men det viktiga är att jag kan se HELA diat. Därför behöver jag inte hög förstoringsgrad som används vid detaljgranskning.

Tar gärna emot tips från er som använder lupp vid bildgranskning. Gärna Schneideranvändare eller Peak för den delen.

Om 4x anses som för litet till småbild så har jag att välja på en Schneider 6x asp eller en Peak 7x. Ja..Nikon finns ju också som 8x. Men jag värdesätter kvalitet och betalar hellre lite extra om jag då får en betydligt bättre lupp...

Men hur litet blir det med en lupp på 4x? Svårt att säga kanske..men iallafall.. :)


/JP
 
4x verkar mer lämpligt för MF. men jag vet inte..

Kollar precis på ett dia med 8-gångersluppen och 4x-förstoring på småbild verkar sugigt.

Men om du inte behöver lupp för skärpekoll/detaljgranskning vad ska du använda luppen till?
 
Hehe Jim..

Ja det är en hel del trådar som jag har startat. Man måste ju hålla sidan levande för 17.. :). Jag söker också bland inläggen, men finner inte alltid svaret på mina frågor. Och ibland kan det också hända att trådarna är "gamla" och att nya och kanske bättre prylar har hunnit komma ut på marknaden. Då vore det förödande att köpa på sig föråldrade saker.. :).

Snart har jag väl dock köpt på mig allt som är "nödvändigt" för mitt fotograferande. Nu väntar jag bara in min nya dator och skanner som ska vara på plats kommande helg. Därefter kan man börja "köra hårt" och förhoppningsvis ladda upp några nya bilder varje vecka. Det känns lite tomt just nu med bilder i min profil. Men som sagt..det kommer... :)

Och förresten..vad ska jag välja för "storlek" på luppen?


/JP
 
Linus...

Ähhh..för att kunna se bilden som finns på diat bättre än vad jag kommer att se utan...
Det är klart att jag vill kunna se hur skärpan etc är på bilden. Men jag vill inte ha en lupp som är passande för extrem detaljgranskning och därmed tar bort helhetsperspektivet.

Så du menar att om man inte vill detaljgranska så är det lämpligare att hålla diat mot fönstret eller helt enkelt ha det liggande på ett ljusbord och betrakta utan lupp?

Förklara gärna varför i så fall. För då har jag totalt missuppfattat det här med hur mycket man ser av bilden på ett dia egentligen. Trodde att det var väldigt svårt att se diabilder på ett vettigt sätt utan lupp..

Ja..lupplanerna innebär iallafall att jag ska testa på dia. Därför tänkte jag att det till att börja med räcker med lupp och ljusbord. Men jag hade inte frågat om jag inte hade planer på att testa dia. Kanske lite onödigt.. :)


/JP
 
nu är jag ju inte direkt bra på diabetrakning men jag skulle hellre ha en lupp för att kolla skärpan än att kolla på hela bilden i låg förstoring.

Hur mycket visar schneiders- och Peaks luppar av bilden? Jag tror att om de inte visar hela så visar de nästan hela.
Du kan inte nöja dig med att se diat direkt på ljusbordet utan förstoring och sen flytta runt luppen lite?

Läste tidigare att man kan använda kameraobjektiv för att kolla på diorna. Kommer inte ihåg lämpliga brännvidder och jag har två objektiv på reparation så jag kan inte kolla själv. Men en 35/2.8-glugg visar bara en del av diat och ger ungefär samma förstoring som nikonluppen.
 
Objektiv

Jag använder ett objektiv Olympus Zuiko 50mm 1:1,4 som lupp fungerar utmärkt och är skarpt ända ut i kanterna så hittar du ett sådant billigt så slå till, det går givetvis med annat fabrikat också men det skall vara med så stor bländare öppning som möjligt.
 
Sinuslinus skrev:
Jag har Nikons 8x lupp som täcker hela småbildsdiat men den ger inte skärpa ända ut i kanterna så man får flytta runt luppen ändå.
Kostar 300kr och räcker för mig, tror inte att en flera-tusen-kronors-grej som inte påverkar bilden ger mig nåt extra än vad Nikonluppen ger.
Men det är upp till dig men jag köper hellre nåt som jag kan använd till själva fotograferingen.

4x är ganska lite... kan du verkligen kolla skärpan med en sån? (snackar småbild nu alltså)

Jag kan försäkra alla att om man tittar i en lupp några timmar om dagen så uppskattar man att den är fri från linsfel. 4x är standard för småbild, det räcker alldeles utmärkt för att kolla skärpan. Du hittar Schneider 4x eller Peak på nästan alla ställen där det finns ljusbord, inte utan orsak.
 
Jag har efter rekommendatioer här på sidan beställt en 8x Nikon-lupp. Om inte Posten lyckas ta två dygn på sig att få ett paket från Luleå till Piteå har jag den imorgon. Då lär det bli ytterligare ett tillägg till recensionsbanken...
 
Linus: Är du nöjd med din Nikon-lupp ???
Funderar..funderar...300:- är ju ingenting...men det kanske räcker...?
 
Jag sitter med mina två PEAKluppar framför mig och noterar att med 7x ser du nästan hela negativet. I praktiken måste du flytta luppen, göra två tittningar alltså.

Med 4x ser du ett och ett halvt negativ.

Jag tycker inte 4x räcker för att ha koll på skärpan. Jag använder den för 6x7 samt för att titta på mattskivan på 4x5":skameran.

Vill du bara få en hyfsad titt fungerar Nikons lupp bra.
Den räcker inte till skärpemässigt för mig, du ser inte allt som finns i negativet vad göller skärpa, men den ”duger”. Och den är billigare än PEAK och liknande. Jag har för mig mina PEAK kostar runt tvåtusen kronor styck.

På Sydsvenskan, där jag jobbade -98, användes Nikonluppar och de var bra för granskning av vilka bilder man skulle skanna/kopiera.
 
Senast ändrad:
Låter bra Mikael...får väl prova en Nikon-lupp.

Ska mest ha den för att bedömma om inscanning är lönt.

Åker väl med i nästa beställning till scandinavian...
 
Erik..

Ja, gör en rejäl granskning av Nikonluppen och skriv i recensionsbanken. Är den okej så kan man till en början använda sig av en sådan för att längre fram se om man behöver något bättre.

Det som också är viktigt med luppar är ju att man inte blir trött i ögonen av dem. Det är en anledning annars att satsa på dyrare luppar framför tex Nikons 8x skulle jag tro.

/JP
 
Jag har en Nikon lupp och den funkar bra för att titta på bilderna, den är billig och den optiska kvaliten är därefter. Du kan inte se hela bilden eftersom kanterna "böjs av". Lite fish-eye effekt längst ut. Har inte tittat i Schneider så jag vet inte om den gör likan dant.

Den har inte heller dioptri inställningar som andra luppar.

Men jag är nöjd! Tittar hellre i luppen än att titta på papperskopior :)
 
Haj!

Jag använder en PENTAX 5.5x lupp till allt från småbild till storformat. Den tar med hela småbildsdiat och nästan hela 6x6. Lite kompromiss alltså. Har även Nikons 300kr's lupp. Den använder jag inte. Peak's stora lupp är också utmärkt. Men prisskillnaden och förstoringsgraden gjorde att jag valde Pentaxen.
När det gäller småbild, så tycker jag det känns bäst om man kan få en ordentlig överblick (alltså se hela diat ordentligt) än att ha en för stor förstoringsgrad. Skärpan ser man ju ändå.

Som ljusbord har jag ett Soligor SV-310. Det har 31x21,5 cm ljusyta, och då passar en neg/dia karta perfekt. Dessutom är det mkt tunt och med ett perfekt vitt och jämnt ljus. Om man ska sitta och skära med skalpell och sånt rekommenderas det inte. Då är det bättre med ett hemmabygge med tjock glasskiva överst. (det kanske bara är jag som sitter och skär på ljusbord...)

/Jacob vP
 
Har någon provat prostarluppen från photax? Den fick dålig kritik i Fotos test, men när jag kollade i den verkade den vara mycket bättre än Nikons. Ojämn kvalite kanske?
 
Jacob vP skrev:
Om man ska sitta och skära med skalpell och sånt rekommenderas det inte. Då är det bättre med ett hemmabygge med tjock glasskiva överst. (det kanske bara är jag som sitter och skär på ljusbord...)

Jag använder en sax och klipper istället...

Men angående Nikonluppen så duger den för mig. Jag kan se skärpan och jag har inte problem att flytta luppen lite för att se skarpt i kanteran. Det problemet är långt mindre än det hålet som en Peaklupp skulle göra i min plånbok ;-).

Och angående avböjningen/distorsionen i kanterna så är det omvänd fisheye...
 
ANNONS