ANNONS
Annons

Lr vs. BRIDGE

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har tidigare mest jobbat i Lightroom och varit relativt nöjd med det.
I våras började jag dock även att jobba i Bridge pga att jag blev rekommenderad det programmet. Jag jobbar fortf även i Lr men märker att jag allt som oftast föredrar att öppna upp Bridge.

Egentligen fattar jag inte riktigt vad den verkliga skillnaden är på dessa program de är ju trots allt ganska snarlika i sina funktioner om än inte i sin design.

Så här tycks det ha blivit för mej.

När jag har ett större antal bilder som alla skall redigeras på ett liknande sätt och eller där varje bild inte kräver så mycket redigering så verkar jag föredra Bridge. Det programmet känns smidigare att jobba med när det är många bildfiler och jag skall göra ungefär samma sak med alla filerna. Även om fläkten på min MBP 13´får gå en hel del när det blir mycket att göra i Bridge så stannar inte processen upp utan det är bara att köra på.

Däremot när jag jobbar i LR så blir det programmet lätt stressat när jag har gång bilder och snabbt vill mata på med redigeringen, då blir det väntetider och att programmet nästan helt stannar. Känns helt enkelt trögare att jobba där när det är stora volymer.

Om jag däremot har ett färre antal bilder där jag skall jobba lite mer med varje bild och där den ena bilden inte skall redigeras på samma sätt som föregående bild ja då känns LR som ett bättre alternativ. Jag tycker att jag får en bättre känsla för de olika verktygen i LR jämfört med Bridge.

Någon som har liknande erfarenhet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar