** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lunchjämförelse av Nikon D70 vs Canon D10

Produkter
(logga in för att koppla)
Varje kameraköpare bedömmer själv vad som är viktigast för honom/henne. Färg, vikt, vissa funktioner eller märke.

Håller med Janne här, det finns ju egentligen inga fakta(i djupare filosofisk mening asså). dpreview är en kanonsajt, men det finns säkert sakfel där med (men jag vet inte vilka i så fall ;)

Alla åsikter är subjektiva. Har själv aldrig använt vertikalgrepp, gillar inte för tunga prylar så jag har inte ens testat. Får se om jag gör det någon dag.

Senast ändrad:
Gäddfiskarn skrev:
Håller med Janne här, det finns ju egentligen inga fakta. dpreview är en kanonsajt, men det finns säker sakfel där med (men jag vet inte vilka i så fall ;)
Uppgifterna kommer från Nikon (frånsett upplösningstestet)..om inte Nikon har fel så stämmer det.

Klart som 17 det finns fakta..tekniska, objektiva, obestridliga faktum.

Gäddfiskarn skrev:
Alla åsikter är subjektiva.
Givetvis..men tekniska fakta är inte subjektiva!

Men bedömningen av vilka tekniska eller estetiska uppgifter som är viktiga för att välja kameran avgör köparen.

Inte helt familjär med hur exakta fakta är i fotosvängen, men jag hoppas de är bättre än vad de är i förhållande till till exempel LCD-projjar där det sällan stämmer en siffra.

Apropå fakta så minns jag en en kurs i vetenskapsfilosofi som jag läste en gång som efter tre månader slutade i totalt verklighetsvacuum. Där blev slutsatsen att det inte finns några fakta eftersom all kunskap är baserade på axiom som i sig är godtyckliga.

Inget att reta upp sig på tycker jag. I fallet dpreview så förefaller det mig som lekman att de flesta tester där är egna uppfinningar och därmed i sig skapar vissa axiom som kanske utgör en viss instabilitet.

Skit samma, det duger som fakta för mig och förövrigt var det här en duktigt fett subjektiv tråd från början.

Sämre ur vems sett att se... du mäter fortfarande med en måttstock du personligen subjektivt valt. Jag lägger ner detta nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar