Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lumpen, Mju mini eller Pentax WPi

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielJ

Medlem
Hej!

Jag tänkte köpa en digitalkompakt till lumpen, den skall uppenbarligen tåla smuts och vatten och bodens kyla.

Har tittat på Olympus Mju-mini Digital-S och Pentax WPi

Vad säger Fotosidans samlade expertis?

Ha det!
/Daniel
 
DanielJ skrev:
Hej!

Jag tänkte köpa en digitalkompakt till lumpen, den skall uppenbarligen tåla smuts och vatten och bodens kyla.

Har tittat på Olympus Mju-mini Digital-S och Pentax WPi

Vad säger Fotosidans samlade expertis?

Ha det!
/Daniel


Hej !

Se till att den är slagtålig också, min kamera blev överkörd av en stolle som skulle flytta på min 12 tons hjullastare..

Det hände 1991 så det var ju gammal hederlig filmrulle och som tur var så klarade sig de flesta bilderna.

Låg på A1 Linköping 1990/1991.

Mvh Patrik
 
Det är jättelätt att få fototillstånd på militära områden som värnpliktig. Skriv en välformulerad ansökan och hör med dina befäl om de kan vidarebefodra den till rätt person.
Glöm inte att ange alla övningsfält eller områden på ansökan ifall det skulle vara en överkorrekt snubbe som godkänner hehe.
Det kan dock finnas saker som absolut inte får fotograferas, typ känslig utrustning.

Min kompakta klarade sig fint, fast råkade kolva till objektivet. blev lite nervös men det gick bra.
Hade dock inte samma kyla i Halmstad som i boden :D
Har en gammal konica KD400Z i metall dock inte ngn speciell vädertätning.
Förvarade den i en liten väska i fickan. Satte senare fast en extra magasinficka på stridsvästen som är en utmärkt kameraväska! :)
Förvarade alltid fototillståndet tillsammans med kameran.

Nu kanske jag inte svarar på frågan men det är ett kul ämne :p lite tips..
ha det fint!

slut
tillägg?
 
Tack för responsen!

Är det någon som har koll på vad Mju-minins vädertålighet är ?

Pentax WPi klarar 1,5m under vattenytan i 30min, finns det liknande data på vad olympusen klarar av? Jag har förgäves sökt finna IEC-standarden 529 IPX4 på internet.
 
De bilder jag sett från Pentaxen har inte imponerat så mycket på mig. Har dock inte sett några från Olympusen så jag låter det vara osagt vilken som är bäst.

Nu vet jag ju dock inte vad du har för tjänst eller hur mycket du tänkt fotografera i fält men då digitalkameror förbrukar en hel del batteri i kyla så kan det vara bra med en modell som går på vanliga batterier. Möjligheterna att ladda batterierna kan nog vara begränsade beroende på vad man gör under sin vpl.

Själv skulle jag nog valt en analog batterioberoende kamera för bruk under längre tid i fältförhållanden, vilket jag även gjorde under min vpl 1990/91 (nikon fm2). Men då fanns ju inga digitalkompakter så klart. Och vi var ju även mer ute i fält än dom allra flesta utan tillgång till elektricitet.

Välkommen till Boden förresten. Är född och uppvuxen där. :)

Ang fotoförbud är det nog inget du behöver oroa dig mycket över. Det är i regel fritt att fotografera på de allra flesta platser som värnpliktig. Fråga bara ditt befäl så kommer det lösa sig.

/David, som under vpl sålde sin första bild som omslagsbild till 1991 års "Lapplandsjägaren" i Kiruna.
 
Själv låg jag på I1 Kungsängen 86 - 87 och då var det varjavinter vi låg i tält Veckholm när det var neråt minus 28 grader. När vi gick högvakt 2 - 3 Januari 87 var TV där för det var kallast på 36 år tror jag.

Kamera var det jag bar på en Chinon CE-5 med motor under hela lumpartiden och den klarade all kyla med glans, den fick dock inte komma in i tältet under värsta kylan utan då hängde den på en gren utanför för att frosten på den inte skulle bli vatten eller fukt.

Tyvärr har de flesta bilderna försvunnit i någon flytt eller så.

Jag kommer ihåg när vi gjorde av med en hel rulle i minus 25 grader för att försöka fotografera när granaten lämnade mynningen på granatkastaren:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.