Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR5: Bilden förändras när jag växlar från develop till library

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Jag har aldrig varit med om det tidigare.
Jag har en bild där jag gjorde några justeringar. Men om jag byter till biblioteksläget förändras bilden. exempelvis har jag dragit ner lite på hördagrarna. Går jag över till biblioteket mörkas högdagrarna ner ännu mer. Går jag tillbaka till develop så är de ljusare igen.

Vad är det för konstigt? Någon som har råkat ut för det?

Hej

Är det bara på de bilder du justerat som du ser detta hända?
Och har du kalibrerat monitorn någon gång?

Thommy

Jag har aldrig varit med om det tidigare.
Jag har en bild där jag gjorde några justeringar. Men om jag byter till biblioteksläget förändras bilden. exempelvis har jag dragit ner lite på hördagrarna. Går jag över till biblioteket mörkas högdagrarna ner ännu mer. Går jag tillbaka till develop så är de ljusare igen.

Vad är det för konstigt? Någon som har råkat ut för det?

Det är bara Develop-modulen som är fullt ut färghanterad. I Library har man prioriterat snabbhet framför helt korrekta färger, så det är i Develop som du ska kolla på bildernas utseende.

Möjligvis kan det vara detta kända felet du råkat ut för:
https://feedback.photoshop.com/phot...iders-causes-image-colors-to-dim-and-brighten
Testa isåfall att kryss ur "Använd grafikprocessorn" i Redigera --> Inställningar --> Prestanda.

Det kan också vara så att din bildskärmsprofil är korrupt . Gå till systeminställningar för skärmen och välj en annan bildskärmsprofil . Det behöver inte vara en riktig bildskärmsprofil (du kan använda sRGB).
Se om det eliminerar de olika vyerna.

Thommy

Nä, bildskärmsprofilen kan det inte vara fel på eftersom det hände bara med en enda bild.

Letade efter den där prestanda inställningen som du nämnde, Thommy. Jag har engelsk version och så kommer jag till Edit --> preferences --> och vilken av flikarna är det sen?

Nä, bildskärmsprofilen kan det inte vara fel på eftersom det hände bara med en enda bild.

Letade efter den där prestanda inställningen som du nämnde, Thommy. Jag har engelsk version och så kommer jag till Edit --> preferences --> och vilken av flikarna är det sen?

Beror på att den finns i Photoshop, inte i Lightroom. Och svaret är fortfarande att du inte kommer få samma utseende i de två modulerna, eftersom det är Develop som är färghanterat. Det är inte de andra modulerna.

Då är det väl så enkelt som att bara strunta i utseendet i biblioteksdelen! :)
Du kan visst fortsätta att titta på utseendet i biblioteksmodulen.
Det skall normalt sett inte vara jättestora skillnader mellan modulerna.
Men ha bara i åtanke att det är framkallamodulen som är helt 100%-ig.
Men det handlar framförallt om att du ser färgskillnader, inte att det blir mörkare eller ljusare bild.

Förhandsvisningarna i biblioteksmodulen och alla andra moduler utom framkallamodulen är AdobeRGB. Förhandsvisningarna i modulen Framkalla är Lightrooms interna färgrymd som är mycket större. Om bildskärmen har en större färgrymd än AdobeRGB kan du se skillnader.

Så min rekommendation är fortfarande testa nedanstående:

1. Och inställningen jag pratar om som du kan testa att kryssa ur finns visst i Lightroom
(glöm tidigare inlägg om Photoshop).
Edit --> Preferences --> Fliken Performance
Kryssa ur "Use Graphics Processor" och se om det blir någon skillnad. Se bild nedan...

2. Kolla vilken du skärmprofil du har aktiv och testa att byta

3. Kan även vara så att cachen för bibliotekets förhandsvisningar är korrupt. Lätt fixat genom att ta bort den befintliga cachen och låta Lightroom skapa en ny.

Thommy

Bilagor

• Performance.JPG
    Performance.JPG
    19.6 KB · Visningar: 21
1. Och inställningen jag pratar om som du kan testa att kryssa ur finns visst i Lightroom
(glöm tidigare inlägg om Photoshop).
Edit --> Preferences --> Fliken Performance
Kryssa ur "Use Graphics Processor" och se om det blir någon skillnad. Se bild nedan...

Slarvigt uttryckt av mig. Jag har däremot aldrig hört någon säga att detta påverkar skärmvisningen, så jag tvivlar på att det är detta som förorsakar felet. Att det är problem med grafikprocessorn brukar väl mest yttra sig i att programmet kraschar eller att det blir helt bisarra fel på visningen.

2. Kolla vilken du skärmprofil du har aktiv och testa att byta

3. Kan även vara så att cachen för bibliotekets förhandsvisningar är korrupt. Lätt fixat genom att ta bort den befintliga cachen och låta Lightroom skapa en ny.

Thommy
Detta tror jag mer på.

Jag har däremot aldrig hört någon säga att detta påverkar skärmvisningen, - brukar väl mest yttra sig i att programmet kraschar eller att det blir helt bisarra fel på visningen.
Det finns en del inlägg online om grafikprocessorn påslagen ger fel på visningen i Lightroom.
Kan t.ex. vara fel på drivrutinen till grafikkortet.
Och helt bissara fel på visningen påverkar väl skärmvisningen??

Men håller delvis med - detta än nog den minst troliga orsaken, men däremot den som är lättast att kolla.
Kryssa ur funktionen - kolla - färdigt!

Thommy

Om det bara händer på en enda bild av tusentals så gissar jag också på en korrupt preview-fil.

Jag har själv ibland varit med om att enstaka bilder eller mappar visas "galet" på ett eller annat vis, t ex extremt oskarpa. En radering av cache har alltid hjälpt.

Om det bara händer på en enda bild av tusentals så gissar jag också på en korrupt preview-fil.

Jag har själv ibland varit med om att enstaka bilder eller mappar visas "galet" på ett eller annat vis, t ex extremt oskarpa. En radering av cache har alltid hjälpt.

Annars kan man tvinga LR regenerera previews för enstaka bilder man jobbar med.

/stefan

/stefan

Ett sätt att testa är att öppna den aktuella bilden i framkallamodulen, göra lite justeringar.
Då deletas standardförhandsvisningen och 1:1 förhandsvisningen om den existerar.
Gå till luppvyn i biblioteksmodulen och zooma in 1:1, då tvingas Lightroom skapa en ny förhandsvisning.

Fungerar inte detta blir man tyvärr tvungen att sopa hela cachen.

Thommy

/stefan

Det kan säkert funka, men om den existerande filen är "korrupt" så är det kanske inte säkert att LR klarar att skriva över den. Så har jag i alla fall minnet av situationen när den drabbade mig för några år sedan.

Ett sätt att testa är att öppna den aktuella bilden i framkallamodulen, göra lite justeringar.
Då deletas standardförhandsvisningen och 1:1 förhandsvisningen om den existerar.
Gå till luppvyn i biblioteksmodulen och zooma in 1:1, då tvingas Lightroom skapa en ny förhandsvisning.

Fungerar inte detta blir man tyvärr tvungen att sopa hela cachen.

Thommy
Man kan tvinga göra en eller flera previews i menyn också utan att zooma in på enstaka bilder.
Det kan säkert funka, men om den existerande filen är "korrupt" så är det kanske inte säkert att LR klarar att skriva över den. Så har jag i alla fall minnet av situationen när den drabbade mig för några år sedan.
Så sant så.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar